Idealvikt?

Marvin

Trådstartare
Finns det några tumregler för när katten är i lagom hull? Jag har lyckats banta ner min fotboll rätt bra, det kanske räcker nu? Katt-BMI någon?

Sv: Idealvikt?

Jag skulle väl anta att det är likdant med katter som med hundar ungefär. Inga revben ska synas men man ska känna dem. Sen tycker jag det viktigaste är hur katten mår i övrigt, pigg och kry, och ifall den kan röra sig ordentligt.

Håller med Lilja, det märker man. Sk*t i idealvikten, om det nu inte handlar om en katt som ska ställas ut.

Tumregel: man ska känna/ana revbenen men inte ryggraden, när man klappar katten.

Tack!
Tror han har gått ner ett halvt kilo, vägde 4.7 eller nåt sånt hos veterinären i förrgår.

Anledningen till att jag undrade var att jag kunde känna hans ryggrad igår kväll. Han låg ihoprullad under täcket hos mig. När han står upp kan man ana ryggraden, men inte känna enskilda kotor. Samma med den andra katten.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
414
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama