ID-märkning?

fettso

Trådstartare
Vad ska man välja för ID-märkning?Alla katterna har halsband, men vill även ID-märka.
Ser folk att katten är ID-märkt om det skulle hända ngt?

Sv: ID-märkning?

Jag kommer att ID-märka båda mina innekatter med tatuering (huskatter). Jag kommer troligtvis inte att ställa ut någon av dem och båda kommer troligen att vara innekatter för alltid. Men jag vill ha en ID-märkning på dem ifall om någon skulle råka rymma. Har även halsband med mitt telenummer. Kanske är extremt nojjig, menjag skulle inte klara av om dem rymde och inte kom tillbaks bara för att jag varit slarvid med märkning.

Chipmärkning har jag hört kommer att vara ett krav vid utlandsresor fr.o.m. år 2011. Och då får jag väl chipmärka ifall om jag flyttar utomlands :) Är ju inte värre än att dem är dubbelmärkta.

Raskatter brukar man ju chipmärka för att en tatuering inte skall vara skönhets-störande.

Chipmärkning är den ID-märkningen som består längst, då en tatuering kan suddas ut med tiden. Å andra sidan är en tatuering lättast att hitta för en vanlig kattlös människa. Tatueringen syns ju direkt om man bara lyfter upp katten eller ger den mat.

Så ja, val av ID-märkning beror ju på vad du vill uppnå med den :)

Jag citerar mitt svar från en annan tråd.

Angående märkning och halsband.
Var hos min veterinären med min kisse i fredags för att kastrera honom, skulle då även öronmärka samtidigt.

Hon tyckte inte att jag skulle tatuera honom då de ofta får in skadade katter och ändå inte kan se vad det står i örat.
Hon rekommenderade chipmärkning och säkerhetshalsband istället, han har redan ett sådant halsband som jag köpt på Granngården och det funkar bra, man slipper vara orolig för att de ska fastna antingen med benen eller i något annat.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det min vet sa men det ligger nog mycket i det :o om man kollar på äldre katter dessutom så är det ibland svårt att se vad det egentligen står i örat.

Precis, tatueringen suddas ju ut. Det är samma sak som med människor och tatuering på händer. Huden är för tunn i kattens öra.
Men en suddig tatuering i örat och halsband (vilket kan ramla av) signalerar i alla fall att katten ägs av någon. Och därför kanske människan som hittar katten, gör ett försök till att finna ägaren.

Många, t.ex. jag innan jag skaffade katt, vet inte ens om att det finns något som heter chip-märkning eller att man skall vända sig till polisen om man hittar en katt.
Men detta hade jag nog kommit fram till ganska snart om jag hamnat i situationen att jag behövt hitta en ägare :D

Men ja, många tror att det bara är tatuering som är ID-märkningen. Så om man skall vara på absolut säkraste sidan skall man ha båda ID-märkningarna samt halsband :D Vilket förmodligen mina katter kommer att ha någon gång hehe. Ekonomiskt och bra....

Veterinären sa iofs också att om fler o fler chipmärkte sina djur så skulle också "stora massan" bli mer vaksamma på att djuren är/kan vara märkta och höra av sig mer till djurorganisationer/polisen osv..osv.

Mmm, vilket är bra, men jag tror inte att 'stora massan' lär sig det så snabbt. Men man skall självklart upplysa om begreppet chip-märkning så mycket som möjligt, det är verkligen ett smart sätt att märka djur :)

Min veterinär har liksom sagt att tatuering är bäst, vilket jag inte riktigt tycker. Så hos veterinären råder det nog också lite delade meningar. Men alla är nog överrens om att ID-märkning, oavsett form, är viktigt.

tatuering + chip är säkrast. tatueringen gör folk uppmärksamma på att katten har en ägare och chippet för att kunna läsa tydligare.

KL
Vad kostar det att id märka katten i örat?
Funderar på att göra det på min ute katt.
Han har halsband som suttit i några år nu men utifall han tappar det.

Isola är tatuerad och Dimma ska chippas. Nästa gång Isola far till vet ska hon också chippas. Kommer ev tatuera Dimma också någon gång framöver.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 700
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 576
Senast: Capybara
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
427
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama