Icke tabell häst eller är ts i ensilaget ett spöke?långt

F

fjordinghanna

Har ett digivande fjorsto som tappat en del i hull sista tiden först va det mest magen men nu börjar hon se pinnig ut på ryggen typ. Hon är ju inte mager eller så men hon har ju föärndrats i fformen helt klart.

Just nu får hon analyserat ensilage med ts 33 , 3,6 mj 36 smbrpg hon får 24 kg om dagen o enligt foderstats programmet så får hon då i sig tillräckligt med mj och får lite överskott på protein. Vill ju få bort buken sen fölningen men ja vill ju inte hon ska magra av liksom o nu känns det som hon håller på o tappa. om jag ökar givan ensilage så är jag rädd att buken ej kommer försvinna eftersom hästar gärna blir bukiga av höga grovfodergivor, men samtigt är det dyrt med kraftfoder.

vad ska jag göra? ska jag öka givan ensilage ändå eller ska jag ge nåt mer kraftfoder.

Sv: Icke tabell häst eller är ts i ensilaget ett spöke?långt

Mina fölmärrar har alltid fri tillgång på grovfoder. De är aldrig bukiga. HH

Mina fölmärrar har alltid fri tillgång på grovfoder. De är aldrig bukiga. HH

okey. skulle gärna ha fri tillgång i hagen åt mitt sto också men det går inte för hon går i samma hage som en häst som lätt för äter sig o får kolik. men då kan ja kanske känna mig lugn o öka kvällsgivan några kilon med ensilage i boxen.

tänkte på att fölet äter ju en hel del av sin mammas ensilage nu o fölis får även lite havre själv. Fölet är nästan fet medans mamman tappar liksom allt går åt till fölet verkar det som. Vi ska börja o bygga en box åt fölet nu nån gång i början av januari, antar att det blir bra för mamman då att få sin mat för sig själv o tid för att lägga på sig hull .

Det går ju åt en hel massa protein och energi för din häst just nu och en del energi går ju åt att tugga allt detta grovfoder också som ju per kilo inte ger så mycket...

Du kanske förutom så mycket grovfoder som möjligt (fri tillgång inni stallet iaf) skulle lägga till nåt mer KOMPAKT som linfrökaka och/eller lusern?

Eller så är hon en sån där fölmärr som bara ger allt till mjölken (eller så är det en kombination). Jag har en sån. Efter tre fölningar har jag nu lärt mig hur mycket jag ska ge henne för att hon inte ska falla ur alldeles. Hon har fri tillgång på bra hö (kvot 8,9). Till det får hon 2,5 kg havre, lite betfor, vitaminer och mineraler. Hon får i sig 130 MJ och 1100 g SMRP och det borde vara fullt tillräckligt för en normalt lättfödd arab.

Jag har provat att öka havregivan tidigare, lägga till lusern och både och, men det enda som händer är att fölet blir rund som en köttbulle och det är ju inte heller bra. Stoet lägger inte på sig ett gram extra.

Det som är positivt är att hon brukar snabbt börjar lägga på sig igen bara fölet får egen box på nätterna. För utan föl vid sidan är hon egentligen väldigt lättfödd.

Jag kan ju tillägga att jag har två fölston till (alla araber och halvsystrar) och den ena av dem håller perfekt hull på samma foderstat som stoet ovan, medan den andra fortfarande är för fet (vilket hon alltid är) fast hon får mindre än de andra två.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått över från torr hö till ensilage nu i stallet, och då är det ju så att hästarna ska ha mer ensilage på grund av TS halt och så...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: HannaZ
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 042
Senast: Trollungen
·
F
Foder & Strö Fick analys svaret nu på hösilaget.Har hästar med lite olika behov o försökt göra lite foderstater men blir inte så bra. kg foder ts...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka