Idrottsklubb med könsexkluderande namn

hljomalind

Trådstartare
I min kommun finns en klubb som heter ungefär "Ustads handbollspojkar". Det är kommunens enda klubb inom den sporten, och den får bidrag för sin ungdomsverksamhet. Jag tycker inte det är riktigt okej att den heter som den gör. Även om både killar och tjejer är välkomna så är det nästan bara killar som är med. En klubb som får bidrag borde ha ett aktivt jämställdhetsarbete tycker jag, och jag tror att en så enkel sak som vad klubben heter kan ha stor betydelse.

Det händer tydligen att föräldrar till en dotter ringer och frågar om tjejer får börja, innan de anmäler dem, så sannolikt finns det även tjejer som inte ens frågar utan bara tar för givet att det bara är för killar. Eller tjejer som vet att man får börja som tjej, men som inte vill för att det känns konstigt att vara med i en "pojkklubb" (undrar hur många killar som skulle vara okej med att vara med i "Åstads bandyflickor").

Min sambo som är aktiv i klubben har tagit upp frågan om inte ett namnbyte vore på sin plats, och fått till svar "Det är ändå inte så många tjejer inom den här sporten, det är inte färre tjejer hos oss än inom nån annan klubb. Och vet du vad den klubb heter som har flest utövande tjejer i sverige? Jo Brommapojkarna!"

Även andra har varit kritiska till namnet tidigare, men de som startade klubben är tjuriga och vill hålla på sin tradition (de var ett grabbgäng som startade klubben mest för kul, för många år sen. Senare har det blivit en vanlig idrottsförening med mycket ungdomsverksamhet).

Vad tycker ni?
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Men jösses.
Hur kan de inte vilja byta namn? Det är ju vansinne. Men om det är en förening så har de styrelsemöten och det här är något som de kan besluta om efter röstning, det enda som krävs är motion från antingen medlem eller en fråga från ickemedlem. Så länge det är en skrivelse till styrelsen måste de ta upp det på mötet.

Alternativet är att starta en egen förening. :)
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Tycker det låter knäppt. Hur svårt kan det vara att byta namn till "X-stads handbollsklubb" eller något annat neutralt, just för att undvika det här att folk tror att det bara är riktat till det ena könet och kanske inte ens bryr sig om att ringa och kolla hur det förhåller sig. Klubben borde väl vara intresserad av att locka så många utövare som möjligt tycker man ju, och i det här fallet riskerar man väl att få precis motsatt effekt.
Även Brommapojkarna tycker jag känns som ett väldigt mossigt och förlegat namn och bara för att det finns och är etablerat så tycker jag inte att det är ett bra argument för att behålla namnet på den här klubben. Ungefär som att "bara för att någon annan har 50-talsvärderingar så är det okej att vi också har det".

Motionera till styrelsen, kräv att det ska finnas en jämställdhetsplan och att det ska framgå att verksamheten är öppen för alla.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Nu är det väl relativt lätt att byta men jag är uppvuxen med Brommapojkarna och där spelade även tjejer, inget konstigt ens för dryga tjugo år sedan.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Uppsalaflickorna har pojkar som medlemmar, och att byta namn är inte Speciellt svårt, har själv. Varit med och gjort det. I en förening. Görs lättast på ett årsmöte, och det är ju dags nu :-)
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

I min kommun finns en klubb som heter ungefär "Ustads handbollspojkar". Det är kommunens enda klubb inom den sporten, och den får bidrag för sin ungdomsverksamhet. Jag tycker inte det är riktigt okej att den heter som den gör. Även om både killar och tjejer är välkomna så är det nästan bara killar som är med. En klubb som får bidrag borde ha ett aktivt jämställdhetsarbete tycker jag, och jag tror att en så enkel sak som vad klubben heter kan ha stor betydelse.

Det händer tydligen att föräldrar till en dotter ringer och frågar om tjejer får börja, innan de anmäler dem, så sannolikt finns det även tjejer som inte ens frågar utan bara tar för givet att det bara är för killar. Eller tjejer som vet att man får börja som tjej, men som inte vill för att det känns konstigt att vara med i en "pojkklubb" (undrar hur många killar som skulle vara okej med att vara med i "Åstads bandyflickor").

Min sambo som är aktiv i klubben har tagit upp frågan om inte ett namnbyte vore på sin plats, och fått till svar "Det är ändå inte så många tjejer inom den här sporten, det är inte färre tjejer hos oss än inom nån annan klubb. Och vet du vad den klubb heter som har flest utövande tjejer i sverige? Jo Brommapojkarna!"

Även andra har varit kritiska till namnet tidigare, men de som startade klubben är tjuriga och vill hålla på sin tradition (de var ett grabbgäng som startade klubben mest för kul, för många år sen. Senare har det blivit en vanlig idrottsförening med mycket ungdomsverksamhet).

Vad tycker ni?

En förenings namn är en del av dess identitet. Klar de kan heta handbollspojkar. Gubbarna Wargo har lika många flicklag som killag och motionslaget är ett damlag.

De mänskliga medlemarna av djurgården har inte hörts strida för ett byte till människogården...
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Tycker det låter knäppt. Hur svårt kan det vara att byta namn till "X-stads handbollsklubb" eller något annat neutralt, just för att undvika det här att folk tror att det bara är riktat till det ena könet och kanske inte ens bryr sig om att ringa och kolla hur det förhåller sig. Klubben borde väl vara intresserad av att locka så många utövare som möjligt tycker man ju, och i det här fallet riskerar man väl att få precis motsatt effekt.
Även Brommapojkarna tycker jag känns som ett väldigt mossigt och förlegat namn och bara för att det finns och är etablerat så tycker jag inte att det är ett bra argument för att behålla namnet på den här klubben. Ungefär som att "bara för att någon annan har 50-talsvärderingar så är det okej att vi också har det".

Motionera till styrelsen, kräv att det ska finnas en jämställdhetsplan och att det ska framgå att verksamheten är öppen för alla.

Tja, väldigt få är Godtemplare och nykterister i Guif men de lyckas rekrytera rätt bra ändå. Få av Lugis barnidrottare torde vara inskriva på Lunds Universitet och Spårvägen har inte bytt namn till SL.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Svårt tycker jag ....Å ena sida tycker jag att klubben borde ha ett könsneutralt namn å andra sida tycker jag att man inte hela tiden kan vara politiskt korrekt .... Det heter ju t ex riksdagsman, ombudsman och nämndeman...
Vet inte om jag tycker att riksdagsperson / ombudsmänniska / nämndehomosapiens blir bättre för mig som kvinna ...

Man kan kanske kan lösa det hela med ett tillägg av typen "slogan"
XXX- gubbarna - klubben för alla gubbar och tanter som gillar YYYY
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Svårt tycker jag ....Å ena sida tycker jag att klubben borde ha ett könsneutralt namn å andra sida tycker jag att man inte hela tiden kan vara politiskt korrekt .... Det heter ju t ex riksdagsman, ombudsman och nämndeman...
Vet inte om jag tycker att riksdagsperson / ombudsmänniska / nämndehomosapiens blir bättre för mig som kvinna ...

Man kan kanske kan lösa det hela med ett tillägg av typen "slogan"
XXX- gubbarna - klubben för alla gubbar och tanter som gillar YYYY

Till råga på allt så sägar man ju hanboll... Förbundet kanske skulle gå ut med direktiv att D måste uttalas? Alternativt döpa om sporten till henboll.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Nu är det väl relativt lätt att byta men jag är uppvuxen med Brommapojkarna och där spelade även tjejer, inget konstigt ens för dryga tjugo år sedan.

Tvärtom, för 20-30 år sedan var alla tjejer vana vid att komma i andra hand och tyckte säkert det var extra coolt med pojkklubb eftersom pojkar är lite finare. Numera med mer jämställda flickor tror jag inte de uppfattar det likadant längre, nu är det mer av ett problem.

Ju mer undantag det är att tjejer tränar en sport desto mer naturligt blir det att enda möjligheten är en pojkklubb, eftersom det är självklart att pojkar sportar. Numera är det självklart att tjejer sportar och därmed känns pojkklubb och att vara med på nåder konstigt för unga flickor och deras föräldrar. Antagligen blir det lite av en markering eller påminnelse om att de är eller borde vara ett undantag, om de skulle glömt det (vilket kan vara lätt att göra i vår lite mer jämställda värld). Lite av en kalldusch kanske, du trodde du var lika värd, men se här!
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Precis som någon gjorde ovan kan man ju jämföra med Uppsalaflickorna om man vill.

Att mitt barn skulle kunna träna gymnastik hos Uppsalaflickorna har inte slagit mig alls. Nu när det skrevs att pojkar var välkomna så gick jag faktiskt in på hemsidan och det står mycket riktigt barn, inte flickor, och de har verksamhet från 3 år, verkar kul, men för säkerhets skull har de bara bilder på flickor i rosa. (i bilderna under texten, högst upp, om man letar finns några pojkar). Så även om det verkar kul, och även om jag är feminist så struntar jag i det helt enkelt (vill nog inte belasta varken en son eller en hypotetisk dotter med en så extremt könsinriktad förening) och begränsar mig till en extremt könsinriktad sport, ridning.

Tror inte det är någon jätterisk att föräldrar som inte hållit på med gymnastik själva och känner till föreningen sedan tidigare naturligt kommer på att -Uppsalaflickorna brilliant, det kommer passa min lilla gosse finfint. De letar nog snarare (efter att ha sett på OS och tänkt att gymnastik kanske är kul för lille Carl som är en klätterapa) och inser till slut att Uppsalaflickorna är enda alternativet, varvid hälften struntar i det och börjar med ju-jutsu istället. (tänk fotboll för handbollspojkarnas klubb). Vilket verkar urtrist för egentligen, vilken 3-6 åring skulle inte få fantastiskt rolig och väldigt nyttig träning av gymnastik i jämförelse med mycken annan mer enkelriktad sport.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Det heter ju t ex riksdagsman, ombudsman och nämndeman...
Vet inte om jag tycker att riksdagsperson / ombudsmänniska / nämndehomosapiens blir bättre för mig som kvinna ...

Men det blir mer och mer vanligt med -person.
Polisen säger till exempel gärningsperson nu för tiden :)
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

En förenings namn är en del av dess identitet. Klar de kan heta handbollspojkar. Gubbarna Wargo har lika många flicklag som killag och motionslaget är ett damlag.

Tror inte att flickor i 7 årsåldern förknippar ordet gubbe lika mycket med pojkar som ordet pojke. De vet inte heller vad godtemplare är, däremot är flickor i åldern 4-10 eller så ganska ofta extremt överkänsliga för att bli tagna för pojkar.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Polisen säger till exempel gärningsperson nu för tiden :)

:eek: Inte de poliser jag umgås med. Hade någon sagt gärningsperson till mig så hade jag nog blivit väldigt konfunderad. Det flyter inte alls och jag är allergisk mot ord och meningar som inte flyter.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Njae snarare var det status att spela i just BP för deras tjejer var lika bra som deras pojkar. Det hade ingenting med namnet att göra, de var (är) på samma nivå som AIK och DIF även på ungdomsnivå.
 
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

spela i just BP för deras tjejer var lika bra som deras pojkar

Exakt det jag menade, det finns väl egentligen ingen fysisk orsak för flickor under 14 att vara extremt mycket sämre än pojkar på en viss sport? Inte tekniskt i alla fall. De är väl till och med ofta större och starkare i 11 årsåldern. Sedan kanske det finns skillnad i aggressionsnivå och knäskador men vad vet jag.

Så Brommapojkarna kanske kunde offra någon tanke och byta namn BPF eller något, BB antar jag blir för barnsligt :D (brommabarnen) BU kanske (Brommaungarna) BK (Brommakidsen). Eller varför inte BMK (bromma män och kvinnor.) Brommaklubben? Eller putta ut alla kvinnor ordentligt, ärligt och rejält och kalla dem för Brommaflickorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Samtidigt måste jag säga, de kanske klarar sitt namn ändå. Det är ganska uppenbart på deras hemsida att damverksamheten inte direkt är något undantag (som pojkarna hos Uppsalaflickorna) utan någonting de tar på allvar. För en stor klubb, som är välkänd, där alla vet vad de håller på med och traktens föräldrar har full koll på att de har bra damlag och har bra fokus på flickor, då gör det inte lika mycket.

Men någon klubb som är liten, okänd, kvinnounderlaget är tveksamt och lågt, klubben har dåligt fokus på flickor/pojkar så är det inte egentligen ok att få kommunbidrag om man uppenbart utesluter en grupp i namnet, i verksamheten och i information till barn och ungdomar. Så att de låter marginaliserade, är marginaliserade och om de nu av någon idiotisk orsak skulle råka vilja spela handboll/göra gymnastik så får de banne mig leta upp det själva och skylla sig själva.

(Har nog problem med ridklubben, har fått en känsla av att en av knattelärarna nog tycker att en blyg liten tös har större rätt till favvisponnyn än en storgråtande liten pojke, ok att hon alltid får den om hon är där (bra att lära sig att dela osv), men lite mindre fnysning och lite mer medkänsla kunde jag tåla. Ska försöka hålla det till varannan vecka och andra knatteläraren.)
 
Senast ändrad:
Sv: Idrottsklubb med könsexkluderande namn

Polisen säger till exempel gärningsperson nu för tiden :)
Aldrig hört eller sett i skrift faktiskt.

Jag bryr mig inte om namnet faktiskt, det finns flera väldigt gamla föreningar med märkliga namn och så länge dom inte heter något tex nazistiskt så tycker inte jag det spelar någon roll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: ridtravare
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 696
Senast: Bellami4
·
Hästmänniskan Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp