Idag är min hund bäst i världen!

Dentaku

Trådstartare
:love:

Mitt nya hundår med min hundfixerade, tågrädda tokstolle till jycke har börjat så bra det bara kan. Kom precis in från en promenad då jag hade tänkt träna men som istället kantades av utmaningar för mig och Rover.

Efter att ha pulsat runt lite i snön hamnade vi på en upptrampad stig som gick närmare tågspåren än vad Rover egentligen trivs med. Vanligtvis sticker han iväg en bit när det kommer ett tåg men idag stannade han kvar och åt lite godis istället. :laugh:

Sedan gick vi ytterligare 30 meter eller så innan en hare studsar iväg rakt framför nosen på Rover... Han är helt säker på rådjur(annars skulle jag inte ha honom lös, definitivt inte när det är så mycket snö) men hare har vi faktiskt inte stött på sedan han var liten. Han hann galoppera ett par språng innan jag fick ur mig ett NEJ - och han stannade på en gång och kom direkt när jag kallade. Det blev kamp med mattes vante som belöning(han fick bära den en bit också).

Kanske 100 meter fram hann Rover fram till en avsats och tvärstannade och jag fick se en kvinna som promenerade en hund bara en liten bit framför honom. Attans! Jag hojtade Vänta! och Rover stannade duktigt kvar även om han inte släppte ekipaget med blicken, satte sig på mitt andra Sitt och sedan var det bara att gå fram och koppla honom. Mycket godis blev det, och sedan fick han kampa igen och bära vante när vi gick efter kvinnan med hunden.

Nu ligger han och knorrar i sin bädd och jag ska gå och handla. Det slinker nog med något mumsigt till Rover i korgen...

Sv: Idag är min hund bäst i världen!

Vad härligt när det släpper sådär och allt bara fungerar! :)

Duktig Rover !

Vad kul - och visst kan man nästan bli överraskad när det plötsligt funkar inte bara med en utmaning utan flera stycken!

Underbart! Sådana karameller kan man suga länge på! Jag fick själv ett :bump: moment alldelles nyss men ska inte stjäla din tråd!

Tack alla! Jag gottar mig verkligen, visst har mognad säkert med saken att göra men jag vill nog tro att träning och en allmän bättre kontakt mellan mig och Rover spelar in också.

Och paradiset, du får gärna berätta om din "guldstund med hund" också! Det kan jag bjussa på en dag som denna! :D

Jo träning ger ju utdelning! Min händelse är den att jag har läst boken Släpp kontrollen lös och börjat göra några övningar som jag vet min hund behöver och kan förstå till fullo eftersom han hela tiden gör lugnande signaler väldigt tydligt. Men jag lärde mig att blinka och se trött ut ( utöver gäspa ) och häromdagen inledde vi första passet med betingad avslappning på ett täcke ut medans mina barn åkte pulka och härjade bredvid! Det gick över förväntan och hunden började ganska snart att härma min blinkningar och förstå konceptet och blev riktigt tröglugn! Så idag tog jag fram buren som legat ihoppfälld för han använder den ju aldrig! Märkte direkt att han var väldigt nyfiken och jag tänkte bara lägga in filten vi använde sist och träna senare när jag upptäcker hunden går in och lägger sig direkt :eek: Har ju försökt bruträna förr utan resultat för att kunna ha en trygg plats åt hunden när vi är på stranden eller så. Han låg där i två omgångar innan han bytte tillbaka till soffan!

Så kul! Ibland går verkligen träning över all förväntan!

Liten uppdatering: Det där med att stanna för andra hundar håller i sig! "Vänta" fungerade idag också när det var en annan hund lös i skogsområdet där jag brukar rasta Rover. :banana: Godis och kamplek blev det, och sedan mötte vi den andra hundägaren efter att han också kopplat upp och efter att ha pratat lite släppte vi hundarna igen så att de fick leka lite. Rover var duktig igen och väntade på ett Varsågod. Han verkar ha bestämt sig för att jag ska slippa gråa hår 2011(å andra sidan ryckte han till i kopplet när husse rastade honom igår vilket fick husse att ramla och husses byxor att spricka men det låtsas vi inte om).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 762
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 800
Hundträning Tudde fick precis gå sitt första spår. Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka