I valet och kvalet inför sommarens hösilage-skörd...

diamonia

Trådstartare
Vad tycker ni är mest lätthanterligt -fyrkantsbalar eller rundbalar???

De skall vara ca 200 kg tunga. Hästarna som skall ha det kommer att ha fri tillgång men inte balar stående i hagen. Kommer antagligen att köra ut det i stor skottkärra *hagen nära dörren*.

Tror det är en liten prisskillnad och att de fyrkantiga är dyrare.

Sv: I valet och kvalet inför sommarens hösilage-skörd...

Finns det ingen som har hanterat både rundbalar och fyrkantsbalar som har en åsikt att dela med sig :confused: ???

Fyrkanter. Lätt. Går att ta på säckakärra. Lättare att hantera ö h t. Lättare att stapla på ett släp.

Tycker fyrkant är oslagbart smidigare vid utfodring. Lättare att ta hela kakor, även om det fryser är det rätt lätt att få loss. Frusna rundbalar är ett helsike. Man får lättare bort stora mängder från fyrkant eftersom det är kakor som på en vanlig liten höbal. Kan ju vara viktigt om du ska ha fri tillgång och inte ha balen i hagen. Lättare att hålla rent kring fyrkantsbalen också eftersom man bara tar från ett håll. Rundbalen måste man ju gå runt runt och plocka ifrån vilket ger mer spill och att det krävs mer plats runt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har alltid fodrat med hö,så jag har noll koll på hösilage osv. Nu vet jag inte ts på detta just nu,men går kanske att ta reda på. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
10 500
Senast: lanzo
·
Foder & Strö Min konvalecent har precis fått flytta ut på stallets lösdrift och han trivs verkligen jättebra. Jag har dock lite funderingar på om det...
2
Svar
22
· Visningar
7 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat