ID-nummer/identifiering i olika länder (utbruten från Covid-19 Del 4)

Asko

Trådstartare
Nej det är det inte. Vi har ett unikum av kvalitetsregister i Sverige där SIR har varit otroligt viktigt i att följa denna pandemins belastning på vården. Den strukturen vi har för att följa sånt här finns inte i något annat land även om många försöker följa efter och säkert kommer ha gjort om 10 år. De dödssiffror vi ser i Sverige (och även IVA-vårdade) kommer vara så nära en sanning som något kan bli, andra länder har inte en chans att vara nära sanningen på samma sätt. Det gör oxå att man i efterhand kan samköra register och se vilka riskfaktorer som faktiskt verkar spela roll, min förhoppning är att det kan göras innan en ev andravåg.
Ursäkta men kan du förklara som om jag vore en sjundeklassare :angel: Vad är det som verkar skilja så starkt mellan andra länders register med Sveriges? Förstår inte riktigt men är nyfiken :o
 
Kvalitetsregister uppbyggt på personnummer i den utsträckning vi har finns inte i andra länder.

Man har ju inte ens personnummer i många andra länder. Jag vet att våra vänner i UK tycker att vårt personnummersystem är obehagligt. De tycker att det är integritetskränkande att alla har ett nummer som staten kan använda för att hålla koll på oss. Själv har jag aldrig tänkt den tanken.
 
Man har ju inte ens personnummer i många andra länder. Jag vet att våra vänner i UK tycker att vårt personnummersystem är obehagligt. De tycker att det är integritetskränkande att alla har ett nummer som staten kan använda för att hålla koll på oss. Själv har jag aldrig tänkt den tanken.

Har inte tänkt tanken heller. Här har de ju dessutom ett National Insurance Number som fungerar i princip likadant, utöver att du inte får det vid födseln.
 
Man har ju inte ens personnummer i många andra länder. Jag vet att våra vänner i UK tycker att vårt personnummersystem är obehagligt. De tycker att det är integritetskränkande att alla har ett nummer som staten kan använda för att hålla koll på oss. Själv har jag aldrig tänkt den tanken.

Med tanke på graden av offentlig kameraövervakning i UK är det en något märklig inställning. Att personnummer som kopplas till en person existerar känns några tiotals decibel mindre ingripande än att hamna filmad på hårddisk så fort man lämnar hemmet.
 
Man har ju inte ens personnummer i många andra länder. Jag vet att våra vänner i UK tycker att vårt personnummersystem är obehagligt. De tycker att det är integritetskränkande att alla har ett nummer som staten kan använda för att hålla koll på oss. Själv har jag aldrig tänkt den tanken.
Tala om för dina vänner i UK att stater har kapacitet för att ge varje medborgare ett nummer, utan att för den skull behöva tala om det för medborgaren.
 
Med tanke på graden av offentlig kameraövervakning i UK är det en något märklig inställning. Att personnummer som kopplas till en person existerar känns några tiotals decibel mindre ingripande än att hamna filmad på hårddisk så fort man lämnar hemmet.

Jag vet inget om deras system. Jag vet bara hur de reagerade på våra personnummer.
 
Man har ju inte ens personnummer i många andra länder. Jag vet att våra vänner i UK tycker att vårt personnummersystem är obehagligt. De tycker att det är integritetskränkande att alla har ett nummer som staten kan använda för att hålla koll på oss. Själv har jag aldrig tänkt den tanken.
Jag har aldrig ens tänkt tanken att andra länder inte har personnummer! :eek: Huh, man lär sig nytt varje dag!
 
Kvalitetsregister..? :o:o
Vi har i Sverige en mängd register som följer vissa parametrar vid vissa diagnoser och som styrs av staten, skr men framförallt av professionen. Det gör att vi har mätning på hur många som får en viss behandling (tex IVA el andningsstöd/ventilator) vid en viss diagnos. På sikt kommer man kunna titta på och samköra dessa för att se om risken tex är högre att drabbas hårt i covid19 om du har dålig tandhälsa, opererat ett knä osv osv. SIR som länkats här tidigare är ett kvalitetsregister.
 
Senast ändrad:
Haken här med bilresa är att det är en dag i bil i princip om han tagit sig ens till ställe A. Dvs är det Corona är det nästan smittgaranti. Sen får man ju såklart ta det om så är. Menade mer att I normalfallet skulle man mer "är det jobbigt ligga sjuk borta, ska jag hämta dig så du får vara hemma istället". Liksom kvitta om man får en förkylning eller influensa "på köpet".

Här har det ju varit sån regelbunden kontakt. Fram tills för ett dygn sen så det slutade svara. Sen då ett kort livstecken med info om sjuk. Så är ju just nu ingen fara varken ang död eller liknande urakut. Utan är mer oron framförallt hos föräldrarna (jag är mer kallhamrad än ;)) över om var han är, hur sjuk han är, om han behöver hjälp men inte orkar/kan be om den osv.

Hade det inte varit coronatider hade de nog varit mindre oroliga och mer "men stackars, men han hör av sig sen när han mår lite bättre får vi se hur vi ska göra med allt"

Jag antar kallt folk inte plötsligt blir knalldåliga av Corona och inte kan larma själv. Då borde man hittat massa döda i sina bostäder. Eller så har man inte hittat dem än... *dåligt humorförsök*

Min oro är främst om det nu är corona att han ska ha smittat pappa innan han reste iväg. Pappa är chanslös mot coronaviruset.. Och pappa som annars självisolerat fint är nu "vi måste hitta honom och hämta honom och bilen, jag kan åka". Liksom nej nej och absolut inte pappa. Nej.
Man har ju inte ens personnummer i många andra länder. Jag vet att våra vänner i UK tycker att vårt personnummersystem är obehagligt. De tycker att det är integritetskränkande att alla har ett nummer som staten kan använda för att hålla koll på oss. Själv har jag aldrig tänkt den tanken.
Men hur håller man koll på alla och hur identifierar man sig utan personnummer? Känns som man använder det hela tiden vad man än gör. Typ MobiltbankID, i affärer, på apoteket, i vården, i olika affärers kundklubbar osv osv.

Vad är skillnaden på det där numret som @Sel skrev om?
 
Men hur håller man koll på alla och hur identifierar man sig utan personnummer? Känns som man använder det hela tiden vad man än gör. Typ MobiltbankID, i affärer, på apoteket, i vården, i olika affärers kundklubbar osv osv.
När använder du ditt personnummer i affären? :confused:
 
Kundklubbar, för att slippa ha femtielva kort i plånboken.
Ah, jag har aldrig varit med i någon. Talar man om sitt födelsenummer för kassörskan då? Jag tycker ju att det vore lättare att scanna med mobilen, registrera det på sitt betalkort eller någonting annat automagiskt. :D
 
Visa bara upp dit körkort eller id.
Sedär, då använder man ju inte sitt personnummer. Det var väl något ditåt jag tänkte. Jag kan nog inte på rak arm komma på någon gång då jag använt mitt personnummer per se om det inte varit för att fylla i formulär för att, till exempel, besöka vården eller skaffa körkort/Id/Pass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp