Idéer till dop

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Den 25 februari ska vi döpa charmtrollet. En god vän som är präst döper honom i den kyrka vi tillhör (församlingen). Dessutom är det på min födelsedag, tyckte det var lite kul att "slå två flugor i en smäll".

Hur som helst, några frågor:

1. Vilka ska man bjuda? Bör man bjuda sina grannar som man umgås lite grand med?

2. Doppresenter. Får man be folk att sätta in pengar på Filips fondkonto, istället för att köpa tretton silverskedar och gosedjur?

3. Efteråt. Dopet är på en söndag eftermiddag. Det innebär att de som kommer en bit ifrån troligtvis åker hem ganska snart efter dopfikat. Buffé? Smörgåstårta? eller bara kaffe och kaka?

4. Själva dopet. Några roliga idéer? Jag vill att dopet ska vara lättsamt och trevligt (inte högtravigt och formellt). Jag har frågat kammarkören (som jag är mammaledig från) om de vill sjunga några fina sånger, de ska snart ge besked... Någon söt dikt min systerdotter kan läsa? Faddrarna, vad ska de göra? Roliga förslag?

tillägg:
5. Inbjudan. Får man skicka ut inbjudan via e-mail till de som har?

Tack och god kväll! :)

Sv: Idéer till dop

1. Vilka ska man bjuda? Bör man bjuda sina grannar som man umgås lite grand med?

Jag tycker dop är väldigt personliga. Vi bjöd bara närmaste släkten och de absolut närmaste vännerna. De dop vi har närvarat vid har någon av oss antingen varit släkt eller bästa vänner.

2. Doppresenter. Får man be folk att sätta in pengar på Filips fondkonto, istället för att köpa tretton silverskedar och gosedjur?

Visst får man (om någon frågar) men jag skulle själv tycka att det kändes snålt att be om cash. De doppresenter vi fick representerade faktiskt givarna och var väl utformade. Ett minne för livet som räcker längre än pengar.

3. Efteråt. Dopet är på en söndag eftermiddag. Det innebär att de som kommer en bit ifrån troligtvis åker hem ganska snart efter dopfikat. Buffé? Smörgåstårta? eller bara kaffe och kaka?
Ni kan säkert få låna församlingshemmet gratis om ni inte vill köra hemmavid. Vad man bjuder på är helt olika. Vi bjöd på smörgåstårta och te samt ananaspaj med glass och kaffe till. Vissa bjuder på lättare lunch typ kycklingsallad eller soppa med hembakt bröd men då blir det genast knepigare med vad som ska serveras till i dryckväg (och dyrare).

4. Själva dopet. Några roliga idéer? Jag vill att dopet ska vara lättsamt och trevligt (inte högtravigt och formellt). Jag har frågat kammarkören (som jag är mammaledig från) om de vill sjunga några fina sånger, de ska snart ge besked... Någon söt dikt min systerdotter kan läsa? Faddrarna, vad ska de göra? Roliga förslag?

Ta psalmer som folk kan, det blir roligare om alla kan sjunga med. Kammarkören var väl ett kul (och säkert uppskattat) förslag. Vissa har även solosång. Jag läste en dikt för våra små, svägerskan hade sytt dopservetter och kantorn spelade Ave Maria som avlsutningssång då alla satt och njöt. På själva dopet var våra faddrar uppe och tog emot dopljus och faddersbevis men de höll tal och sjöng en sång efteråt i församlingshemmet.

tillägg:

Visst, men man kan ju göra så underbart fina inbjudningar själv på datorn med lite fint papper. Även dopinbjudan blir ett minne om man gjort det fint, tyvärr blir det inte lika speciellt (enligt min åsikt) när det skickas genom datorn.

Vi ska ha dop 17/2 :)

Vi har valt att bjuda de närmsta släktingarna och våra vänner.
Så, vi hade gott kunnat bjuda grannar om vi betraktat dem som vänner. Vi har inte så stora släkter så vi har kunnat bjuda de flesta av våra vänner utan att det blir för mycket folk.

Visst kan man göra så.
Vi har inte valt att göra så, men jag känner flera som gjort det.

Vi har valt att ha kaffe och tårta. Vi har även valt att nämna det i inbjudan, så att folk inte "dyker upp hungriga" utan att de vet att det inte serveras något "matigare".

Oj...svårt. Våratdop kommer nog vara ganska så "traditionellt"... ska fundera vidare...

Tycker jag absolut! Vi skrev inbjudningar. Delade ut personligen till de viträffat, skickat per post till övriga.

Oj, blev mycket "vi ska..." nu, men det finns ju inga regler, lättare att jämföra med sig själv :)

Den 25 februari ska vi döpa charmtrollet. En god vän som är präst döper honom i den kyrka vi tillhör (församlingen). Dessutom är det på min födelsedag, tyckte det var lite kul att "slå två flugor i en smäll".

Hur som helst, några frågor:

1. Vilka sBör man bjuda sina grannar som man umgås lite grand med?

tillägg:

Tack och god kväll! :)

1. Jag skulle inte göra det. Vi bjöd enbart närmsta släkten. Närmsta vännerna skulle man ju kunna tänka sig också. Men det är bara att inse, folk är inte SÅ intresserade av ens barn som man vill tro.
2. Du kan ju tipsa om att han har ett fondkonto men inte tvinga folk (speciellt inte om du inte bara bjuder släkt) att sätta in pengar. En och annan söt dopgåva kan ju vara kul att få också.
3. Smörgåstårta körde vi. Och champagene och kaffe. Det var perfekt! :d
4. Bästa tipset är att skippa orgeln och köra psalmerna på piano. Sara var livrädd för orgeln. Vi hade Stilla Ro och Nära. Kan avhöras på Åsa Jinders hemsida, t o m prästen tyckte den var fin.
5. Email funkar bra till dop tycker jag. Annars finns förtryckta kort. Det måste inte vara lika flott som t ex vid bröllop.

Senast ändrad av en moderator:

Nu hade vi inte dop utan en fest för vår son men vi fick jättefina presenter och själv kan jag nästan känna mig lite trött på alla som bara vill ha en slant istället för present. Det börjar nästan gå inflation på det och är lite nedvärdering av gästerna kan jag tycka. Får man verkligen så gräsliga presenter så man måste avsäga sig dem? Jag tycker som sagt vår son fick FINA.

Bjud vilka ni vill tycker jag.

Dop är väl dop och inte så himla skoj egentligen. (Mina fördommar kanske) Vill ni ha roligare så skippa dopet och gör en helt egen namnfest är mitt tips men ni kanske är kyrkliga och vill ha dop därför?

Men det är bara att inse, folk är inte SÅ intresserade av ens barn som man vill tro.
QUOTE]

Det där håller jag absolut inte med om. Vi såg dopet som en chans att samla släkt från båda håll då både min och min sambos släkter är väldigt spridda ut i landet. Det blev ett kanonkalas med närmre 70 närvarande.

1) Jag bjöd mina fd grannar. Men de gav en liten välkomstgåva och blommor redan när min son föddes, så det kändes som om de var intresserade av att närvara.

2) Jag tycker inte man ska be om pengar. Doppresenter är ju som sagt gåvor som ska finnas med hela livet. Och vem säger att silverskedar inte kan användas, de behöver inte ligga inlåsta i ett skåp. Min sambo har kvar sina bestick han fick i doppresent, och det är bra mycket charmigare med små nötta silverskedar som man vet han användt, än om de vore sparade och oanvända.

3) Smörgåstårta är ett alternativ som jag gillar. Lätt att göra, lätt att servera, lätt att passa in dricka till.

4) Jag och barnets gudmor läste varsin dikt för min son. Min sambo fick läsa en dikt som prästen föreslog, Gudfadern tände ljuset och min sambo hällde upp vattnet. Jag hade gjort egna dopprogram som vi delade ut, där själva programet stod, men också varför vi valt namnet och vad det betydde.

5)
Njae, ingen inbjudan via mail. Det är mycket trevligare att få ett kort i handen. Du kan göra själv eller beställa, går att få hur fina som helst. Jag gjorde egna.

Vi ska ha dop precis samma dag 25/2 !!

Vi bjuder bara släkten, vi pratade även om närmsta vännerna men det blev svårt att välja bort och sätta stopp....

Dom närmsta vet att hon har ett konto vi sparar pengar på, därför tror jag att det atomatiskt kommer att komma in lite pengar dit. Kanske kan du sprida ut till dom närmsta att det finns ett konto också!?

Detta funderar vi fortfarande över. Det kommer släkt ganska långt ifrån, dessa hade man ju velat ha lättare mat till, men det blir otroligt dyrt för oss att bjuda alla på mat. Det blir tårta eller smörgåstårta. Vi får låna försammlingshemmet gratis!

Kända psalmer och kören är ju kul! Vi har en rolig präst också som tycker om att spexa lite!!!

Får får man ju men jag tycker det känns trevligare att få på posten!

Man bjuder dem man vill! Men oftast är det nog en familjefest + ev väldigt närstående goda vänner möjligtvis. Vi höll oss till familjen, blev många nog dessutom. :angel:

Svår och ibland känslig fråga. Vissa tycker det är ok med önskelista från föräldrarna, andra frågar av sig själva vad som uppskattas och andra fryner på näsan åt dylika "krav"! Ni kan ju alltid köra en kompromiss där ni säger ifrån till de ni tror tycker det är ok och låter andra, mer traditionskänsliga välja present själv. ;)

Säg inte det! Ibland stannar folk bra mycket längre än man önskar... Och kommer man mycket långväga ifrån så uppskattar man garanterat något lite matigare. Annars är kaffe + kakor + doptårta det mest traditionella. Smörgåstårta är en smart kompromiss! Och vad är det som säger att man inte kan ha doptårta efteråt? Man kan ju göra en lite "grövre" och matigare smörgåstårta, så blir det inte lika mäktigt eller för mycket med doptårta etc efteråt. :p

Själva dopet har jag inga idéer att erbjuda. Men väl när det gäller efteråt! Lägg lite energi på dukningen och utsmyckning av lokalen! Det är fort över i kyrkan och det är ju sen man umgås och visar upp sin lilla plutt och har trevligt tillsammans. Varför inte sjunga en sång eller läsa en dikt under bjudningen? :idea:

Nja, det är väl fantasilöst så det både räcker och blir över? Mycket roligare och mer speciellt i dessa dagar att få inbjudan i brevlådan. :)

Jag döpte min son den 28/10 2006 (några månader sedan mao) och jag skrev också en tråd, har för mig att den blev rätt lång. Kika gärna in och sno idéer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka