I kväll skall jag ta morfar på en tur!

MadicDomino

Trådstartare
I kväll kommer morfar hem från sjukhus och jag har bestämt mig att köra och hämta han hemma hos han och ta han på en tur :D

Min morfar körde för och jobbade inom jordbruket som ung då de använde stora adenner hästar och nordsvenskar :) ! Han körde både in hästarna som 8åring! Nu är han 73 år och skall få prova på igen :o Utan han vet om det !
Så ikväll skall jag göra så han får komma ihåg hur det var och köra!
Blir nog en lite skillnad mellan köra adenner och en ponny :rofl:!

Imorgon kommer bilder :D

Mvh
Eran Emma

Sv: I kväll skall jag ta morfar på en tur!

Jag har funderat på detta massvis av gånger, men nu när jag äntligen har en körhäst (ponny) så är farfar för risig för att klara av att åka. Det är skit-tråkigt :(

Han har ju också jobbat med hästar i hela sitt liv i jordbruket och berättar alltid historier om skogsarbetet och de olika hästar han haft, visar bilder och så vidare. Han har också "bedömt" alla mina hästar (innan han blev för risig), deras lokläge och dragegenskaper (exteriören) - det är alltid kul..."Ja den här är ju bara att lägga sele på och ut i skogen med hörru!" sa han om mitt halvblodssto 170 cm hög men med superbra läge för lokorna och ett riktigt praktarsle ;) :bump:
Kallblodstravarmärren gillade han skitmycket men anade att hon var het i humöret redan när hon klev ur transporten (totalt cool då, men han har ju hästöga) :D

Jag tror det är en jättefin upplevelse att ge sin morfar/farfar! Tänk vilken nostalgi!

Åh vad kul, jag ser fram emot glad morfar på bild!

Jag tog med min pappa på en maratonrunda i skogen, och han sa att han aldrig innan fattat vad det var för kul med att köra häst. Det gick ju fort! och han blev tom lite rädd och full av respekt för hästens kraft och acceleration. Betänk då att det var bakom en nordsvensk.. :)

men kör inte så med morfar..

Nee :rofl: Det blir igen maraton runda precis :D
Tänkte mig att skrita och trava lite sedan få prova på lite galopp på en grus stig ! ;) De hugna fälten tror jag inte hans hjärta klarar av :angel: Specielt inte i en ofjädrad rockard :rofl: ...

Mvh
Eran Emma - som har 2 stora blå märken på rumpan från föra galopp turen på fälten :rofl:

Åh vad gulligt av dig! Hoppas på bilder sen då.

Min morfar är alldeles för dålig för att kunna åka med bakom shettisen. Men igår åkte han med upp till stallet och satt kvar i bilen så jag tog med hästarna ut dit. Det tyckte han var jätte roligt att få hälsa lite på dom!

Min farfar är inte så märkvärdigt att ha med ut. Jag tror till och med att han fortfarande kör, eller i alla fall åker med, där han bor.

Åh världen borde befolkas av fler barnbarn som du :bow:

Fast min stackars morfar låter jag nog vara... han blev mobbad av mormors familj för att deras lösgående ardenner brukade jaga honom över gården (hästen var godissugen och morfar livrädd) så han har varit ut och kikat på mina två shire - men på behörigt avstånd :D

*knapplån*

Tyvärr funkade inte kameran som jag ville, och ville inte starta :( !
Morfar våggade sig inte up i vagnen men jag har aldrig sett min morfar gråtta av lycka! Han stod där och klappade lilla Pandy (smeknamn) i 30 minuter :D . Därimot fick jag up hästrädda mormor, moster och mamma :rofl: Och ett gäng med barn...

Jag bor i ett bostadsområde (skall kanske kalla det barn område :angel: ), Har inte sett så mycket folk på den gatan i hela mitt liv :rofl:.

Känade grova pengar på 1 timme på barn, 300 kr ;)! 20 kr per unge så fick de åka runt pakeringen och kyrkan sen tillbaka till huset :rofl:.

Så jag kommer nog få för frågningar om barnkalas ponny hädanefter :angel:.

En mamma sa bara " jag stog i köket och tittade ut plötsligt ser jag en ponny komma travande med häst och vagn " :rofl: .

Mvh
Eran Emma och hennes ponny som blev full propad av morötter och äpple :rofl:

Ah fiffigt!

Du blir rik och ponnyn blir matad :D All inclusive för er alltså!

Hahaha ja :rofl: Det borde alla göra kör till ett område med hästen så får hästen mat för en vecka och pengar till stallhyran :angel:

Mvh
Eran Emma

Ja :rofl: hästa mat med :p Att dra in 300 kr timmen tackar vi inte nej till :angel: ! Man kanske skulle ställa up på jul marknaden ? Hmmm....

Mvh
Eran Emma

Vet inte om jag skall skriva detta men men..
Min kära lilla morfar steg up till himmlen förra söndagen :cry: !

Efter lång cancer benhandling har inget funkat och han lads in på hospis där han väntades in för dö ... :(

Men han fick träffa "min" kära lilla ponny och fick se han gråtta av lycka är nog det bästa minne jag har fått av han! :love:

Vet inte hur mycket tårrar som har kommit denna vecka.
F*n vad jobbigt det är, har alltid haft han nära liksom.
Är mer eller mindre bott hos mormor och morfar när man var liten och så. Lyssnat på han när han pratade om när han red hans far dräktiga adenner ston och nordsvenskar till betet! Eller när han har hjälp till vid fölningar eller när han har kört in unghästarna... Han är nog den personen som lärt mig mest! Och nu är han borta :crazy: ...

Mvh
Emma

Tråkigt med din morfar!
Bevara alla goda fina minnen av honom och skänk honom en extra tanke när du är ute med pållen ibland!

Min morfar gick bort för 2,5 år sen. När han var yngre så jobbade han i skogen och körde timmer. Varje gång jag har haft hästarna vilande längre än en dag så hör jag honom tala om HUR viktigt de är att dra ner på kraftfodret så de inte får korsförlamning ..
Ta dig tid att sörja!!

Anna-Carin

Usch så hemskt! Beklagar sorgen! Denna eländiga cancer!! Usch:( *styrkekramar*

Å va hela denna tråd berörde....
Va fint det var...
Men han fick ett gott sista minne..

Ja denna korsförlamning får man höra mycket om när man umgås med gamla hästkarlar, jag vet.

Åh vilken vacker tråd, trots det sorgliga slutet så tycker jag din och din morfars relation verkar varit så fin. Han var säkert mycket lycklig och mycket stolt över dig i somras.

Det är jobbigt när någon man älskar går bort, och särskilt kanske just den här tiden på året. Min morfar dog också strax före jul, och just julfirandet var väldigt jobbigt första året. Där samlades vi alla, som han värnat och älskat, och han själv var inte där. :cry:

Men hur jobbigt det än är nu, så kommer du alltid att bära med dig kärleken du fått av honom och alla minnen du har. Och jag är säker att på ett eller annat sätt så finns han med dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Körning Idag tänkte jag att jag kör i hagen lite för Candy skall komma ihåg grunderna med vår träning (endast skritt och inga skarpa svängar)...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka