Ibland är man glad för det lilla.....

CarEr

Trådstartare
Gjorde som jag brukar innan jag börjar att rida, går runt lite i paddocken för att mjuka upp mig och mjukstarta med pållen. Provar för skojs skull att släppa tyglarna ( inhägnad paddock ) :angel: och kolla vad som händer.

Efter lite tveksamheter och på ett relativt långt avstånd börjar han att gå efter, lugnt och stilla. Flyttar åt sidan när man ber, vänder höger vänster samt flyttar undan rumpan. Stannar när jag stannar.

Har provat detta på läger innan man inte med denna hästen. Egentligen är det väl konsekvent hanterande att man inte springer över den människan som går framför men det var kul att se att det fungerar :banana:

Sv: Ibland är man glad för det lilla.....

Kul att det fungerade så bra :) Min förra medryttarhäst var likadan, när jag skrittade av honom fick han ofta gå lös brevid mig förutsatt att det var en inhägnad paddock eller ridhus. Han kunde man även springa med, tvärstanna och han stannade

jag provade det för nån månad sen med min medryttarpolle :crazy: inte så speciellt lyckat resultat. han följde efter mej i kanske två minuter, och jag trodde jag hade blivit hästpratare och var överlycklig... sen upptäckte han att han var lös (vilket han nog inte hade insett förrän då) och gick och betade av lite gräs i hörnet av padocken. :devil: :smirk:

Jo helt bra gick det ju inte, precis som din pålle så hittade min några grästrån som var mkt intressanta. Däremot traskade vi runt ett bra tag med bra uppmärksamhet därefter.

Ni skulle sett mina dumma hästar idag, de går i en 7 ha stor sommarhage och min valack har naturligtvis tappat en sko. "Nu jäklar" tänkte jag och börjar knalla, i min vildaste fanatsi såg jag mig själv hitta skon, och vad gör hästarna? Både min märr och den skyldiga går efter, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Efter en stund sa jag det att "kan inte ni gå åt det hållet skon ligger så följer jag efter ER" men det funkade inte, troligtvis har Rex glömt var han tog av sig den :D

AnnaKarinA skrev:
Ni skulle sett mina dumma hästar idag, de går i en 7 ha stor sommarhage och min valack har naturligtvis tappat en sko. "Nu jäklar" tänkte jag och börjar knalla, i min vildaste fanatsi såg jag mig själv hitta skon, och vad gör hästarna? Både min märr och den skyldiga går efter, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Efter en stund sa jag det att "kan inte ni gå åt det hållet skon ligger så följer jag efter ER" men det funkade inte, troligtvis har Rex glömt var han tog av sig den :D

Är själv ägare till en glömsk "ta-av-sig-allt-som-går-häst".
Vet inte hur många gånger per vecka jag letar grimmor, flyveilar, skydd, ibland skor....hon gömmer dem väl och glömmer helt bort var de kan ligga. :D :D

Men följer efter mig vart jag än går det gör hon, både utan och med grimskaft/tyglar. :)

Vad kul!! :banana:

Igår när jag hade släppt medryttarhästen i hagen och började gå genom hagen till den andra ingången för att fylla på vatten, kom han upp jämte mig och gick med mulen vid min armbåge i säkert 20-30 m!!! :love: Först stod han och betade lite och sen gick han upp jämte mig!! :D

ÅÄlskar såna härliga hästar :bow:
Min är likadan.. Han är så fin :love:
Han kan vara på ett jätte stort bette med massa gräs och många kompisar.. ca 500 meter bort från mig men kommer galoppernade så fort jag kallar (skiter i de andre hästarna).. Slå det om ni kan :angel: ;)
Jag kan släppa han i paddocken och han är sååå duktig.. Går med mig hela tidrn. Stannar när jag stannar.. Travar när jag travar osv. Men jag kan inte lös-lognera han för han vet att jag inte kan göra nåt mot honom och även om han ser mig som bossen :devil: så vet han att jag inte är nåt hot mot honom.. Han löslogneras bara när HAN :confused: vill springa annars står han hos mig och kollar på mig som om "du vet att du vill kela :smirk: "

Tillägs att det går att lognera honom normalt..

Tack för mig.. Hoppas ni andra tycker det är lika roligt med era hästar som jag älskar Rambo. :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama