ICC-profil i Photoshop Elements?

C

cissiny

Har suttit och klurat på det här ett tag men kommer ingen vart. Förmodar att det lutar åt att jag får installera "stora" Photoshop istället för Photoshop Elements som jag har nu. Ville dock kolla med er först :D

Har en ICC-profil som jag fått från mitt fotolabb, för att bilderna ska bli så bra som möjligt när jag skickar iväg dem. Det verkar dock som om Elements har en förinställd ICC-profil som inte går att ändra på? Eller?

Sen undrar jag ju - behöver jag kalibrera om bildskärmen på nåt sätt? Där finns ju också ICC-profiler om jag förstått det rätt? Det går ju inte att lägga den ICC-profil som jag fått i bildskärmsinställningarna (har testat, den är för skrivare). Så, bör bildskärmen stå på nåt speciellt?

Tacksam för alla tips! :D

Mvh Cissi
 
Elements är ju en light-version och den saknar en massa "riktiga" funktioner. Vet inte hur den funkar, men vet att det är enkelt i vanliga Photoshop att läsa in ICC-profiler.
Ska du kalibrera bildskärmen och inte har en kalibrerings-mojäng så använd dig av en testbild. Det brukar finnas sådana i exempelfilerna. Annars kan du göra en testbild med rutor som visar 0-100% i svart, vitt och de olika färgerna (Rött,grönt,blått,gult,magenta och cyan).
 
Jo, efter mycket letande blev det till att installera "riktiga" Photoshop istället - då fungerade det. Så nu är det löst :D

Ska du kalibrera bildskärmen och inte har en kalibrerings-mojäng så använd dig av en testbild. Det brukar finnas sådana i exempelfilerna. Annars kan du göra en testbild med rutor som visar 0-100% i svart, vitt och de olika färgerna (Rött,grönt,blått,gult,magenta och cyan).


Oki, det är det som testbilderna är till för :idea: Hade inte riktigt fattat det :o Labbet tillhandahåller nån testbild också, har laddat ner men fattar inte riktigt vad jag ska göra med den :confused:

Hur gör man? Bara kollar på den så att det ser bra ut? Eller :confused:

Tack för hjälpen! :bow: :bow: :bow:

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

C
IT & mobiler Sitter vid min mammas dator, internet har inte fungerat på månader, nu har jag fått igång det (tillfälligt, mycket strul, går inte att...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Ragatan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp