Ibland så funderar jag på om jag verkligen vill avla hästar för den absoluta toppen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Nu är det dags igen! Ännu en skanadal inom doping och ridsport. Denna gången så gäller det fyra stycken av OS hästarna i hoppning. Jag blir så trött på sånt här jäkla kladdande med preparat och osportsliga handlingar!!

Visst jag förstår att det i slutändan handlar om pengar och prestige, men tycker ändå att det är mer renhårigt om folket kunde ge sjutton i allt vad doping heter.

Jag vill ha en avel baserad på prestation till sporten där ryttarna tar tillvara på hästarna och dem naturliga förutsättningar för prestationer som finns.

Det här är inte längre en fråga som endast berör ryttarna utan jag tror att vi som uppfödare också behöver fundera på hur vi ska komma åt det? :mad:

Sv: Ibland så funderar jag på om jag verkligen vill avla hästar för den absoluta topp

Håller med helt. Och när det handlar om Cornet Obolensky - en så ung och talangfull hingst som har HUR STORT språng som helst. Behöver man verkligen göra honom mer känslig??

Sen tycker jag de måste vara idioter rent ut sagt. De fattar väl att det är dopingkontroller på OS??

Sv: Ibland så funderar jag på om jag verkligen vill avla hästar för den absoluta topp

Cornet Obolensky var väl inte dopad?? Cöster var väl den enda från tyskland (den här gången..) :confused:

Det var inte Cornet Obolensky, det var Cöster

Nu går även ryktet att det även är ett femte land som hänger löst...:angel:

Jag tycker även att det är för jäkligt gjort mot alla andra i laget! Tänk vilka enorma arbetsinsataser och pengar som satsas inför ett OS av alla övriga i laget för en nation. Tänker dem inte på att dem förstör för alla andra i laget? Det är ju synd om både övriga laget, hästägare, ryttare , förbundstränare och uppfödare. Det här gynnar ju ingen annan än dem själva och sker dessutom på bekostnad av alla andra runt omkring!

Jag fattar inte hur man kan vara så jäkla korkad?

Senast ändrad av en moderator:

Sen tycker jag de måste vara idioter rent ut sagt. De fattar väl att det är dopingkontroller på OS??

Det är precis den frågan jag ställer mej varje gång det kommer fram att ngn är dopad (både människa och häst), Hur tänker man??:confused:

Är det verkligen värt det? För det är väl självklart att det är dopingkontroller i Stora mästerskap.

Det kan ju inte vara okunskap, det skulle ju vara helt sjukt att ryttare/tränare på den nivån inte vet vad som gäller.

Och att dom uppenbarligen skiter i det är lika illa.

Hur kan man komma åt sånt här?

:devil:DET ÄR FÖR MKT PENGAR OCH PRESTIGE I HÄST SPORTEN.:devil:

Och så länge det finns människor som vill tjäna pengar på sporten, kommer det att finnas doping.

Sedan vet man inte VEM det är som har dopat hästen, det är inte säkert att det är ryttaren/ägaren.
Eftersom det har hårdnat så, kan det likaväl vara en person utifrån i ett obevakat ögonblick, glöm inte bort det, innan man drar någon slutsats.:cool:

Skulle vara mkt intressant att veta hur det ser ut i travsporten, där det verkligen ligger massa pengar i. Har dom också samma problem?

Nu går även ryktet att det även är ett femte land som hänger löst...:angel:
Nu berättade dem på TV:n att det är en ryttare i det amerikanska laget som också är dopinganklagad men att dem ännu inte hade gått ut med vilken. :crazy:

Det stod ju på ridsports hemsida direkt innan det offentliggjordes att en amerikan saknades från startlistan... Kommer inte ihåg namnet :eek: Will något? :angel:

Jag vet hur de tänker:devil:....

De som dopar sig och sina hästar använder preparat som inte labben kan hitta på dopingtester. Sedan kommer labbben på ett sätt att "tagga" för ett visst preparat och då åker alltid någon/några dit. Just så var det med just det här preparatet.

Tyvärr är den bistra sanningen att de aktiva/tränarna/ryttarna/hästägarna alltid minst TRE steg före de som jagar dem, tyvärr.

Har fått berättat för mig hur det går till i FLERA stora stallar nere i Holland, Tyskland och Belgien och det var INTE roligt att höra.....Nu har ju alltid andrahands uppgifter ett "sämre" värde sanningsmässigt även om uppgifterna kom firån för mig pålitlig person.

Otroligt tråkigt att det ska vara så här, men tydligt verkar det ju vara att vem som helst kan vara en "bov".....

Nu berättade dem på TV:n att det är en ryttare i det amerikanska laget som också är dopinganklagad men att dem ännu inte hade gått ut med vilken. :crazy:
Det som jag funderar på är att alla 4 är ertappade med samma substans :confused: Då kan man ju fråga sig hur allmänt förekomande är det här medlet som nu använts egentligen? Hur många fler kan man vänta sig bli ertappade innan detta OS är över?

Det som jag funderar på är att alla 4 är ertappade med samma substans :confused: Då kan man ju fråga sig hur allmänt förekomande är det här medlet som nu använts egentligen? Hur många fler kan man vänta sig bli ertappade innan detta OS är över?
Som om det nu inte vore nog med Tyfoner och doping så står det här upp på DN:s hemsida:

" Utredning om partiska dressyrdomare

HONGKONG. Domare i dressyren ska ha beskyllts för att ha dömt partiskt. Domare upplever sig vara hotade. En uredning pågår av FEI, det internationella förbundet för dressyren. Men några klara besked om vad som utreds gavs inte från förbundet under onsdagen.

Mötet ledde till ett annat möte, och nu var även Sverige representerat. Ur det föddes den undersökning som prinsessan Haya begärt.

Vad mötena handlat om och vad FEI-ledningen ska undersöka vill man inte berätta. Förbundet har lagt locket på.

Tyska uppgifter som TT tagit del av gör gällande att det ursprungliga mötet snarare var en informell diskussion än ett möte och att man då diskuterade att bedömningarna i OS varit oväntat låga.

- Vi har hört de fyra högsta placerade lagen. Vi har lyssnat på vilka synpunkter de har, sade det internationella förbundets andre vice ordförande Chris Hodson.

Då stod ordförande prinsessan Haya vid sidan om. Hon ville inte uttala sig.

En utredning ska utreda vad som hänt. Domarna ska enligt en vanligtvis säker källa ha hotats av en ryttare för att ha dömt nationalistiskt. Domarna tog illa vid sig.

Domaren som störde Tinne Vilhelmson-Silfvén holländaren Ghislain Fouarge slog ifrån sig.

- Fråga inte mig. Jag får inget säga.

Betygsskalan var snålare i Hongkong än den brukar vara. Det upprörde den svenska förbundskaptenen Elisabet Lundholm. Hon påpekade att betygen borde vara desamma oavsett om det är OS eller inte.

Från holländskt håll efterlystes gula och röda kort.

- I andra sporter får man inte säga vad som helst till domare. I fotboll får du gult kort. Två gula kort och du åker ut, sade en holländsk dressyrexpert på eurodressage.

En muntlig rapport har lämnats till ordförande prinsessan Haya före finalen.

- I morgon kommer en fullständig rapport, sade dressyrkommitténs ordförande Mariette Whitages från Belgien.

Sarah Thunholm och TT "

Jag tycker också det är skumt att alla fyra har dopats med samma substans.
Sen tror jag inte de värsta syndarna finns i toppen utan att det säkert är mycket värre på lägre nivåer, där är ju risken att upptäckas mycket mindre.

Jag tycker också det är skumt att alla fyra har dopats med samma substans.
Sen tror jag inte de värsta syndarna finns i toppen utan att det säkert är mycket värre på lägre nivåer, där är ju risken att upptäckas mycket mindre.
Nja det är jag nog tveksam till då jag tor att det här är ett resultat av pengahungriga,,,

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka