I-landsproblem: Vilken storlek på stövel ska man välja?

Andorra

Trådstartare
Har planer på att köpa ett par mountain high rider stövlar http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/29640000-29649999/640x480/29648907.jpg
men hamnar lite mellan storlekarna.
39:an sitter känns lite tight (fast mer lagom) men 40:an är alldeles för stor. Foten åker skridskor inne i stöveln. Fast med en tjockare sock borde det funka och då kan man använda stöveln när det är lite kyligare ute också. 39:an får jag nog inte ner någon extra sock i om dom inte töjer sig. 40:an blir dock alldeles för stor utan sock och att rida med extrasockar på sommaren lär bli svettigt!

Usch, vilket dilemma jag har :D!

Hur har ni resonerat när ni hamnat mellan 2 storlekar på skor eller stövlar?

Sv: I-landsproblem: Vilken storlek på stövel ska man välja?

Du kan ju testa 40:an med en iläggssula, då äter den upp lite utrymme så foten ligger still, och man kan ta ut den när man har tjocka sockor alt. ha fårskinnssula på vintern. Just vad gäller att behålla värmen är det ju allra bäst om man kan röra tårna lite i skorna.

Själv gillar jag dock absolut inte när foten halkar omkring, och hade försökt prova ut 39:an med 1 vintersocka i, om jag planerat att ha dem för vinterbruk. Lite töjer de sig, men snarare formar sig efter foten, däremot brukar jag räkna med ca 1 månads inridning/stövelpar med skavsår och obehag tills de börjar bli bekväma :crazy:

Har köpt separata vinterstövlar med varmfoder, enklare och bättre än att försöka knövla sig i sommarstövlarna mer än sporadiskt.

testa 40 med sula. är den fortfarande för stor då så ta 39, annars är det risk att dom glappar när du rider.

jag har ett par 39 och ett par 40, skönt att ha en extra sula eller ullstrumpor när det är kallt!

Har funderat på det där med sula. Det vore nog en lösning, bara det inte blir för varmt på sommaren.
Nu hade affären inte 39:an hemma med rätt skaftvidd och jag vill testa den innan jag bestämmer mig.

Jag brukar i regel resonera som ovanstående när det gäller storlekar, lite större är bättre än lite små.

Men...

Eftersom jag har ett par exakt likadana stövlar och de är (för) stora och därmed klumpiga och oprecisa skulle jag råda dig att ta de mindre.

Jag beställde mina då de inte heller hade rätt skaftvidd hemma och då jag även i vanliga fall har mellan 37-38 så beställde jag (givetvis) storlek 38. Men detta skulle jag inte gjort på grund av tre orsaker:

1. M H har ganska rymliga läster (Även enligt min erfarna stövelköpande kompis, vilken jag givetvis skulle frågat innan... :angel:)

2. Mina för stora ridstövlar som inte sitter bra på foten kanar ner vid hälen och det blir liksom lite sladdrigt för att inte tala om klumpigt. Jämför med att rida i jättetjocka vinterkängor (om ni gjort det alltså).

3. Behöver du vinter"kläder" till vintern? Jag har satsat på att köpa ett par "gummikängor" som inte är så dyra, men både vattentäta och jättevarma. Mina har jag köpt lite i största laget och har fårskunnssula och yllesockar i. Skyddar både mot lera, blask och kyla! Så jag vill ha mina ridstövlar till finlir!

Mao är det nån som har ett par ridstövlar strl 37 och behöver ett par 38 med vida skaft så har jag att byta med... ;)

jag skulle ha tagit 39orna ch använta bra strumpor i! dom kommer at töja sig en aning och bättre det än att rida i för stora till sommarn!

sen vill jag även på minna om att man inte får ta bilder med copywrite. man får inte ens spara in dom på sin egen pixbox och sen lägga länk. sorry!

SKulle tagit 39:an och hoppas på att de töjer sig. Hemskt när ridskor/stövlar glappar..

jag skulle köpt 39orna om de passar på längden.. dvs inte trycker på tåspetsarna.. läder töjer sig väldigt mycket om behover finns och man smörjer.

Liknande trådar

Utrustning Har precis köpt mig mina första riktiga ridstövlar, ett par Mountain horse Firenze High Rider, jag har stl 39 men det fanns inte så...
Svar
5
· Visningar
8 823
Senast: Jojo
·
Utrustning Har haft tankar på att köpa nya stövlar ett tag då mina nuvarande har ett antal år på nacken och jag vill gärna ha nåt mer "dressyrigt"...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
Utrustning ÅÅ måste få lite råd och snabb hjälp. Jag rider just nu i ridstrumpor och tennisskor då mina stövlar (hatar dom) gått sönder alldels...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023