Idéer till utbyggnad av 11 m. ladugård

R

Rikkan

Har varit och sett på en gård med en 11,5 x 3,89 meters ladugård.
Undrar om det är någon som har några goda idéer på utbyggnad/tillbyggnad så att man får plats med 3 stora boxar, utselningsplats och selkammare?
Det är i dagsläget stort sett ett skal, förutom selkammardelen som är gammal kreatusdel. Funderar på uteboxar i anslutning för att behålla en befintlig del från golv till tak till höförråd, men som sagt tips mottages...

Är det nån som har bilder på lyckade ommbyggnader? ;)

Sv: Idéer till utbyggnad av 11 m. ladugård

Jag tycker det låter som en bra idé med engelska boxar. Det är ju en smal byggnad och att få till rätt boxmått + stallgång är nog svårt att få till annars.
Kan du ha boxar som är 3 meter breda och behålla djupet på 3,89 så får du 3 boxar på 11.5 m2 (drygt). Då får du en selkammare på 2,5 m x 3,89.

Men ingen uppställningsplats och ingen foderkammare...

Alternativet är som du skriver uteboxar och foder-sel- och uppställnings-rum i ladan. Är där plats för hö/halm på loftet eller var ska du förvara sånt? :)

Tanken var att behålla en del av ladugården (med full takhöjd) som förvaringsutrymme för hö, mot ena gaveln. Det reducerar antal meter att förfoga över. I dag finns redan en vägg imellan stall delen och denna "höskulle" utan inner tak. Det är full takhöjd överallt utom där den gamla kreatursdelen är, som jag hade tänkt göra om till selkammare. Men det är just detta med utselningsplats. Och visst går det bra att göra 1 box och utselningsplats inne i ladugården och sedan bygga 2 uteboxar, men då får ju hästarna inte samma kontakt.
Jag skissar och grejjar men finner inte något super lösning, måste jag erkänna...

Om du ändå skall bygga två uteboxar kan du lika gärna bygga tre så hästarna får sällskap. Du kan ju bygga en box ändå i byggnaden och ha som skötsel/uppvärmbar sjukbox. En separat spolspilta är inte dumt att ha. Utrymmen kan man inte ha för mycket av, du skall se att det säkert blir fullt i gla ladugården ändå vad det lider ;)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama