Identifiera hälta?

Willja

Trådstartare
En teoretisk fråga:

Vad exakt tittar ni efter om ni får känslan av att hästen inte är fräsch, men inte har en tydlig hälta?
Jag har kikat lite på filmer på youtube på halta hästar. Jag får känslan av att det är något som inte stämmer, men kan inte se vad det är som ser fel ut? Tittar ni på steglängd? Rytm? Eller annat?

Sv: Identifiera hälta?

Hur hästen använder kroppen, och de olika benen och benparen. Rytmen, vilka leder som böjs och vilka hästen verkar vilja undvika att böja. Ögonen, när hästen visar obehag. Steglängden (vilket faller inom rytmen, kortare steglängd på ett ben stör rytmen).

Helhetsintrycket helt enkelt, är hästen nöjd, glad och positiv till arbete.

Men i slutänden är det bara en gissning, det krävs en veterinär för att säkert avgöra vad som är fel. Det som kan vara en hälta på höger fram kan sluta som ett problem i vänster bak (eller ryggen eller... eller.... eller...)

Jag tittar också på helheten.
När det är lite allvarligare hältor så kan man ju lätt se vilket ben det sitter i, men när det bara är små markeringar så kan man inte fokusera på ett ben i taget exv, för då är det så lätt att man missar den riktiga hältan / om hästen har fler hältor.

Sen som Lovisaleonora skrev så kan man ju inte avgöra vad felet är bara genom att titta på hästen.
Man kanske kan lokalisera vilket/vilka ben hältan ser ut att sitta i , men bara för att den ser halt ut i höger fram, så behöver det ju inte betyda att det är där problemet sitter.

Lite större framhältor syns på huvudet som nickar i takt med det onda. När det onda frambenet sätts i marken tar hästen upp huvudet. Det syns i både skritt och trav. Bakhältor är lite svårare men om du ser rakt bakifrån kommer du se att korset inte rör sig symmeteriskt. Ett ont bakben kan också sättas mer inåt under kroppen.

Sett från sidan kan du se hur kotleden böjs/trycks ner i själva nertrampet. Kotleden ska ner lika mycket på bägge fram resp bägge bak. Vid hälta kommer inte kotleden att komma lika långt ner på det onda benet. Lättast att hinna se när hästen skrittar.

Det är alltid lättare att se en hälta på enbart ett ben men ofta kan det vara fel på flera samtidigt och då blir det förstås trickigare.

Om du är med på en hältutredning, fråga vetten om h*n kan förklara vad h*n ser (eller inte ser)! Då kan du lära dig massor!

Då är det alltså så luddigt som det verkar:-)

Jag skulle behöva öva på att se sånt där så man är förberedd när den där känslan av att något inte stämmer sätter in!

Bra förklaring! Kotlederna har jag aldrig kikat på. Den informationen tar jag med mig:-)

Då skulle jag nog åka till Veterinär titt som tätt:-)
Jag är rätt sjåpig och osäker och tror gärna att något är fel även om det snarare är träningvärk eller att han är trött för att han sätter päls osv. Som tur är har jag erfaret folk runt omkring mig!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat