I bilen...

Nemo

Trådstartare
Hur transporterar ni era hundar om ni inte har någon kombi? Har ni dem lösa i baksätet, eller har ni provat några "hundbälten" eller selar som man kan köpa? (såg att det fanns någon modell på b*rjes).

Sv: I bilen...

Innan vi skaffade bur till bagaget, åkte Arne på golvet vid mina fötter i en väska. Nu är A ganska liten, men backar man bak stolen, brukar de flesta hundar på plats.:p

Det är bland annat säkert för hunden att ligga på golvet, för den kan inte lika lätt flyga iväg om man skulle krocka *peppar, peppar*:D

Dessutom är det ett ganska bra utrymme, platt, stabilt, ofta gummimatta. Sen kan de ju alltid ha ett ben med om de tycker det är långtråkigt:idea:

Om det inte finns aribag så får de sitta på golvet vid passagerarsätet (om det bara är en hund vill säga). Finns det airbag eller de är två så får de sitta på golvet bakom framsäterna.

Har man de i baksätet och bromsar in så flyger de, så jag vill ha dem på golvet.

Eftersom jag har en liten bil och en liten hund, så köpte jag en transport bur som jag har i baksätet och fäster med bältet, fungerar alldeles utmärkt , sen beror det ju på hur stor bil och hund man har .
Skulle aldrig åka omkring med min lilla lös i bilen.

jag hade bur till Sheridan först,men nu sitter han bältad bak soma lla andra.

när han är stor så kommer en hund att bältas vid ett fäste i golvet

jag använder bara Allsafeselar,de enda som ärkrocktestade för 2 ton.
inget annat håler vid en krock ens i 50 km i timmen och mina djurär alldeles för dyrbara för att man skall riskera dem.

Thina

Selma åker inte bil så ofta, men när hon gör det får hon ha bilsele.
Men nu när jag läste det du skrev Thina, kanske borde byta till en Allsafe. Konstigt att det får säljas bilselar som inte håller :confused:

Det är väl Allsafe som är den enda som är godkänd av försäkringsbolagen också?

Vi har en kombi men hade vi inte haft det och om vi haft en "mindre" hund så hade det varit bilsele som gällde.

jupp..dessutom går den att använda som dragsele,spårsele den har reflexer och håller enl mina beräkningar ca 2-4 hundars livstid.

dyr,men VÄl värd pengarna!

Thina

Min lilla hund åker lös i bilen - tyvärr.
Oftast sitter han i passagerarsätet om jag kör själv annars om någon är med så sitter han i knät på den eller lös i baksätet.

Jag vill inte sätta fast honom med något sele, och att få in en bekväm hundbur i den lilla bilen skulle vara omöjligt.

Men ev. ska vi kanske byta in bilen snart och då vill jag ha en kombi!! Men det är en ganska liten hund jag har så det blir till att montera in en liten bur i bak och fylla med kuddar och filtar! Men så kan man packa bredvid också.
Det är säkrast för både hund och chaufför!

Men tills dess får jag köra med extra försiktigt omdöme!

Jag blev rekomenderad här på bukes hunddel att köpa en allsafe när vi skaffade Jason. Det gjorde jag och är SUPER nöjd. Man kan ha den till allt och den håller därefter. Det är den enda som är krocktestad och godkänd av försäkringsbolagen skulle jag tro.

Jag är supernöjd med min. Jag tycker lla som inte har kombi och burar borde ha en sådan.

Min schäfer åker i bur när jag har kombin, annars åker han i baksätet med bälte, dock inte allsafe - får väl köpa sån istället..

Hur är storlekarna? Är det vanliga 1, 2, 3 osv eller är de mer ställbara?

Har en liten hund. Han sitter på golvet framför passagerarsätet. Känns som att det är säkraste stället om man behöver bromsa.

Har funderat på sele men jag tror att det kan bli skador av sådana. Hunden sitter ju sällan helt rakt och då borde det kunna bli krafter som verkar där de inte var tänkt.

Precis när jag köpt en säkerhets sele till min Cocker på en kompis inrådan (man kan faktiskt få böter om man har hunden lös i bilen). Ringde hon och berättade att hon krockat och behövde hjälp med sin hund för hon hade gjort illa knäna (hon sitter jättekonstigt när hon kör) Hunden hade klarat sig finemang, Men polisen berättade att den hade åkt genom rutan om den inte haft sele på sig...

Burar... Jag är begåvad med hundar i den mindre storleksordningen. Alltså är bilen full av transportburar. Både i bagaget och i baksätet.

Terriern är lös i bilen när vi åker. Om vi skall långa sträckor lägger hon sig ovanpå någon av burarna så hon kan se ut medan vi åker. Kortare sträckor så sitter hon i någons knä eller på ryggstödet i baksätet.
Inte ett idealiskt sätt att transportera hund... jag vet... Hon är dock den enda av fem som transporteras på detta vis.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama