Igångsättning i förtid, vad krävs?

Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

En ordentlig anledning som motiverar just en igångsättning.

Om det t.ex. är någon fara för barnet eller mamman att gå längre kan man bli igångsatt.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag vet inget exakt. Men jag har fått uppfattningen om att man blir inte igångsatt tidigt om det inte föreligger en uppenbar och alvarlig risk för mamman eller barnet att fortsätta graviditeten. Det kan ju handla om vad som helst i princip.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Ja, det kan vara väldigt svårt.
Antagligen medicinskt, eller att pratar med kurator om hur & varför om det nu är av psyckisk anledning.

Är det första barnet?
Eller kan du se att det varit något jobbigt, problematiskt i tidigare förlossning.
Då kan det vara en anledning, åtminstånde till diskution om igångsättning.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Nä jag förstår att man inte är kandidat för igångsättning eftersom både barn och jag är fullt friska. Problemet är bara att jag har så gruvligt ont i rygg och sida och brännande smärta på framsidan av magen. Utredning har gjorts och ingen vet vad det kan bero på mer än att bebben trycker på något, ev levern trodde doktorn. Jag mår inte dåligt förutom att allt är en pina. Jag kan inte sitta ordentligt utan måste halvligga och är det riktigt illa kan jag bara ligga. Kan även bara ligga på vä sida så jag sover ju inte så himla bra men vem gör det vid graviditet. Jag kan inte gå särskilt långt. Kan inte köra bil mer än någon km innan jag nästan grinar av smärta. Kan inte stå upp. Ja livet är inte helt kul just nu om jag ska vara ärlig. Vissa dagar är lite bättre än andra men det blir bara värre och värre hela tiden. Antagligen bara att stå ut och hoppas att bebben har vett nog att inte gå över tiden....
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Nä jag förstår att man inte är kandidat för igångsättning eftersom både barn och jag är fullt friska. Problemet är bara att jag har så gruvligt ont i rygg och sida och brännande smärta på framsidan av magen. Utredning har gjorts och ingen vet vad det kan bero på mer än att bebben trycker på något, ev levern trodde doktorn. Jag mår inte dåligt förutom att allt är en pina. Jag kan inte sitta ordentligt utan måste halvligga och är det riktigt illa kan jag bara ligga. Kan även bara ligga på vä sida så jag sover ju inte så himla bra men vem gör det vid graviditet. Jag kan inte gå särskilt långt. Kan inte köra bil mer än någon km innan jag nästan grinar av smärta. Kan inte stå upp. Ja livet är inte helt kul just nu om jag ska vara ärlig. Vissa dagar är lite bättre än andra men det blir bara värre och värre hela tiden. Antagligen bara att stå ut och hoppas att bebben har vett nog att inte gå över tiden....

Men då låter det ju som medicinskt.
Det är som jag har förstått det väldigt viktigt att inte modern är totalt slut när förlossningen är dags.
Så prata med barnmorska & begär att få prata med en läkare.
Det har ju med både din & barnets hälsa, kan kännas jobbigt.
Man är ju i en jobbig & känslig situation & man kan känna sig löjlig.
Men är det så jobbigt, tycker jag att du ska stå på dig & verkligen förklara varför du vill ha igångsättning.

Vet jag inte hur långt gången du är.
Men annars brukar man kunna få en tid hos läkaren & dena känner hur pass mogen man är efter vecka 35/36 även senare & där kan det då bli frågan om igångsättning, om det ser bra ut för det.

Men även annars.

Stå på dig, så får vi hålla tummarna :D Det är en kraftansträgning du/ni har framför er.
Då måste det finnas energi & ork.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Håller med dig.. Men min erfarenhet är att bm samt läkare ine gärna vill ingripa om det inte är absolute nödvändigt. Det ska vara så "förbannat" natruligt, och ofta till ett ganska högt pris.


Jag fick gå övertiden tills det inte absolute inte gick längre. Jag hade också likt ts en skitjobbig graviditet, och ville inget hellre än att komma få bli igångsatt. När förlossningsdatumet var över fick jag vänta i två veckor innan jag blev inlaggd för igångsättning.

kontroll varje dag den sista veckan. I väntan på att komma igång natruligt förstås, vilket är det bästa.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Håller med dig.. Men min erfarenhet är att bm samt läkare ine gärna vill ingripa om det inte är absolute nödvändigt. Det ska vara så "förbannat" natruligt, och ofta till ett ganska högt pris.


Jag fick gå övertiden tills det inte absolute inte gick längre. Jag hade också likt ts en skitjobbig graviditet, och ville inget hellre än att komma få bli igångsatt. När förlossningsdatumet var över fick jag vänta i två veckor innan jag blev inlaggd för igångsättning.

kontroll varje dag den sista veckan. I väntan på att komma igång natruligt förstås, vilket är det bästa.

Visst är det bra om allt sker naturligt.
Men samhällets stress & alla krav idag, tycker jag inte att det är så lätt att få allt naturligt.

Är man på en läkarundersökning, så pass mogen så man bara behöver spräcka fosterhinan så blir det rätt naturligt ändå.

& frågan är ju vad som är viktigast, att man orkar så man slipper något så onaturligt & tråkigt som kerjsarsnitt.

Sen vet jag hur svårt det är att få igenom det, har 3 "igångsättningar" var av den första var kämpig att få igenom.
Men efter ultraljud & dom såg hur stor bebbisen var & hur trött & liten jag är, plus att jag födder väldigt snabbt.
Så var det inga konstigheter.
Men gått över 4 dagar.

Inget gämfört med dig, usch va jobbigt, inget man önskar någon.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Mina två senaste är födda med planerade snitt och de planerades till 14 dagar i förtid.
Den yngste togs ut redan i vecka 36 för jag drabbades av lunginflammation som inte ville läka ut så efter tre starka pc-kurer beslutades om tidigt snitt.
Resultatet blev dock 10 dagar på prematuravd med andningshjälp och rejäl gulsot.
Har du pratat med din läkare om möjligheten att starta förlossningen tidigare?
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Min son är född med planerat snitt.

Med igångsättning är det väl så att din kropp måste vara redo för en förlossning, innan dom kan göra något? Snitt är ju lite annorlunda i sådana fall, där är det bara bebisens mognad som det tas hänsyn till.

Min lilla kille kom ut 16 dagar innan BF, och mådde prima :)
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag blev igångsatt två dagar innan bf och jag trodde ju innan jag gav mig in på det att det skulle vara bra, det visade sig bli fem dagar inlagd med cytotec och sedan dropp

kan säga att det inte enbart var dåligt men hade jag vetat innan hade jag nog väntat lite till trots att jag hade så ont att jag inte kunde gå
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Åh jag var inte riktigt medveten om att man kanske inte var redo heller. Har inte gjort någon undersökning för att få reda på om jag är redo. Är i v 38 nu. Klart jag skulle önska att det startade av sig själv men bara tanken på att det kan vara så mycket som 4 veckor kvar får mig att deppa ihop totalt. Visst det kan ju vara så att bebben bestämmer sig för att komma imorgon men det skulle jag inte tro. Pust, ska höra med BM vad hon säger.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

jag tror man måste vara nära döden för att bli igångsatt INNAN beräknat datum.... ja havandeskapsförgiftning brukar kunna göra att man blir igångsatt men annars har jag aldrig hört någon som fått igenom det... sånna fall borde jag fått det :devil:
F.ö igångsättning är INTE något jag önskar ngn, jag var totalt omogen där nere trots vattenavgång 4 dagar tidigare.... och inte ska du tro dottern kom naturliga vägen... 36 timmar efter igångsättning akutsnittades jag för att jag bara öppnat mig 3 cm och fått infektion (feber osv)....

Hoppas din bebbe vill ploppa ut snart!!! Inte kul med kronisk värk, minns själv hur hemskt det va med ischias i kläm..... AJ
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag blev som sagt igångsatt pga ett stort barn & dom såg riskerna i det då jag är liten.
Plus att jag var fruktansvärt trött, pga graviditeten.
Men då endast med spräkt fosterhinna & 45 mn senare va flickan ute.

Även de 2 förlossningarna efter blev det igångsättning just på det sättet, ej pga stort barn.
Utan för att jag födder så snabbt & jag var livrädd att födda själv hemma med barnen, plus trötthet pga graviditet.
(fick ta järnsprutor, sista 3 mån)
Då 3 veckor innan BF.

Men sen är det ju up till hur läkaren bedömer det hela, ibland känns det som att man bör va döende.
Men så är det inte, men en läkare kan ju bara utala sig om specefikt fall.

Sen är det ju som andra skriver här inne, man ska ju vara medveten om hur det kan gå.
Inte helt ovanligt med kejsarsnitt.
Eller flera dygns jobb innan det är klart.
Men det får man ju ta en diskution om med läkaren & se hur det ser ut.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Är igångsatt 3 ggr.
1a gången pga överburen, gick 3 veckor över tiden.
2a gången gick vattnet men inget annat hände.
3e gången så hade jag väldigt ont av foglossning, (kände av det från v 8). Så då bad jag om att bli igångsatt, men jag uthärdade tills bf datumet, men sa att sen vägrade jag gå längre.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag håller absolute med dig... Jag är besviken på mödrarvården kring mitt barns födelse. Till och börja med så fick jag vänta innan de ingrep med en igångsättning, i evigheter...

sen när jag väl var igångsatt fick jag kämpa som en gnu i mer än ett dygn innan de akutsnittade. Följden blev att jag var för slutkörd förr att verkligen ta mig an mitt barn. Nerdrogad och slutkörd.. Vilken lycka:crazy:

Grejen var att förlossningen under igångsättningen inte gick frammåt alls, bara massa konstgjorda värkar till ingen nytta. tycker att man borde snittat tidigare! Inte mycket som blev naturligt under och kring mitt barns ankommande ... hade man därimot satt igång mig tidigare och snittat tidigare, efter att man konstaterat att det inte hände något. Så hade jag kanske orkat första tiden med barnet på ett annat sätt.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag håller absolute med dig... Jag är besviken på mödrarvården kring mitt barns födelse. Till och börja med så fick jag vänta innan de ingrep med en igångsättning, i evigheter...

sen när jag väl var igångsatt fick jag kämpa som en gnu i mer än ett dygn innan de akutsnittade. Följden blev att jag var för slutkörd förr att verkligen ta mig an mitt barn. Nerdrogad och slutkörd.. Vilken lycka:crazy:

Grejen var att förlossningen under igångsättningen inte gick frammåt alls, bara massa konstgjorda värkar till ingen nytta. tycker att man borde snittat tidigare! Inte mycket som blev naturligt under och kring mitt barns ankommande ... hade man därimot satt igång mig tidigare och snittat tidigare, efter att man konstaterat att det inte hände något. Så hade jag kanske orkat första tiden med barnet på ett annat sätt.

Kan hålla med att det är lite som att vi (vården) vet bäst.
Även om det är du som lever med det (graviditeten) :crazy:
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag har en kompis som blev igångsatt på dagen två veckor före utsatt tid. I hennes fall p.g.a otroligt dåligt psykiskt mående. Hela graviditeten hade varit kantad av en rad fysiska "märkliga" besvär såsom svimningar, yrsel, hög puls, domningar m.m. Konstant utredd utan att någon hittade några fysiska fel. Allt visade sig vara stressrelaterat, panikångest och psykosomatiska besvär. När barnet var fött var det ett orosmoment mindre. Med efterföljande samtalsterapi så har hon sedan funnit orsakerna till sin panikångest och mår idag toppen.
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag blev igångsatt i ve 37 pga att jag var på väg att få havandeskapsförgiftning.

Jag har bara positiva upplevelser av det.

/Timsetim
 
Sv: Igångsättning i förtid, vad krävs?

Jag blev igångsatt nu med min andra son i v.38+0. Anledningen var att jag mådde så dåligt och hade gjort det hela min graviditet. Min reumatism har varit helt vidrig och jag var helt slut både psykiskt och fysikt.
Blev även erbjuden igångsättning med min första då jag hade graviditetsklåda och mådde dåligt och knappt sov något men tackade då nej. Ville ge det en chans att komma igång på naturligväg.

Min igångsättning blev kanonbra och jag ångrar den definitivt inte. Jag var så gott som omogen för att vara omföderska. Men läkarna bedömde chanserna till en bra och snabb förlossning som bättre för en omogen omföderska än en förstföderska.
När vi diskuterade igångsättning första gången varnade de mig för att det kan ta uppemot 3 dygn och att man måste vara på sjukhuset (här bb) hela tiden.

Mitt råd till dig är att diskutera din situation med din bm. Tror hon att en igångsättning kan vara bättre för dig än att vänta tiden ut hjälper hon dig säkert med läkartid osv. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 332
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 923
Senast: gammalek
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 778
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp