Ibland är det kul att ha häst....inte(långt)

Santoxen

Trådstartare
I torsdag var jag tillbaka i stallet för första gången efter en skada som gjorde att jag inte kunde gå.
Går ut till hagen för att plocka in odjuren och hittar en häst på tre ben...Snabbt in i stallet med honom och ser att han har ett sår som sträcker sig från hasen ner till kotan. Gör rent såret med livet som insats, hade ingen aning om att hästar kunde stå så länge på 2 ben :p .
Ringer veterinären, som efter ett par frågor tycker att det räcker med att de kommer ut på morgonen efter, då det inte verkar vara en senskada. (Han kan stödja på benet och går någotsånär ordentlig) Lindar benet ordentligt, eller så bra det nu går att linda ett ben som inte är i backen.
Morgonen efter kommer veterinären, dock fel :mad: (har distriktare) Han lyser lite med ficklampa på bakbenet där han står vid huvudet på hästen, funderar lite och skriver sen ut penecillin för 5 dagar. Kollar aldrig hur djup det var eller så...Han sprutar hästen som INTE gillar det(Lyckas med konststycket att böja kanylen när den sitter i halsen), åker sen och lämnar mig med en räkning på 1200 kr..
Har nu en häst som det funkar relativt bra att spruta, kan dock inte göra det i boxen, där kan han röra sig för mycket, men där jag knappt kan titta på bakbenet utan att han sätter sig. Och det måste lindas om varje dag, egentligen 2 ggr/dag men för både min och hästens skull gör vi det enbart på morgonen.
Ingen fråga eller så men behövde bara skriva av mig lite...

eller föresten, någon som har något bra tips på hur jag ska kunna göra rent och linda benet utan att riskera livet? 400 kg häst i knät är inte bekvämt!!;)

Sv: Ibland är det kul att ha häst....inte(långt)

Stackars er!

Kan du inte bremsa honom? Ett annat alternativ är ju lugnande, men det känns ju inte så kul. Ibland kan det funka att hålla för hästens öga så att den inte ser vad du gör, du kan ju prova det om du inte redan gjort det.

Lycka till!

Är du alltid själv i stallet? Annars hade du kunnat be en medhjälpare hålla upp det andra bakbenet på honom (om han nu inte är heeeelt vansinnig). Att lyfta ett framben brukar ofta resultera i att hästen reser sig, så det är nog ingen bra idé.

Annars kan du bremsa hästen, på mulen eller ett öra.

Är för det mesta ensamen i stallet, men har haft hjälp. Har provat lyfta fram men ska ta och prova med bak i kväll så får jag s vad han hittar på då. Bremsa funkade inget bra, verkade inte ha någon effekt mer än att han började slå hejvilt med huvudet istället. Kanske jag som gör fel?

Vissa hästar accepterar inte bremsen, har haft en sån ponny...

Jobbigt för dig:( Har inge direkt tips men...

Ingen häst klarar sig utan skador mer än några minuter.... sedan är det någonting nytt som händer....

Du ska aldrig vara ensam när du sprutar pencillin och absolut inte ha hästen utanför boxen!!!

Lägga om bandaget måste du kunna göra om du har en medhjälpare. Det finns många knep förutom att lyfta ett ben, brems, lipchain, ett stadigt skinngrepp i halsen eller knackar hästen i pannan. Det handlar lite om vett och etikett också, jag förstår om hästen är dum när du ska göra rent såret och det gör ont men om den sjåpar sig när du ska lägga ett nytt bandage är det överdrivet...

Har inte så mycket val, står själv i stallet och har ingen direkt hästkunning i närheten. Eller jo det finns en men honom skulle jag inte ta hjälp av även om det gällde livet!!
Jo jag förstår ju att han bråkar när jag gör rent, det måste ju göra ont, men han tycks tro att det ska göra ont så fort jag närmar mig benet. Och ja det är en väldigt smärtkänslig häst (eller fånig)!

Borienburk: Det här är faktiskt bara den andra skadan som krävt veterinär jag haft på mina hästar och det under snart tio år. Fast det är klart, då kommer väl allt på en gång nu.

Jag sprutar alltid PC ensam, gör ju ingen skillnad om någon annan står och tittar på..

Däremot ska det alltid vara i boxen. De som fnattar runt slår jag grimskaftet runt en stolpe elle rom de är riktigt mippliga så drag jag det genom en ring och knyter UTANFÖ boxen , lätt åtkomligt.

Sen ser du till att vara mellan hästen och dörren, alltid alltid alltid. För OM det blir en chock så ska du ut ur boxen och det fort. Chockrisken är anledningen att aldrig spruta på stallgången med, de kan skada sig så mkt där.

(och se till att ev uppbindningar i boxen går att släppa snabbt av samma anledning).

Jag underläppenbremsar de som måste bremsar men inte gillar nosbrems, kan vara värt att prova, kräver inga händer att hålla med heller, och ingen fasttejpning eller dylikt av brems heller. Flera som inte gått att nosbremsa har utan vidare accepterat och svarat på underläppenbrems.

Jag underläppenbremsar de som måste bremsar men inte gillar nosbrems, kan vara värt att prova, kräver inga händer att hålla med heller, och ingen fasttejpning eller dylikt av brems heller. Flera som inte gått att nosbremsa har utan vidare accepterat och svarat på underläppenbrems.

Hur gör du då? Med underläppsbremsning menar jag...

Det som är problemet med att stå i boxen är att det inte finns något som bromsar upp bakom när han lägger i backen och kastar sig. Så som han står i gången har han väggar på tre sidor och mig på den fjärde =ingen stans att ta vägen = inget bråk. OM han skulle chocka har han hela den gången med släta väggar att fara i kring i, går att stänga in honom där+att det är lätt för mig att ta mig bort från honom.

Men du vill inte att han ska få upp någon högre fart om han chockar då bryter han nacken direkt!

Du måste väl kunna ha någon icke hästvan person som kan hålla i ett grimskaft när du sprutar åtminstone. Visst du klara dig inte bättre om det står någon och tittar på, men det kanske finns någon som kan hjälpa dig i fall du skulle ha otur och råka illa ut... Rent säkerhetstänkande...

Hur gör du då? Med underläppsbremsning menar jag...

Det som är problemet med att stå i boxen är att det inte finns något som bromsar upp bakom när han lägger i backen och kastar sig. Så som han står i gången har han väggar på tre sidor och mig på den fjärde =ingen stans att ta vägen = inget bråk. OM han skulle chocka har han hela den gången med släta väggar att fara i kring i, går att stänga in honom där+att det är lätt för mig att ta mig bort från honom.

Precis som du fått svar om, så man vill inte att de ska ha 'hela gången' eller 'mellanstort' utrymme att kasta sig runt i omd e chockar, dessutom är skaderisken oändligt störr om de går omkull på stallgången under en chock än om de går omkull i boxen. Har man en gång sett en chock förstår man precis varför man ska spruta i boxen :crazy: Min valack har chokat en gång, jag hann ut tack och lov och slog igen boxdörren och dämpade lyset. Sen studerade jag i 10 minuter en häst helt bortom sand och vett som kastade sig in i väggarna, galopperade runt i boxen och rakt in i väggarna och rent allmänt var tvärkollrig. Man är rätt glad att de är på en ströad yta och med släta fina boxväggar i det läget..

Ang underläppensbrems så kan man köpa såna för dyra pengar, eller så tar man ett mellantjockt, mjukt, runt bensnöre och en helt vanlig grimma :angel: Knyt snöret i ena höga sidoringen på grimman (den käkremmen fäster i), låt snöret gå ner längs med grimman, trä den utifrån och in genom nedre sidoringen, lägg den under överläppen på hästen, trä den inifrån och ut genom motstående nedre sidoringen på grimman och upp till den höga sidoringen. Där knyter du fast den med en snabbknut efter att ha dragit åt den lagom hårt (ofta kan man när man fått effekt lätta lite på den utan att tappa effekten, bra om man gör ngt som tar lite längre tid och inte vill ha den så hårt hela tiden).

Jag har tagit bilder åt en annan användare förut, kan skicka dem om du inte förstår, pm:a din mailadress i så fall så skickar jag.

Och snälla, spruta inte på stallgången.. :crazy:

Har du provat nypa hudveck när du sticker förresten, annars gör det med, en del hästar blir betydligt lugnare då (som mitt fb, andra bryr sig inte alls dock, som mitt arabsto). Gäller ta ett rejält veck framför där du ska sticka, håll hårt och håll en stund innan du sticker (det är där någonstans man börjar drömma om att ha minst en arm till, men det går även med 'bara' två, jag lovar)

Det du kallar "underläppenbrems" kallar jag lipchain då det är vanligt att använda en vanlig hingstkedja under läppen. Fördelen med en lipchain mot en brems är att man faktiskt kan leda en pigg häst i den om man behöver. Vem har inte försökt ta ut och leda en överfrisk konvalecent som absolut inte får hoppa och busa???

Mm, har sett kedja användas med, men den nyper så lätt överläppen i 'mungipan' (ovanför blir det ju men du fattar), så jag föredrar något mjukare om det ändå fungerar.

Mest fascinerande tycker jag det är att det finns ett ameriskanskt (?) företag som för några år sedan slog upp det som något stort och revolutionerande, och säljer en sådan brems för dyra pengar :Angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 242
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)