Icke "levererad" häst

T

tant

Tänkte höra lite vad ni tycker. Vi tittade på en häst i midsommartid, bestämde och gjorde upp priset i mitten på juli.
Hästen kom hem från inridning vid midsommar och vi bestämde att han skulle få gå kvar där under de två månader han skulle vila efter inridning. Sista helgen i aug. var vi ut och skulle hämta hem vår häst. Då går han inte igenom vet.besiktn. p g a hudutslag. De skulle självläka på 2-3 veckor enl vet. Och enl vet var det smittsamt så vi ville inte smitta ner våra andra hästar.

Nåja, de har ännu inte självläkt, vi kollar hästen var 14.de dag, nu är det regnskållor sägs det.
Vad tycker ni, inga papper är skrivna men vi har en muntlig överenskommelse, hur länge gäller den? Nu har ju hästen dessutom gått ensam, ohanterad sedan i somras, bör vi förhandla om priset?
Åsikter tack!
Jag har pratat med säljaren så det behöver ni inte råda mig till.

Sv: Icke "levererad" häst

muntilig överenskommelse gäller lika mycket som en skriftlig. Varför inte ta ut veterinären igen för att göra en ordentlig koll på vad utslagen verkligen är?

Jag anser inte att ni kan förhandla om priset så här långt i efterhand!

Jag var lite otydlig. Vet har varit där var fjortonde dag nästan sen aug. Med inga/olika behandlingsitps, men inget verkar hjälpa. Och priset vi kom överens om var ju för en nyinriden, musklad och social häst. Det är han ju inte nu omusklad, lite stissig, går undan.

Nej, säljaren tyckte det var så krångligt och efter vad han sa inte helt tillförlitligt. Sedan tre veckor är hästen klippt(bara ytterpälsen) på rygg och läng och "jodopaxbadas" och får stå inne (ensam) på nätterna för att torka.

då tycker jag att ni ska se till att göra det! Hästen verkar inte ha blivit bättre sen i augusti, vilket är 3 månader!

Istället för att behandla med div medel som inte verkar bita på det problemet hästen har så skulle jag göra en ordentlig undersökning av en annan veterinär.

Det kan inte vara löss då? Granstallet hade problem med kala fläckar, mestadels på halsen under manen på ponnyerna. Det var löss.

Jag har funderat på att ta dit "vår" vet men är inte säker på att det skulle uppskattas, och nånstans tycker jag att det är säljarens ansvar att få hästen frisk. Det handlar ändå om mer än 50tusen.

Men ni kom väl överens om priset förutsatt att hästen var ok på kommande besiktning? När det sedan visade sig att han inte gick igenom, så kommer väl saken i en annan förhandlingsposition? Knivig situation och jag funderar mkt på hur jag själv skulle agerat i din sits :confused:. Vad säger säljaren om det hela?

I första hand hade jag sett till at få uträtt vad det verkligen är för något, därefter kan man ev se över priset.

Säljaren förstår vår situation till viss del, men han har nog tänkt att vi skall vänta på att hästen skall bli frisk. Fast det känns som om han aldrig blir frisk. Ibland har hätsten nästan varit ren från krustor och nästa gång vi kommit har han varit full överallt, framför allt på rygg och länder.

men han har nog tänkt att vi skall vänta på att hästen skall bli frisk. Fast det känns som om han aldrig blir frisk. Ibland har hätsten nästan varit ren från krustor och nästa gång vi kommit har han varit full överallt, framför allt på rygg och länder.

Har ni sagt att ni ska vänta tills hästen är frisk? Om inte kan ni bara säga att ni ej är intresserade längre.

Om nuvarande ägare ej har gjort någon ordentlig utredning på vad det är för typ av utslag tycker jag ej ni ska köpa hästen. Ni kanske får en häst som har en kronisk åkomma som blossar upp till och från, då är det väl bättre att leta efter en annan frisk häst att köpa? Det är ju köparens marknad nu och speciellt på unghästar.

det verkar vara en väldigt oansvarig ägare. Ta upp detta till diskution, vill inte ägaren ta reda på vad åkomman är så lägg fram att ni vill dra er ur affären. Behandlas det inte så kan det ju ta hur lång tid som helst innan hästen blir bra. Om den ens blir det utan rätt behandling.

det verkar vara en väldigt oansvarig ägare. Ta upp detta till diskution, vill inte ägaren ta reda på vad åkomman är så lägg fram att ni vill dra er ur affären. Behandlas det inte så kan det ju ta hur lång tid som helst innan hästen blir bra. Om den ens blir det utan rätt behandling.

Bra svar och råd! :bow:

Tack för tips och råd. Vi har nu hittat en annan häst som vi bestämt oss för att köpa. Alltså dags för vet.besiktning, måtte det gå bra denna gång. Pratade med "förra" hästsäljaren och nu är hudbiopsi tagen, så hoppas hästen får behandling och kan komma till någon annan sen. Inga sura miner han förstod oss helt. Tycker bara fruktansvärt synd om pållen.:cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka