Ideella föreningar

H

horsedream

Ideella föreningar som inte har något vinst syfte, behöver inte skatta eller hur?? Jag menar sådana som inte går med vinst utan bara finns där för hanteringssyfte.
TACKSAM för svar. :bow: :bow:
*många kramar av styrka*
Magda

Sv: Ideella föreningar

Det beror lite på faktiskt, man kan inte ha hur stora intäkter som helst och små utgifter samt tro att skattemyndigheten inte agerar.
Sen skall man väl såvitt jag vet söka ett oraganisationsnummer hos RSV, deras sätt att hålla koll på även föreningar. ;)

Våran förening här hemma har aldrig behövt ett sådant nummer, nu var det alltså dags för alla föreningar skall tydligen inneha ett sådant. Sen får fonden hos oss inte överstiga ett visst antal kronor per medlem, gör den det får vi skatta för det. :crazy:

TACK för ditt svar.
Tanken i denna förening är just att de inkomster kommer in går direkt ut igen. Liksom finns inget kvar för att ta som vinst.
*kramar av styrka*
//Magda

Mn har för mej att en förening måste drivas med vinst?Men då går det bra att det går jämnt ut, +-0 i slutändan?

De flesta ska det..... men det blir ju ingen vinst om det inte blir något över eller hur??
och då blir det inte heller någon skatt.
//Magda

En ekonomisk förening måste inte nödvändigtvis gå med vinst, syftet med en förening kan vara att många är med och delar på betalningen för att på så sätt göra det lite billigare och enklare. En sådan förening har oftast en gemensam förvaltning, dvs man delar på kostnaden för något alla använder och som behöver underhåll av ekonomisk natur.

Då får man fonderade medel för ev kommande reparationer eller vad det nu kan vara, fast denna fond får inte vara hur stor som helst. Dvs antalet kronor per medlem är tydligen reglerat, annars drivs föreningen i vinstdrivande syfte och blir därmed sakttepliktig.

Att inkomsterna går direkt ut igen behöver inte utesluta en bokföringsmässig vinst.
Om skattemyndigheterna godkänner en förening som ideell beror väl också på vilken typ av verksamhet som bedrivs. Moms kan man behöva redovisa i vilket fall.
PL

Boj skrev:
En ekonomisk förening måste inte nödvändigtvis gå med vinst, syftet med en förening kan vara att många är med och delar på betalningen för att på så sätt göra det lite billigare och enklare. En sådan förening har oftast en gemensam förvaltning, dvs man delar på kostnaden för något alla använder och som behöver underhåll av ekonomisk natur.

Då får man fonderade medel för ev kommande reparationer eller vad det nu kan vara, fast denna fond får inte vara hur stor som helst. Dvs antalet kronor per medlem är tydligen reglerat, annars drivs föreningen i vinstdrivande syfte och blir därmed sakttepliktig.
Det är inte frågan om en ekonomisk förening utan en ideell.... Det står på rubriken

MEN tack ändå för svaret
God jul
*kramar av styrka*
Magda

peter_lundin skrev:
Att inkomsterna går direkt ut igen behöver inte utesluta en bokföringsmässig vinst.
Om skattemyndigheterna godkänner en förening som ideell beror väl också på vilken typ av verksamhet som bedrivs. Moms kan man behöva redovisa i vilket fall.
PL
TACK för ditt svar!
God jul på dig!
*kramar av styrka*
Magda

Visst kan en förening vara ideell, men då bidrar medlemmarna endast med egen handkraft och inte med ekonomi. Här pratar vi ekonomi, och då kan du aldrig få den till idell, varje medlem som betalar till föreningen gör så med pengar. En sådan förening är ekonomisk vare sig man vill eller inte, den måste även ha en bokföring för inkomster samt utgifter. Verifikationer pararellt, orsak är som PL skrev föreningen kan bli tvungen att redovisa moms. Allt detta skall finnas redovisningsbart i 10 år samt innevarande år, så alla dessa papper skall man vårda ömt i lång tid. :crazy:

Efter att ha kollat dina trådar o din hemsida kan jag bara säga att det inte verkar som vet vad du håller på med varken ur juridisk, skattemässig eller ekonomisk synpunkt. Jag tycker det verkar som du borde lägga ner projektet ett tag o försöka sätta dig in i saken bättre.
PL

Så man kan tex ha praktikanter i en ideell förening?

Om man kan skaffa en huvudansvarig för praktikanten, samt har gällande försäkringar som täcker i händelse av olycka. Det har sällan en ideell förening, så därför kan det bli svårt att motivera en praktikant, dessutom finns ju inget att praktiser i för att föreningen är ideell och tar han om detta själv.

Ok, undrade bara om man kan välja en ideell förening att ha praktik på, jag går ju (tyvärr)på praktik men tyvärr finns inga bra stall att jobba i.

Hej
Kollade du på hemsidan som PL referade till?

"Till ideella föreningar räknas fackföreningar och Hyresgästföreningen, som visserligen främjar sina medlemmars ekonomiska intressen, men inte genom ekonomisk verksamhet, utan genom förhandlingar, avtal och politisk påtryckning.

Ideella föreningar uppstår genom att medlemmarna sluter sig samman och skriver stadgar för föreningen. Man kan få organisationsnummer för en förening, men man måste inte. Mycket av demokratin och den fria åsiktsbildningen i samhället bygger på ideella föreningar. Bland annat är de politiska partierna ideella föreningar. Därför finns det inget politiskt intresse att stifta alltför skarpa lagar för de idella föreningarna.

Jag tycker att du rör till det lite för frågeställaren!

Bokföringslagen är något helt annat, den rör alla föreningar antingen man är ideell eller inte...
Man kan ju hantera en massa pengar fast man är en ideell för., typ Röda Korset.
OK?
E.N.

Hej
Naturligtvis kan du få praktisera på en ideell förening. Jag tycker du ska ta kontakt med Arbetsförmedlingen på din ort. De brukar ha koll på vilka föreningar som har möjlighet att ta emot praktikanter (ibland får föreningar bidrag för att göra just detta).
Lycka till!
E.N.

"Till ideella föreningar räknas fackföreningar och Hyresgästföreningen, som visserligen främjar sina medlemmars ekonomiska intressen, men inte genom ekonomisk verksamhet, utan genom förhandlingar, avtal och politisk påtryckning.

För frågeställaren handlar det om en ekonimisk förening, eftersom jag själv sitter som ordförande för en ideell förening och är väl insatt i kraven på bokföring så vet jag att dom finns. Organisations nummer är ett krav från de flesta myndigheter i dag även om föreningen bedrivs ideelt, tex bara för at få ett PG-nr som förening krävs ett organisationsnummer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 153
Senast: gullviva
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 552
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar