I behov av råd

Sv: I behov av råd

'kl'

Det finns en massa kul att göra från marken.

Jag blir förvånad att du rider en b-ponny? Men om valet är mellan avlivning - kan du inte använda en skarpare betsling? Vänj in på ridbanan, att det här betyder att matte bestämmer...
Hästar som far iväg och lattjar vilt är inte säkra. Sen kan han få jobba och springa, när det finns broms o ratt o inte bara gas.

Jag har tränat mycket från marken då jag var gravid. Han är lydig och fin från marken och på bana är det inga problem, då jag vet att han inte kommer någonstans. Fast visst när han stegrar sig så tycker jag han är otäck där med. Jag undviker situationer då han kan resa sig.

Skarpare betsling går inte då han reser sig i så fall. Jag har försökt byta från det jag har nu, men det går inte det slutar alltid med att han reser sig. Det kan han göra med detta med om han vill något och han inte får det. Speciellt om han vill springa.

Problemet är att när han är pigg så kan han låsa sig. Han är inte riktigt kontaktbar då.

Senast ändrad:

Tycker iaf att du ska vänta med beslutet tills din rädsla är borta.
När du känner dig trygg så kan du bestämma dig.
Det är inte kul att rida någon häst om man känner sig osäker.
Så det problemet kommer bara att följa dig vilken häst du än sitter på.
ALLA hästar kan bli heta, spralliga, tittiga, hoppa till för ngt.
Och eftersom din lilla ponny betyder så mkt för dig så kommer
du att ångra ihjäl dig om du tar ett beslut baserat på rädsla:(.
För jag får en känsla att det är det som det hänger på.
Därför tänker jag INTE råda dig till att sälja/låna ut/avliva.

Tycker med fördel att du kan ta hjälp ett par dagar i veckan,
något äldre barn med skinn på näsan reder säkert ut honom.
Då tänker jag på att du får avlastning iom barn/ familj.
Du får vara närvarande i början för att se att det går bra.
Så kan du ta resten av dagarna, iom att han behöver gå så pass mkt.
När du ser fram emot att rida, då kommer du att veta svaret.
Kanske vill du behålla, kanske vill du ha en större häst?
Fram till dess, härda ut!
Allt är inte kul alltid.

Mvh J.

Jag som känner hästen väl skulle direkt säga att jag inte skulle sätta upp ett barn på honom, även om det är ett tufft barn. Han är väldigt...speciell.

Pernilla: det gick bra igår iaf. :) Vi får se när vi kan göra det nästa gång. Du får ju gärna testa Stytta när vi rider hemåt. :)

Jag tänker inte barn eg utan ungdom.
Kanske från 13- 14 och uppåt, med ett par års erfarenhet.
Som vill ha en liten utmaning att jobba med....
Själv älskade jag (:crazy:)svåra, knepiga, hyperkänsliga ponnier och hästar när jag var i den åldern.
Det var skitkul att få hjälpa till med dom "värsta" och man lärde sig enormt mkt.
På den tiden hade man karlssons klister i häcken:p.

/J.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar