Rhodugune
Trådstartare
Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er.
Så hur skulle ni tänka runt det här senariot om val av program för att öka chansen till framtida arbete och en inkomst?
Jag ber på förhand om ursäkt för att mitt inlägg blev så långt.
Jag har kommit in på 3 olika undergraduate programmes till hösten, för mig så står valet mellan två av dem.
Ett tre årigt program i psykologi och ett 4 årigt, där det i sista ingår ett års professional placement/praktik, det är den enda skillnaden programmen i mellan.
Det innebär dock att om jag väljer det 4 åriga programmet så kommer jag bara att ha veckor kvar för ca 1 års studier som jag kan ta studiemedel för, om jag skille vilja/behöva läsa vidare.
Trots det så lutar det åt att jag väljer det 4 åriga programmet, så att jag får möjlighet till ett års arbetslivserfarenhet att ta med mig i bagaget.
Det känns särskillt värdefullt för mig personligen eftersom jag inte jobbat något pga att jag inte fick min autismdiagnos förens för 3 år sen, vid 36 års ålder.
Min diagnos, med den självinsikten och det stöd jag fått, har lett till att jag numera klarar av en heltidssysselsättning.
Det är något som jag inte fått att fungera innan eftersom jag då inte lyckats balansera ett liv/fritid med en sysselsättning och fått det att fungera utanför enstaka kurser/praktik/ideellt arbete.
Min dröm är att få arbeta, få finnas med i ett sammanang och äntligen få möjlighet att tjäna mina egna pengar.
Att mina studier i slutändan leder till ett arbete som passar mig utifrån mina styrkor/svagheter som min diagnos innebär.
Det jag därimot inte har en aning om är hur en person med min bakgrund kommer att stå sig på arbetsmarkanden.
Så en av anledningarna till att jag valt att söka till ett universitet i England är att de programmen känns bredare, att det finns flera olika yrkesinriktingar att välja mellan efter avslutade studier.
Att jag hoppas att det ökar mina chanser att både hitta ett arbete som passar mig och där jag också kommer att erbjudas att arbeta.
Så ett stort tack till dig som orkat dig igenom den här långa texten.
Jag skulle verkligen uppskatta lite feedback så mitt val känns så bra som möjligt, så långt som det är möjligt att ta med alla olika konsekvenser för mitt slutgiltiga val.