Idiot hundägare!

Jolanta

Trådstartare
Föstå ändå vilka idioter till hundägare det finns!

Jag, Birk och Isa var ute på långpromenad, på en trång gångstig så möter vi ett par med en liten dvärgpudel.Jag tar in hundarna på vänster sida, och märker att paret vi möter inte har en tanke på att hålla in sin hund, och tar upp hela gångstigen. Jag trycker upp hundarna i snödrivan (Isa gillar inte andra hundar) paret passerar med hunden längst ut i kopplet, skällandes och morrandes.

Precis när de passerar så krafsar hunden och nafsar Birk i baken, och han blir förstås rädd.

Varför kunde de bara inte hålla in sin hund vid sin sida, och varför kunde de inte gå efter varandra tills de passerat oss? Hade det varit någon med en stor hund, så kan jag kanske förstå om de inte klarade att hålla in den så bra, men detta var en arg dvärgpudel. De är ju knappast svåra att hålla.

Är jag löjlig som blir arg?
 
Sv: Idiot hundägare!

Nja löjlig vet jag inte, men det är väl bättre att säga åt folk man möter just då än att bli arg i efterskott ( det tar så mycket negativ energi )
 
Sv: Idiot hundägare!

Jag vet! Men som vanligt så stod jag bara å gapade, och hade fullt sjå med att lugna en upprörd Birk!

Alla de saftiga replikerna som poppade upp i huvudet, kom några minuter för sent! Lätt att vara efterklok!
 
Sv: Idiot hundägare!

Mmm, vet precis hur det är. Många är men speciellt en hundägare med en liten blandrastik är mitt pain in the ass.
Hon kommer med sin hund vrålandes och farandes i kopplet och frågar om hennes och mina hundar kan hälsa? Öh...nej? Svarar jag och antar då att man fattar poängen och slipper göra om proceduren. Så får jag höra av min sambo dagen efter att han varit ute med hundarna. Våra hundar står och kissar i en snödriva, plötsligt dyker vrålhunden upp strax bakom och ägaren hinner precis dra undan hunden från att nafsa mina i baken och brister ut "hehe oj, nej det kanske inte är en sån bra idé att hälsa"...Kan tillägga att min sambo såg ut ungefär::confused: (tillsammans med båda hundarna som också fattade noll)...Att folk inte fattar! Och även om jag själv är småhundsägare är även jag medlem i klubben för "avsky småhundsägare":devil:
 
Sv: Idiot hundägare!

Finns även rötägg bland stora hundar! :)

En grej som hände för ett tag sen, när jag bara var ute med Birk!

Vi går på en gångstig, och uppe ifrån skogen kommer en "dam" med sina labbe, som är väldigt agressiv mot andra hundar. Den kastar sig i kopplet å vrålar, och hon släpper den. :eek: Jag skriker åt henne att kalla på hunden. Hon svarar, det går så bra så. Då säger jag: NEJ, det gör det inte, min hund gillar inte andra hanhundar!

Den springer runt mig och Birk, och morrar och gör små utfall. Damen kommer fram och tar hunden, just då kastar den sig mot Birk och ska hugga.

Birk är kopplad, står bredvid mig och morrar.

Då säger damen spydigt åt mig: "Kan du verkligen hålla den där hunden"

Jag står bara å gapar, här släpper hon sin hund, för att hon inte orkar hålla den, å så säger hon så åt mig!
 
Sv: Idiot hundägare!

Tänkte inte på någon "saftig" replik alls, utan mer något i stil med:

Ursäkta men kan ni vara så vänlig att ta in Er hysteriska golvmopp då min hund ogillar små dvärghundar något alldeles otroligt ;)
 
Sv: Idiot hundägare!

Då får man använda kängorna:angel:
Haha, nej ..men tyvärr verkar det vara så med småhundsägare att det är mer accepterat att ha en liten hund farandes i snöret oavsett om den har rabies eller ej. Det verkar rentav vara en "humoristisk" inställning till att deras lilla fiffi kan vara så "tuff"...Ack och ve!:cool:
 
Sv: Idiot hundägare!

Jag kan iaf lova dig.. att som blivande småhundsägare så kommer jag ALDRIG att bete mig sådär !! =)
 
Sv: Idiot hundägare!

Kom och tänka på en sak som hände mig för ett tag sedan ...

Där jag bor har vi haft problem med en dobberman som springer lös och alltid är framme och hälsar på allt och alla Ägaren verkar inte ha speciellt bra koll på honom ... Hunden har även varit framme och "hälsat" på mig och min hund, bl.a. slickat mig i ansiktet, han är ganska stor:) .

Nåväl, för ett par veckor sedan stötte vi på hunden igen. Tjejen hade honom lös och den kom springandes mot mig och min hund. Jag kopplade kvickt min hund och ställde mig framför henne. Ca hundra meter bort står den andra ägeren och skriker på sin hund. Hunden struntar blankt i detta och kommer glatt springandes mot mig. När hunden är ca fyra meter ifrån säger jag skarpt "stanna" och tar ett steg emot hunden. Döm om min förvåning när han faktiskt stannade och efter att ha funderat några sekunder vänder han om och springer tillbaka till sin ägare. Ägaren blir jätte-glad och tycker att hon har världens bästa hund som lyder och lyssnar på henne ... Vad vi andra i området tycker om detta ska jag låta vara osagt ...:rofl:
 
Sv: Idiot hundägare!

det där är faktiskt ett bra knep att ta till när man är ute. Man markerar liksom att man inte tillåter "främlingen" att träda in i "sitt" område.
 
Sv: Idiot hundägare!

Kom och tänka på en sak som hände mig för ett tag sedan ...

Där jag bor har vi haft problem med en dobberman som springer lös och alltid är framme och hälsar på allt och alla Ägaren verkar inte ha speciellt bra koll på honom ... Hunden har även varit framme och "hälsat" på mig och min hund, bl.a. slickat mig i ansiktet, han är ganska stor:) .

Nåväl, för ett par veckor sedan stötte vi på hunden igen. Tjejen hade honom lös och den kom springandes mot mig och min hund. Jag kopplade kvickt min hund och ställde mig framför henne. Ca hundra meter bort står den andra ägeren och skriker på sin hund. Hunden struntar blankt i detta och kommer glatt springandes mot mig. När hunden är ca fyra meter ifrån säger jag skarpt "stanna" och tar ett steg emot hunden. Döm om min förvåning när han faktiskt stannade och efter att ha funderat några sekunder vänder han om och springer tillbaka till sin ägare. Ägaren blir jätte-glad och tycker att hon har världens bästa hund som lyder och lyssnar på henne ... Vad vi andra i området tycker om detta ska jag låta vara osagt ...:rofl:


:bow: :rofl: :banana:

Skulle vilja ha sett minen på vovven :bump:
 
Sv: Idiot hundägare!

Ja, han såg faktiskt ganska så förvånad ut! Precis som "vad nu? Får jag inte häla på er? Konstigt ..." :)
 
Sv: Idiot hundägare!

En bekant har en kungspudel som är lite anti mot andra hundar numera...

När hon var ca ett år var de ute på promenad i godanro. Hunden var kopplad.

Ut ur ingenstans kommer en annan hund framrusande, stor som ett hus, och börjar gå till attack! Den hänger sig fast i pudelns nackskinn och börjar skaka.
Pudelägaren försöker förtvivlat få den främmande hunden att släppa, men inget hjälper.

Då kommer dess ägarinna halvspringande och hjälper till. Tillslut släpper hunden och hon kopplar den.

Kungspudelns ägare är förstås arg och upprörd och säger: "Du måste ju ha din hund kopplad!"
Vet ni vad hon svarar???????

"Nej, det måste jag inte alls! Bara jag har kontroll på hunden kan jag ha den lös hur mycket jag vill!"

Hade hon det då?:eek: :eek: :eek:
 
Sv: Idiot hundägare!

Min hund tycker inte alltid om alla småhundar.. Konstigt nog finns det flera i trakten, och alla härjar fritt i flexikoppel.. Jag har en stor hund, undrar vem som ansvarar för om han skulle skada dem? Är det jag eller är det dvärgpudel ägaren som inte tar hänsyn trots att jag överröstar bjäbbandet och skriker: Håll för gud skull in hunden eller vill du bidra med hundmat? Min hund går fint vid sidan, men kan liksom inte motstå frestelsen när de kommer för nära.. Det är vell förstås jag, var och en har vell ansvar för sina...

Jag tycker det är hänsynslöst!
 
Sv: Idiot hundägare!

idag när jag var ute å red så mötte jag en tjej med sina två stora... vad rasen nu heter ... de är stora å brun/svarta å världens sötaste bläs :love:
hon stannade å kopplade bägge sina hundar typ 20-30 meter från mig å höll i dem, stod helt still tills jag hade ridit förbi !!!!

VILKEN HUNDÄGARE!!! :bow:

jag sa TAAAACCCKKK!!!! :D

min pålle är inte rädd, hon tittar mer nyfiken å lite läskigt... (de hade ju reflextäcken)...

vissa hundägare har bra mkt vett än andra (har ju själv skapat en tråd om hunden som sprang in i hagen å ägaren hajjar fortfarande inte grejjen utan har sin hund lös där varje dag)...

edit: kan tillägga att jag tycker inte att de behöver stå still med sina hundar, det var bara så himla snällt!!! hon kanske tyckte det var lättast å hålla två stora hundar helt stilla istället för å gå förbi (hon verkade dock ha grym disciplin på vovvarna!!)
 
Sv: Idiot hundägare!

Jag stör mig på de människor som tror att bara för att de har en hund som är försiktig mot andra hundar så har de en lydig hund.

Exempel: Vi möter två personer med varsin Jack russel terrier. Jag kommenderar min hund till att gå fot (vi över fot vid hundmöten just nu) De kopplar sin hundar och håller dem kort och mötet går bra. Precis när jag börjar känna mig nöjd visar det sig att paret har en tredje hund. En liten sheltie som kommer på eftersläp. Den står mitt på stigen och vägrar flytta på sig. När vi närmar oss så niger den inbjudande på huvudet mot min hund och tar två steg närmare. Detta resulterar förståss i att min hund tappar fokus helt och drar i kopplet för att få hälsa på hunden.

Då tycker ju sheltien att min hund är lite väl stor så den skuttar efter matte.
:eek: Där var det träningstillfället förstört för mig.

Jag tycker inte att bara för att deras hund inte hoppar på min så ger det dem rätt att låta den springa vind för våg.
Det som stör mig mest är att matten ser att jag får lite problem med min hund och säger till sheltin att "Nu får du akta dig, vännen". Precis som hunden förstår det kommandot:cool: och naturligtvis så skiter hunden i det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 537
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 960
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 255
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp