Igångsättning efter mankfraktur

PopcornPlayer

Trådstartare
Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra, och vet har vid varje åb varit helt förundrade över hur bra han rör sig (aldrig varit halt), svullnaden försvann typ helt efter två veckor och han har knappt varit smärtpåverkad, förutom vid första akuta besöket, vilket är ett gott betyg för en häst som hoppar på tre ben för minsta lilla balltramp.
Han har nu gått sju veckor i vanlig hage, motionerat sig själv fint i alla gångarter och kan bocka minst lika högt som innan.

Ni som haft frakturer på samma ställe, hur har igångsättningen sett ut för er?
Jag tänker ju att det gäller att sätta muskler runt manken i några veckor innan jag hoppar upp. Tömkörning såklart, men skulle vilja variera mer än bara tömkörning, som jag överlåter till andra, då jag är helt värdelös på det själv. Jag tänker promenera upp och nerför, backa några steg här o där? Vattentrampa? Har tillgång till silo med ca 1dm vatten på botten. Skritta samlat över bommar?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Elise4321
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Elisha
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 221
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 943
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp