Idéer för bästa möjliga igångsättning

Puppan

Trådstartare
Har en häst som under året haft kotledsinflammation med återfall. Senaste friskförklaringen i början på september.
Efter det har vi tagit det lugnare än lugnast och bara skrittat ända fram tills nu. Ökade på andelen skritt undan för undan och har under senaste månaden även gjort en del arbete i skritt (skänkelvikning, öppna/sluta) innan dess var det bara rask skritt på lång tygel.
Känner att vi är redo att börja trava lite nu men skulle vilja sätta ihop bästa möjliga program för igångsättningen.

Vad har ni för förslag?

Problemkotan har varit ena fram. Tidigare svagheter har varit att hästen gått emot en del i halter, knepigt med längningar, stark i traven men svag i galoppen. Lätt att böja och ställa men lite svagt påskjut.

Vore ju kul att få med hela hästkroppen från första början och inte falla ner i samma problemgropar igen.

Sv: Idéer för bästa möjliga igångsättning

OK.

Jag har läst här förut och sett att folk är jättesnabba på att klaga på att andra sätter igång sina hästar för fort och gör fel saker.
Nu när man frågar om råd på hur man då ska göra, då är det ingen som har en endaste idé?

1. I regel arbetar folk dagtid och sitter därför inte på buke i samma utsträckning som på kvällstid varav tidsbrist kan vara en orsak till uteblivna svar. Tråden har bara legat upp i 3 tim (på en vardag) när du påpekar att folk inte svarar.

2. Det finns en nålad tråd för detta ämne. Läs i denna tråden och ställ frågan där så kanske du kan få hjälp och tips från andra skribenter. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1003201

Det där köper jag inte.:mad:
Med tanke på hur snabbt folk hugger när de vill tillrättavisa någon (det brukar definitivt gå snabbare än tre timmar) så borde det gå minst lika fort att komma med konstruktiva svar. Men det är förstås inte lika kul som att tala om för folk att de gör fel...

Nu har jag säkert bränt mina skepp att få svar, men det skiter jag i. Tycker det är irriterande att det är så lätt att hugga på folk men svårt att verkligen hjälpa. Eller så vet folk helt enkelt inte vad de pratar om och då är det lättare att säga att andra gör fel.

Tack för länk, dock!

jättebra att du skrittat så pass länge men jag skulle nog inte jobba i skritten än jag skulle bara rida rakt fram.visst kan du börja trava lite om det känns bra:)
men tänk på att inte överanstränga.offroads i skritt på lång tygel ibland är bra.
skritta cavaletti

Jag säger tvärtom! ;) Tycker det är utmärkt att jobba mkt i skritten, få hästen starkare och riktigt lösgjord innan man går över till trav. Skritten är ju skonsam för lederna, se till att underlaget är bra bara. När man sedan börjar trava är det bra att göra detta på rakt spår. Skulle börja med kanske max en minuts trav och sedan öka lite sucessivt.

Jag ignorerar din aggressiva inställning o svarar.
Jag själv valde att lägga in trav på plan mark innan jag jobbade hästen i några sidförande skrittövningar. Höll mig på plan mark (ingen ridbana) tills jag fått igång hästen ordentligt.
Din häst är ju redan friskförklarad så att börja trava är inga problem. Är hästen stark o vill dra iväg så gör många travfattningar istället för att trava längre.
// Linda

För en gångs skull är det bra att bli (delvis) ignorerad, mahlmt, haha ;) Tack för svar allihopa!

Varför inte sidoförflyttningar? (Klart nyfiken).

Det där köper jag inte.:mad:
Med tanke på hur snabbt folk hugger när de vill tillrättavisa någon (det brukar definitivt gå snabbare än tre timmar) så borde det gå minst lika fort att komma med konstruktiva svar. Men det är förstås inte lika kul som att tala om för folk att de gör fel...

Nu har jag säkert bränt mina skepp att få svar, men det skiter jag i. Tycker det är irriterande att det är så lätt att hugga på folk men svårt att verkligen hjälpa. Eller så vet folk helt enkelt inte vad de pratar om och då är det lättare att säga att andra gör fel.

Tack för länk, dock!

Är det någon som hugger här så är det du, dessutom utan att folk ens svarat. Tråkig attityd.

Är det någon som hugger här så är det du, dessutom utan att folk ens svarat. Tråkig attityd.

Jag högg ju just för att folk inte ens svarat.

Förklaringen har jag redan dragit. Har hängt här tillräckligt för att veta att svar som handlar om att trycka till andra kommer fortare och jag blev besviken för att hjälpsamma svar dröjde längre än vad stjälpande svar oftast gör.

Men du får gärna komma med förslag på ursprungsfrågan om du hellre vill hjälpa än att gnälla på hur jag reagerar.

Har du låtit vet eller ET gå igenom hela hästen? Upprepade kotledsinflammationer är inte helt sällan en sekundär reaktion på spänningar och problem i övriga kroppen, ofta ryggen. Hur passar sadel tex? Det kan vara en ide att låta en erfaren vet gå igenom detta, eller om du har en ET du kan sammarbeta med. För att undvika upprepade inflammationer i framtiden :)

Inbillar mig att det är värre för leden med vridningar i sidled än att trava. Man undviker ju volter så ......
// Linda

Efter så lång igångsättning i skritt, (vilket är bra), Kan du börja skritta hästen på tygeln lite mera så att den börjar jobba lite mera över ryggen och går på tygeln. Trav 5 min på endast raka spår i en vecka för att därefter succesivt öka travtiden 5 min/vecka, tills du är uppe i 30 min skritt, 30 min trav, fortfarande på raka spår på ett bra underlag. Därefter hade jag lagt in 5 min galopp. Jag hade undvikit sidvärtsröreler tills hästen är igång lite mera.

Viktigt är också att hästen rids i rätt tempo, takt och i balans...

Det var min vet som rekommenderade att jobba mkt i skritt, och då även sidvärtsrörelser innan det var dax att börja trava. Det blir väl ingen vridning i leden när hästen går sidvärts? Volter i skritt tycker jag också är helt ok (man behöver ju inte rida minivolter), men i trav på volt blir ju belastningen en helt annan. Sedan är det ju alltid bäst att höra med sin egna vet eftersom varje fall är olika.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 603
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?