I avmaskningstider...

N

Neona

Om en häst får i sig en dubbel dos avmaskningsmedel, dvs en häst på 460 kg får medel för 450+500 inom loppet av tre dagar, är det någonting att oroa sig över?
 
Sv: I avmaskningstider...

Vill du vara 100 säker så ring tillverkaren av maskmedlet,
annars tror jag inte det är så farligt, håll lite koll bara.
"Förr" på 80-talet vet jag att man vid svåra maskangrepp gjorde en tredagarsmaskning ( kanske inte att rekomendera nu längre)
Men dom klarade sig i varje fall:crazy:
 
Sv: I avmaskningstider...

Nej det är inget att oroa sig över, i försök så har man kunnat ge 6 ggr normaldos utan större biverkningar.

Jag har en gång medvetet avmaskat två dagar i rad med full dos, första dagen full dos banminth och andra dagen full dos ivermektin (i samråd med vet) utan minsta konstigheter.

Så, andas lugnt
 
Sv: I avmaskningstider...

Det enda som kan vara riskfyllt är om det var Cydectin. Jag har skrivit i en annan tråd om vad som kan hända vid överdosering. Men på vuxen häst var det inte förrän vid 3ggr normal dos.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: aglaonema
·
Skola & Jobb Jag är tjänsteman inom offentlig sektor och har blivit inkallad av min chef under några dagar under min semester. Min chef har sagt att...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: warg
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp