"Ideala värden" - höfråga

SaraMara

Trådstartare
\"Ideala värden\" - höfråga

Säkert en jättedum fråga, men jag måste ställa den ändå... :D :o

Är i höletartagen, och har några olika alternativ att välja på. När jag nu ringer runt och hör om vilka värden det är på höt, vad är "bra" och vad skall jag leta efter?

Jag har en hbl-valack, 6 år, rids och tränas en hel del i både hoppning och dressyr. Rids ungefär 6 dagar/vecka.

Finns det några rekommendationer kring vilken kvot det bör ligga på, vad är dåligt och vad är bra? :o

Jag kan Inget som sådant här, så jag vill ha alla tips och idéer! :)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Runt 6 är väl bra till din häst.
Fast det gör ju inget om det är lite högre heller! :)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

man brukar säga att ideal höet för en vanlig häst ligger på runt 8 MJ och 40 smältbart råprotein. och då blir oxå kvoten 6!!

häls
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Ett tips om du vill kunna ge så mycket hö som möjligt är om du kan hitta ett med inte alltför höga värden, men ändå bra kvot. Alltså istället för t.ex. 10 Mj och 60 Smrp så hellre 7 MJ och 42 Smrp. Om man vill lägga ut lite mer pengar, men kunna ge hästen mer mat ;) Det vill säga om din grabb nu är rätt lättfödd och inte behöver så högt MJ-intag.

Har man en svårfödd häst är det ju tvärtemot bättre med höga värden, för det är ju svårt att få i dem tillräckligt många kilo hö isf.


Min fröken är ganska lättfödd och går på ca 90 MJ när hon är fullt igång, vilket inte är så hemskt mycket. Själv skulle jag vilja kunna ge henne 10 kg hö vintertid, men kollar man på höet vi hade i våras som låg på ca 9 MJ och 90 Smrp (!) så ger bara höet 90 MJ och jag vill faktiskt ge henne nåt kilo kraftfoder med, ligger oftast runt 10 MJ eller mer. Sedan ger jag lite olja, betfor och annat som höjer MJ lite med. Det höet var dessutom föööör bra för en hbl-dam på 16 år, kvoten var onödigt hög (kohö).. Trist med högt Mj-värde också till lättfödda hästar, för det blir ju färre antal kilo hö, som ju är sysselsättning också.
Nu har vi som tur är ett bättre hö i år, förstaskörden låg på 8,2 Mj och 66 Smrp. Lite högt ännu, men hellre det än ett hö med typ 20-30 i Smrp :crazy:


Men din pålle är ju bara 6 år, kanske ska bygga mer muskler nu med? Då kan det vara bra med en (sammanlagd) kvot som är lite högre än 6.
Sett ekonomiskt är det oftast dyrare att behöva höja kvoten med kraftfoder, än att få en lite för hög kvot pga höet. Har du t.ex en kvot på 3 på höet kommer du inte kunna ge enbart vanligt kraftfoder (typ havre) utan måste även köpa tillskottsfoder med högt proteininnehåll för att få upp kvoten= dyrt.

Vad är det för alternativ du väljer mellan? :)
Har alla redan analyserat sitt hö?? :eek: Lyx! ;)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Problemet med honom är att han är lite knäpp... ;) Slet mitt hår i våras och fick till slut massor av bra hjälp från Alexandra_W, så vi hittade en foderstat som stämde. Han är lättfödd, men behöver mycket protein för att bygga muskler, en konstig kombo kanske? :o :confused:

Han blir lätt fet runt magen, men tappar samtidigt överlinje försvinnande snabbt när det felar. Sammanlagda kvoten (med kraftfoder inkl) låg i våras på 6,4 - och det var lite lågt.

Vill ju dessutom kunna ge honom iaf 11 kg hö/dag, vilket är vad han behöver för att hålla sig sysselsatt. Kunde jag ge 14-15 kg/dag vore jag (och han såklart) nöjd, så jag vill inte ha ett hö som är för högt i MJ eftersom han då lär se ut som en valross ganska snart.

Dessutom vill jag ju kunna ge iaf ett kg kraftfoder per dag, uppdelat på hans tre givor, annars blir han skogstokig när de andra får och inte han har något att tugga på ur krubban. Där står sig höt slätt kan man ju lugnt säga... ;)

Har inga värden ännu, men vill veta lite mer vad jag letar efter när jag ringer runt. Har iaf två alternativ av analyserat hö att välja mellan, och då kan det vara bra att veta direkt vad jag vill ha.

Nu ger ju jag kraftfoder som tydligen ligger rätt högt, vilket jag ju (givetvis) inte hade någon koll på... :o

Ger två sorter, där jag brukar ge 60/40 ungefär i fördelningen.
Sort 1 har en kvot på 10,5 (9,0 MJ och 95 smrp)
Sort 2 har en kvot på 10,4 (12,5 MJ och 130 smrp).

Jag är ju himla smart också, och beställer kraftfoder först och anpassar höt efter detta... :angel: :o

Men, det är Sara i ett nötskal. :o :cool:
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Battis låg på dryga 100 mj eller hur?


Du vill ge ett kg kraftfoder som innehåller ungefär 10Mj

100-10= 90Mj

Dessa 90Mj ska vara fördelade på ca 13kg hö
90/13= 6,92.

avrundar till 7. Sen vill vi ha en kvot på minst 6.
7 * 6 = 42.

Så ungefär 7Mj och minst 42smrp letar du efter. :)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Aah men skönt att du vet vad han behöver nu juh!! :) Då blir allt mycket lättare. Var alla "omständgheter" normala förra vintern då?

Ja de ska ju inte bli feta på högre mängd protein, så det låter ändå rimligt i mina öron att han både är lättfödd och har högt proteinbehov, speciellt inte när man är bebis ;) (alla är bebis till 7 sådetså!!)

Känner igen det där med att man vill kunna ge så mkt hö som möjligt för sysselsättningen, men ändå vill ge nåt kilo kraft, min dam är likadan :cool: "VaFAAN, hö?! alla andra får ju kraft?! MATTE?!!!" :devil: Eller kör hon denna: "Här står jag och ser jääättesöt ut, nu ser väl matte mig... näää HÄR är jag... jag är ju till och med tyst nu måste hon ge mig sånt där gottis.. men? hallå??? HÄÄR borta? HÄR!! *fniss* :D


Hm men det borde gå att räkna ut vad ditt idelahö vore. Ger du nåt mer än de där två sorterna kraftfoder? Ska du ge ett kilo sammanlagt?

Om man som exempel räknar 1 kilo varav 600 gram sort 1 och 400 gram sort 2 ger det:
5,4 mj + 5 mj = 10,4 MJ
57 Smrp + 52 Smrp = 109 Smrp
kvot MJ/Smrp = ca 10,5

Du ger inget annat?

Hm å sen då 11 kg hö..
Jag är inget mattesnille, men låt säga att du har en kvot på 7 då. T.ex. 8 Mj och 56 Smrp
11 kg hö ger då 88 MJ 616 Smrp

plus kraften= 98,4 MJ 725 Smrp
ger en kvot på 7,3

hm har du ett hö med kvot på 6 och fortfarande 8 Mj ger det
88 MJ 528 Smrp
Totalt: 98,4 MJ och 637 Smrp
kvot 6,5 (6,47)

Hm, det finns säkert nån bra formel för att räkna ut sånt här, som inte matte-kassa jag kan :o men enligt min skalle borde du köpa ett hö som har lite ÖVER 6 i kvot, kraften påverkar ju inte så jättemycket. Det beror väl på hur högt Mj:et ligger med.
Inte lätt när man köper kraftfoder först ;)
Men blir det för låg kvot får du väl köpa till lite lusern i värsta fall, svårt att leta efter ett hö med just 6,5 i kvot liksom ;)

Men du ska iaf inte ha ett hö under 6.

Lycka till :cool: ;)
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

:rofl:
här hade vi nån med mattekunskaperna lite längre fram i hjärnkontoret! :D Fan det blev ju mycket lättare som du gjorde ;) å mycket enklare att förstå :mad: :p
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

fast jag räknade ju på 11 kg hö...
men ju mer desto bättre =) fast hö på neråt 7 mj har iaf jag aldrig träffat på. Kanske går att hitta men om inte, så ska iaf höet ha den minsta kvoten du tycker Battis behöver, sen höjer kraften bara lite och det gör ju inget.
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

m man uttrycker det väldigt enkelt så vad du söker är så LÅG MJ per kilo foder som möjligt men samtidigt en hög SRP/MJ-kvot.

Hittas enklast i hösilage.

Men det mesta går att schakra med, undvik dock att köpa något med en kvot under 6 (okej, 5.8 är okej *s*), det får du bara huvudvärk av. Sen om kvoten är 6, 7 eller 10 är ganska oväsentligt, det är ingen fara med en hög kvot från hö/hösilage, och även om kvoten 'bara' är sex så höjer man den lätt till sju utan större problem (jag har ju en 'kräver kvot 7-häst' och jag hade 6 i kvot på hösilaget förra året, och det var bara en liten skvätt kraftfoder av rätt typ så var det ordnat, UTAN att få en massa MJ jag inte behövde på köpet).

Jag har ju nuförtiden lite samma problem som du, jag vill ha en hög kvot utan att få så högt MJ (eftersom V är pensionär nu). Då kan han äte fri tillgång utan att bli fet, samtidigt som han får kvoten han behöver. Och 6 i kvot går bra till Kele med, även fast hon sen ligger på nio i kvot i totala foderstaten.

Så, kan du hitta det IDEALA (som någon räknade ut åt dig) så är det jättebra, men stirra dig inte blind på de siffrorna, utan kolla först kvoten, och sen MJ. Hittar du en med hög kvot och lågt MJ så slår du till =) Dock ska du inte välja en låg kvot bara för att få ner MJ, då är det bättre med högt rakt igenom.
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

fast jag räknade ju på 11 kg hö...
men ju mer desto bättre =) fast hö på neråt 7 mj har iaf jag aldrig träffat på.

2002 år skörd här var så underbart som 7.2 MJ och 63 gr SRP. Kvot på 8,75 alltså. Jag var i himmelriket =)

Faktum är att varje år har höt legat på 7 - 7.5 i MJ och en kvot på 7-9. Jag älskar min höbonde. Eller min fd, en viss röd åring har ju fått mig att byta till hösilage istället, dyrt värre *sucka*
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Skillnaden på första och andra skörden förra året var 2kg kraftfoder för mig. vart en dyr vinter :crazy:

Håller tummarna för årets hösilage. Men ägarna till de små feta halvbloden håller tydligen inte med mig.. :p
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Och hösilage klarar inte hans mage. ;) Jag ÄR fullkomligt hopplös, min häst är knepig och jag är dum. Kan inte bli så mycket bättre för er stackare som försöker hjälpa... :crazy:

Förra året tror jag höt låg på en kvot på 5,1 och silaget (som han får ute och jag därför inte kan utesluta, blir väl kanske 4 kg/dag) på 5,3. Alltså inte idealt för honom m.a.o. Förstår jag nu. :D
 
Re: \"Ideala värden\" - höfråga

Håller tummarna för årets hösilage. Men ägarna till de små feta halvbloden håller tydligen inte med mig..

Hehe, de kommer att hålla med när de sett årets höanalyser, tro mig :devil:

Jag försöker få tag på min hösilageleverantör för att höra om han analyserat i år, jag glömde fråga när jag bokade. Inte för jag är orolig, det blir bra, men jag vill kunna provräkna lite och se var vi hamnar. Vore ju himla käckt om jag kunde slippa hälla i lillan (som man nog hittar en bild på om man slår upp SVÅRFÖDD i en ordbok) en massa dyr krafft breed i år.. Hon kräver ju så jämrans mycket, men orkar inte äta så himla mycket stråfoder.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 437
Senast: Bregen
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 685
Senast: Centaur
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp