% i mineralfoder

Trissa

Trådstartare
Det kan vara så att jag är sämst i världen på att förstå räknesammanhang... ;) Jag sitter och tittar på ett mineraltillskott där kalciuminnehållet är 13%. Innebär det att det finns 13 gram kalcium per 100g då? Och sen har de angivit 30 mg selen/kg foder, hur många gram/kg foder blir det?

Om min mattelärare på högstadiet hade påpekat att jag faktiskt skulle få praktisk nytta av lektionerna på det här viset hade jag nog hört upp bättre! :)

Sv: % i mineralfoder

Japp... Om det är ett kalciuminnehåll på 13 % så innebär det att det innehåller 13 g Ca per 100 g mineraler, eller 130 g per 1 kg om man så vill.

Ett mg är ju ett 1000-dels gram, dvs 1 mg = 0,001 g. 30 mg blir således 0,030 g. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama