Z

zanne

Hej, idag när jag gick runt och kollade stängsel så upptäckte jag en idegran strax utanför eltråden.Det såg ut som om nån av hästarna ätit i toppen och det är väll ganska giftigt.Är det nån som vet hur giftigt och vad för symtomer hästen kan få?Har försökt kontakta min vetrinär som har jour och inte svarar, försöker tills jag får tag på henne.Jag är mycke orolig och är tacksam för svar.
tack/Zanne

Sv: Idegran?

idegran är så pass giftigt att hästen kan dö innan den ens svalt själva växten

de behöver inte äta många barr för att bli allvarligt skadade/dö!! de säger att 100 barr är tillräckligt!! och der är ju ganska många barr på en topp! :eek:
Såga ner den fort som attan!

För ett par år sen på sommaren när vi hade stora tävlingar på anläggningen så hittade vi hästägare idegranskvistar inkastade i boxarna genom fönstren :eek:
Jag blev näst intill hysterisk men ringde Ag***s telefonveterinär som upplyste mig om att det är ytterst ovanligt att hästar äter idegran men om det sker så räcker det med mellan 100-200 gram barr för att hästen ska gå en ytterst plågsam död till mötes. Symtomen kommer inom 24 timmar så det var en nervös väntan innan jag kunde pusta ut.

Hur länge är barren 'aktiva' när de ligger torra på marken, efter att trädet har fällts?

Jag vet inte säkert men kan tänka mig att barren behåller giftet tills de är fullständigt nerbrutna.

Jag vet inte säkert men kan tänka mig att barren behåller giftet tills de är fullständigt nerbrutna.

Du menar alltså tills de inte finns längre, har förmultnat..?
Hur ska jag då lättast bli av med barren? elda hela området där träden har stått?

Aj då. Låter som om du hade en del.
Försök få svar från nån som vet säkert men om det går att elda upp eländet så tycker jag det låter som en bra idé.

Hur länge är barren 'aktiva' när de ligger torra på marken, efter att trädet har fällts?

Barren och stammen är något giftigt men inte mycket, alltså inget att oroa sig för om det finns lite löst kvar på marken..
Det är bärens frö som är riktigt giftig och det som lett till att djur och människor dör,
min lärare sa att det enbart räckte med 3 bär.
Alltså att bara barren är orsak till dödsfall stämmer inte helt, och har det stämt så är det av stora mägnder.

Håll koll på området runtomkring nu efter, risken är att fåglar ätit av bären och
släppt det giftiga fröt en bit därifrån vilket i slutänden leder till att fler idegransväxter växer upp.

Nu är jag inte proffs på det här men har läst en kurs på univ. om giftiga växter och detta är vad jag lärt mig.
Är du orolig och inte vill riskera så elda upp det, men mindre mägnder är inte dödligt om det inte är i kontakt med fröt som finns i det röda bäret..

Senast ändrad:

Oj, jag som alltid lärt mig att det var det gröna som var giftigt och att bären gick att äta. Har även läst att det inte är lika farligt för t ex hundar och människor som det är för hästar.

Svårt att veta vad som stämmer... Men om du läst det på universitetet så borde ju de veta tycker man.

Barren och stammen är något giftigt men inte mycket, alltså inget att oroa sig för om det finns lite löst kvar på marken..
Det är bärens frö som är riktigt giftig och det som lett till att djur och människor dör,
Alltså att bara barren är orsak till dödsfall stämmer inte helt, och har det stämt så är det av stora mägnder.

Håll koll på området runtomkring nu efter, risken är att fåglar ätit av bären och
släppt det giftiga fröt en bit därifrån vilket i slutänden leder till att fler idegransväxter växer upp.

Nu är jag inte proffs på det här men har läst en kurs på univ. om giftiga växter och detta är vad jag lärt mig.
Är du orolig och inte vill riskera så elda upp det, men mindre mägnder är inte dödligt om det inte är i kontakt med fröt som finns i det röda bäret..

Hej,
och tusen tack för kloka ord!

Det har väl stått en fem träd längs med biten där jag ska göra hage, orört i många år, så där ligger tjockt med gammalt barr. Träden fälldes i oktorber månad, nu i höstas 2007.
Nojjig som jag är, är det nog bäst att jag eldar upp allt......

Jag kan annars bifoga en bild hur där ser ut...?!?

Fröna är giftigast, men inte bärköttet. Däremot är fortfarande bara ett par hundra gram barr som behövs för att döda en häst. Några tuggor alltså.

Precis..

Jag vet som sagt inte hur giftiga barren är, men jag har lärt mig att de är måttligt giftiga.
Alltså ingt man gör grillpinnar av eller småäter på. Men det stämmer säkert ang. mängden barr..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 517
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd