Ideéllt arbete - hur fördelas inkomsterna

V

valborg

Då var det dags igen!

I budget och planeringstider kommer diskussionen ständigt tillbaka.
Vem har rätt till pengarna som klubben får in på olika aktiviteter?
Tävlingar, basarer, auktioner m.m.

För mig som sitter i huvudstyrelsen är det självklart att allt går till den gemensamma kassan och om något är över när de nödvändiga kostnaderna betalts så beslutas gemensamt om vad de ska användas till. Globenresa, hyra in en föreläsare, förbättringar i anläggningen eller något helt annat.

Viljan och förmågan till arbete för klubben varierar förståss. Nu finns det några som jobbat mycket för klubben och därför tycker att de har mer rätt än andra nyare medlemmar till pengarna.

Hur fungerar det på andra klubbar. Jag behöver lite argument för att få mer ideéllt tänkande och mindre milimeterrättvisa.

Hälsningar fårn Valborg

Sv: Ideéllt arbete - hur fördelas inkomsterna

Är ni en ridskoleklubb eller privatryttarklubb?

Nu har jag ingen föreningsvana från ridklubb, men varit styrelsemedlem i en annan förening i många år...Där hade vi en ganska stor summa pengar (satta i en fond) som några medlemmar drog ihop för många år sedan. För dessa pengar fanns det direktiv vad de fick användas till, och dessa pengar rördes inte under de åren jag satt i styrelsen.

De pengar vi fick in på aktiviteter gick till "de allmänna kostnaderna", ungefär på det viset du vill ha det. Dock så hade vi svårt att får även våra medlemmar att ställa upp att jobba för föreningen, det var mestadels vi i styrelsen som var med på allt, vilket jag tröttnade på till slut.

Sitter med i 3 olika styrelsar för dels avelsföreningar ohc ridklubbar. Det är alltid så att det är några få som jobbar häcken av sig.
I ridklubben, en liten sådan så har vi i år valt att lägga pengarna på våra ungdomar. Det blev biljetter till barnmatinen på Globen. Vi resonerade så att det var barnen som drog in mest pengar till klubben i form av startavgifter och således borde de få igen något. Om man jobbar ideellt så får man räkna med snedfördelning. Vill man inte jobba ideellt så kan ingen tvinga en eller hur!
I en av avelsföreningarna så är ekonomin god men inte för god. Som ideel förening så ska man inte ha för mkt pengar. Vi ska nu se över och se om vi kan köpa in en färglaserskrivare för att trycka vår tidning i färg coh underlätta för redaktören så han slipper jaga billigaste tryckningskostnad varje gång det är tidning på g.
Ett tips för mmrättvisa är kanske att bjuda på middag för de mest aktivt jobbande medlemmar. kanske bestämma att nästa år får de som ställer upp på xx antal aktiviteter en 3 rätters på stadshotellet (obs exempel) eller något som visar att det lönar sig att vara snäll och ställa upp samt att de känner sig uppskattade. Till alla de som som tycker att det ska vara mer aktiviteter och att hemsidaor ska uppdateras samt tidningar komma ut oftare har jag bara en sak att säja; HJÄLP TILL NI MED!!!!!!

Hoppas att du fick lite hjälp på vägen :)

Du tänker rätt pengarna ska i en kassa. Jag tycker att man ska vara tydlig med att berätta var pengarna de drar in går, tex till nya hästar, sadlar, hinderpark, ridbana osv..redan i början då vet de vad de jobbar för. Oftast går ju dessa pengar till saker utöver hyror tex då de vet var pengarna går så är det lättare att motivera. Sen får man diskutera med medlemmarna att man jobbar för föreningens bästa inte enskilda medlemmar. Om det blir mycket pengar över kan man ju ha en medlemmsträff och bestämma till vilket ändamål pengarna ska gå, en julfest, resa, nya schabrak.

Måste säga att ni har lyckats bra om ni får pengar över och era medlemmar verkar vara villig att jobba ideéllt, önskar att det var så överallt.

Det har inte alltid varit så, men nu har vi lite mer pengar. Därför känns det tråkigt om det ska bli osämja i klubben nu. För mig är det självklart att jobba för klubben och för att nya barn och ungdomar ska få samma chans som jag fick att lära sig rida och sköta hästar. Samtidigt förstår jag hur de som vill ha mer av kakan tänker eftersom de lagt ner mer tid än många andra på att få klubben att fungera. Jag ville kolla med er om det är jag som är "omodern" i mitt tänkande.

Tack för svaren

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka