Dentaku
Trådstartare
Mitt nya hundår med min hundfixerade, tågrädda tokstolle till jycke har börjat så bra det bara kan. Kom precis in från en promenad då jag hade tänkt träna men som istället kantades av utmaningar för mig och Rover.
Efter att ha pulsat runt lite i snön hamnade vi på en upptrampad stig som gick närmare tågspåren än vad Rover egentligen trivs med. Vanligtvis sticker han iväg en bit när det kommer ett tåg men idag stannade han kvar och åt lite godis istället.
Sedan gick vi ytterligare 30 meter eller så innan en hare studsar iväg rakt framför nosen på Rover... Han är helt säker på rådjur(annars skulle jag inte ha honom lös, definitivt inte när det är så mycket snö) men hare har vi faktiskt inte stött på sedan han var liten. Han hann galoppera ett par språng innan jag fick ur mig ett NEJ - och han stannade på en gång och kom direkt när jag kallade. Det blev kamp med mattes vante som belöning(han fick bära den en bit också).
Kanske 100 meter fram hann Rover fram till en avsats och tvärstannade och jag fick se en kvinna som promenerade en hund bara en liten bit framför honom. Attans! Jag hojtade Vänta! och Rover stannade duktigt kvar även om han inte släppte ekipaget med blicken, satte sig på mitt andra Sitt och sedan var det bara att gå fram och koppla honom. Mycket godis blev det, och sedan fick han kampa igen och bära vante när vi gick efter kvinnan med hunden.
Nu ligger han och knorrar i sin bädd och jag ska gå och handla. Det slinker nog med något mumsigt till Rover i korgen...