Idealvärden på ensilage

S

Silly

Behöver ungefärliga värden på ensilage, det tar nog ytterligare fyra veckor tills det blir någon analys på vårat och jag måste ha en provisorisk foderstat tills dess.

Just mitt ensilage (eller hösilage.. vet inte riktigt, är fuktigt men inte jätteblöt) är skördat 2005 i Söderköping (vid 210:an). Söderköping ligger i Östergötland...

Om någon kunde lägga in några värden jag kan gå efter sålänge... Behöver inte vara superbra, perfekta värden, allmäna typ.

Sv: Idealvärden på ensilage

Omöjligt att veta på just ditt men exempel på ett önske hö/silage är 9-10 MJ per kg ts med en Smbrp/MJ kvot som ligger kring 6. Perfekt vore om kvoten Ca/P var ca 1,4. Inte ofta det ser ut så :cry: men en början är att räkna ut ditt silages ts-halt, ta ett prov, väg o torka i ugnen så ser man hur mkt vatten som försvunnit. Rek mängd ts per häst är 1,2-1,5 (minst 1) kg per 100 kg kroppsvikt. Sen kan du invänta analysresultaten o justera.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 274
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar