I sommar blir det valp, hjälp att välja! (Corgi, schnauzer elr perro?)

Skogstrollet

Trådstartare
Igår pratade jag med sambon och lyckades få honom förstå hur det tidsmässigt (vilket är den största utmaningen) är väldigt lägligt med en valp just i sommar. Efter lite prat fick jag ett OK att köra igång... :bump:

Nu när det är allvar blir jag plötsligt jättevelig och förvirrad! :D Jag har ju drömt, planerat och letat så länge. Jag startade en "vilken ras-tråd" för något år sedan och fick jättebra respons! (Och nej, löwchen står fortfarande inte på intresselistan :devil:.)

Det står mellan tre raser nu:

Spansk vattenhund (Perro de agua espaniol)
Schnauzer
Cardigan Welsh Corgi

Kan tyckas väldigt olika men det de har gemensamt är: lagom storlek, friska raser, tåliga och robusta, lagom hög aktivitetsnivå och samtliga tre bjäbbar till om någon skummis rycker i garagedörrhandtaget i vårt nya hus vi flyttar till snart. :) Att perron och schnauzern inte fäller är stora bonusar. Perron klipps regelbundet och schnauzern kommer i så fall trimmas, vilket inte är ett problem.

Det jag söker är en aktiv sällskapshund som är robust nog att härja runt i trädgården med Loka (retriever), inte räds lite vatten och är en "i ur och skur-hund" med humor och personlighet. Vill testa på utställning, träna lite lydnad, och lite mer av allt. Har inga ambitioner att vinna SM eller liknande men vill gärna ha en hund som tycker det är lite roligt att träna och inte måste mutas med köttbullar bara för att följa med ut på plan. Vi har katter, hamster och snart marsvin. Framöver även barn.

Hjälp mig bolla lite! :laugh: Sambon vill gärna åka på "studiebesök" och träffa representanter av raserna för att få en bild av vad de är så finns det nån i närheten av Stockholm med någon av raserna som är fikasugna får ni gärna säga till. :)

Sv: I sommar blir det valp, hjälp att välja! (Corgi, schnauzer elr perro?)

Jag inser förstås att det kan bli lurigt att hitta "rätt" valp just till denna sommaren då vi är lite sent ute, men försöka kan man ju alltid.

Åh, spansk vattenhund säger jag! Definitivt den finaste av de tre (högst personlig åsikt förstås ;)), och vad jag har läst mig till så verkar det vara en hund som gillar att arbeta.

När jag letade hund så ringde jag runt till alla uppfödare på lämpligt avstånd och frågade om jag kunde komma och hälsa på. De allra flesta tog emot "studiebesök" :)

Jättekul är det i alla fall att leta hund, lycka till! (Och hoppas på lite spansk vattenhund-valpbilder så småningom :D)

http://www.perroklubben.se/ ("Att köpa hund" -> "Uppfödare") finns förresten uppfödarregister.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag säger fortfarande Staffordshire Bullterrier ;-)

/ Fd schnauzerägare :-P

Corgin passar bra in på alla dina krav, den har också generellt sett väldigt lätt att komma överens med andra djur vilket är en fördel om du har katter, hamstrar och marsvin - de andra raserna kanske har en instinkt att jaga/hugga de små djuren? Har ingen koll på schnauzers eller perros så det var bara en tanke jag fick, även om man naturligtvis ska ha koll själv.

kan ju förtydliga att jag uppfattat det som att du vill ha en hund att kunna träna med, och jag uppfattar schnauzern som en lite lagom tuff, pigg, framåt hund. spanjorerna gillar jag inte alls, corgin verkar toppen men jag inbillar mig att schnauzern är kalas!

Perron skulle jag säga. Är lite nyfiken på en sån själv så jag är nog lite partisk ;)

Kan nog fixa fram en eller två schnauzrar till nästa gång du hälsar på mig!

Åh nu blir jag också valpsugen. :love:

Även jag är nog partisk så jag röstar ju självklart på schnauzer. Är det mellanvarianten du hade tänkt dig? Jag har tidigare haft en mellis och då hade jag tyvärr otur med hennes mentalitet men annars gillar jag storleken på dem. Numera har jag två dvärgar, den äldsta visste nog att jag egentligen ville ha en mellan så han växte och växte...och är nu en "mittemellan-variant", men det gör mig ingenting då han inte används till utställning eller avel då han trots sitt namn Romeo numera är en "det" utan några kulor..;)

Här är kort på mina små skäggnissar, otrimmade och ofixade men bra söta ändå...och ja Romeo som är P/S klipps och är numera silvergrå, och har smeknamnet "Gandalf den grå".
Bors3april021.jpg

Bors3april042.jpg

Det vore ju roligt att ha schnauzer eftersom du också har det, då kan vi ha trimstuga i mitt nya hobbyrum. ;) Skaka gärna fram några så kommer jag över med fikabröd och sambo!

Grana, jo... jag vet. Jag har ju kikat på din hemsida och trånat. Synd du bor så långt bort annars hade jag ringt dig i förrgår och bokat in ett studiebesök. :laugh: Vi har lite svårt att komma iväg på längre resor just nu. Har visning på lägenheten i helgen.

Smulan, ja det är mellanvarianten jag i så fall siktar på. Men läste idag att mankhöjden på en sån låg mellan 43-50 och det är ju lika högt som min golden!?

Staffen ÄR definitivt en intressant ras! Men inte i dagsläget. Kanske längre fram. :)

45-50cm ska ju schnauzerna ligga på och jag vet inte hur hög en golden ska vara men de är ju kompakta hundar så de känns ju inte i närheten av en golden storleksmässigt.

Då kan jag lära dig trimma också! Inte det lättaste :)

Jag säger också schnauzer, vill du träffa en "Granahund" på nära håll så kan du ju träffa mammas ettåring, världens goaste Nils

DSC_4858.jpg

DSC_3260.jpg

DSC_5439.jpg

:D

Jag får väl skilja mig från mängden och säga corgi då.

Men åh vackra Nils, nu blir jag sjukt sugen på en Schnauzer.....

... ( några minnesbilder senare ), nä haha det får va :p

Nä jag har ju inte träffat några "mellisar" men i mitt huvud så låg de höjdmässigt någonstans mellan en dvärgschnauzer och min Loka, men viktmässigt är de nästan som en halv Loka. :o:D
Jag har faktiskt provat att trimma en tax en gång! Det enda jag minns är kramp i tummen dock...:cool:

Om man tittar på riesen är det det ju stora skillnader mellan svart och p/s, är skillnaden lika markant hos "mellisen"?

Jag är ju rätt inne på perron sedan tidigare, men då är kravet att jag hittar en valp med de bästa förutsättningar att få en bra mentalitet. Och det är inte alldeles busenkelt... Somliga uppfödare ser det som en stor seger att hunden genomgått en tandvisning utan att rygga undan, medan jag ser det som något som självklart ska kunna göras.
Den uppfödare jag redan haft kontakt med, som har väldigt trevliga hundar (!) har ingen kull planerad för tillfället.

Corgi känns enklare, både mentalt och lättare att hitta en trevlig hund. Där är jag mest fundersam över hur de hänger med med de korta benen. Jag är ju sugen på att testa på agility, vilket jag å andra sidan tror Loka skulle gilla också.

Jag säger också schnauzer! Min stallägare har en mellanschnauzer, hane. Trevlig och glad hund som hänger med på det mesta, tål vatten och smuts (dock svårare än en rottweiler att få ren efter ett lerbad), gillar folk.
Negativt ur min synvinkel är att den kan bli väl skällig tex i lek, men då har jag extremt svårt för skälliga hundar.

Jag säger också schnauzer! Min stallägare har en mellanschnauzer, hane. Trevlig och glad hund som hänger med på det mesta, tål vatten och smuts (dock svårare än en rottweiler att få ren efter ett lerbad), gillar folk.
Negativt ur min synvinkel är att den kan bli väl skällig tex i lek, men då har jag extremt svårt för skälliga hundar.

Min schnauzer skäller i princip aldrig. Det händer att hon morrar lite dovt ibland när hon sitter på soffans armstöd för att få bättre blick ut genom fönstret. Hon skäller inte på andra hundar och aldrig när det knackar på dörren. Hon skäller med uppfodrande röst när någon hund står still och inte vill springa och leka, men det är allt.

I övrigt är hon vild, vild, vild och livlig som en fullblodshäst. :angel: Mycket hund, men också mycket mild och känslig.

Färgen är svart.

Men åh du ska ju ha en husgris har jag ju sagt!!:D

(fralla mao):angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka