Ickeblommande orkidéer..

viriel

Trådstartare
Behöver lite hjälp med att hålla mina orkidéer fina, så hoppas på att nån av er alla har lite koll på detta!

Har två olika sorter, en phaleonopsis och en dendobrium (rätt säker på att den heter så), och bådas "stammar" växer för fullt, men ingen av dom vill behålla sina blommor. Phaleonopsisen höll ganska länge så antog att det bara var dags för den att sluta blomma, men inget verkar hända utom att den får nya kvistar och att löven växer som attan. Står just nu i västerfönster och vattnas med 1.5-2 veckors mellanrum.

Den andra blrjade tappa sina blommor efter ca en vecka, men verkar även den må bra i övrigt? Den står ljust men inte i direkt sol och vattnas ungefär lika ofta. Tycker att orkidéer är himla fina, iaf när de blommar, så tar tacksamt emot skötetips!!

Det finns inga skötseltips som funkar. :mad: Antingen vill de trivas eller så vill de inte.

Fast du kommer att få en drös tips om hur man får dem fina från folk som har överdådigt blommande exemplar. Folk med exemplar som vill blomma.:meh:

Då har jag haft en väldig tur med alla orkidéer som jag köpt /fått för alla blommar som bara den hela tiden....

Har inga råd att ge men en av mina som vissnade (stänglarna alltså, inte bladen) tog en himla tid på sig att skicka ut en stängel igen. Den är väldigt kort ännu så den har inte börjat blomma. Jag har en annan vars stänglar också vissnat men den får också hänga med så länge bladen ser fina ut.

Det verkar som om man måste ha tålamod helt enkelt. Kvalitén på dem har säkert betydelse också, de jag köpt på riktiga blomsteraffärer är de jag har kvar, de andra har dött helt.

Mina blommar om och om igen eftersom jag för det mesta misshandlar dem och de bor i ett fönster de verkligen gillar. En enda gång har jag "lyckats" få blommorna att ramla av redan efter några dagar och så blev det även med knopparna på samma stängel.

Min tolkning var att blomman vid fel tillfälle fick lite mycket vatten. De stod som vanligt i vatten ca 1-4 timmar men kanske var det så att jag inte lät den rinna av ordentligt efter och ställde den i krukan med någon cm vatten?
Den blommar dock igen nu och jag är jäkligt försiktig med vattningen denna gång.

Har inte heller några skötseltips, men jag har köpt fejkstänglar med blommor som jag sticker ner i krukorna när de inte blommar, så ser de inte riktigt lika sorgliga ut iaf :p
10440722.jpg

Kanske ge dem lite näring?

Men den sista sorten tror jag att jag har haft i ett par omgångar och då klipper jag av den gamla stammen när det har kommit ett nytt skott (förutsatt att det finns nya friska skott) och då brukar den växa på sig och få nya blommor, men jag skulle börja med att ge dem näring.

Alltså, jag har slängt hur många som helst, jag är usel på att sköta dem.

Men, den jag har som överlevt 4 år nu och blommat om flera gånger, den är planterad i en glaskruka. Jag ser till att den är fuktigt/blöt i botten, sen överlever den.

Jag gjorde likadant på mina venusskor som överlevde och var fina i bladen utan att blomma om, men de är ganska mycket svårare förvisso. Sen gav jag dem till min svärmor som har ett rum där orkidéer trivs, hon har lyckats gå dem att blomma om flera gånger. Så glaskruka och ordentligt med bark i, det är mitt tips,

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 209
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka