I år blev höet för bra...

Eastwick

Trådstartare
Efter att ha haft unghästar i flera års tid har fokus legat på protein och det har jag ganska bra kläm på nu tycker jag.

Problemet i år blev att jag nu står med en färdigväxt tävlingshäst i stället och hur jag än vänder på det så släpar energin.
Hästen har även kännts lite trött det sista vilket kan ha att göra med att hon matchats för kvaliten och jobbat ganska intensivt i sommar men jag vill ändå kolla över hennes foderstat för att utesluta att hon får för lite.

Hästen är HBL med 75% fullblod och tål en ganska hög proteingiva.

Så här ser det ut i dag.

Går på bete.

Ca 6 kg hö (8,3MJ/kg foder 59g SRP/kg foder)
Slussar nu över på hösilage med värdet 6,8 MJ 55g SRP /kg foder
0,5 kg lusern
2 kg Mustang Orginal
0,35 Betfor

Kommer att byta ut orginalen mot ett högenergifoder samt lägga till olja men problemet är att alla energifoder innehåller ganska mycket protein också vilket jag ju inte behöver.

Någon som har åsikter??

Sv: I år blev höet för bra...

Lucernen brukar innehålla mycket protein. Du kan inte ta bort den? Betforen är ju något som du kan öka på utan att få med speciellt mycket protein (det liknar dessutom gräs i strukturen i stor mån och hästen får i sig mycket fibrer).

Olja har du redan tagit upp.

Så jag hade nog blandat olja och betfor i första hand och sett hur pass långt det räcker.

Med det beror ju lite på vad du har för tanke med din foderstat. Du kan ju ha lite olika orsaker till att vilja tex ha med lucernet osv.

Mvh

Tora

Nja, det där lusernet åker mest med av gammal vana... ;) Har hyfsade normalkvoter på Ca/P så jag behöver det ju eg. inte. Har oxå lekt med tanken på att ta bort det. Skall sätta mig och räkna lite i kväll.

Är det så att du har problem med mineralerna så kan du ju tillsätta ren kalk och/eller fosfor. Blir ju billigare i längden också. Tar du bort kraftfodret så kanske ett selentillskott kan vara lämpligt i form av tex Tokosel. Fodrar du så gott som bara med hösilage så kanske det även krävs E-vitamin.

Låter krångligt men det är inte så farligt.

Hösilage (kanske fri tillgång med tanke på hullet)
betfor
olja
selen
E-vitamin
eventuellt fosfor
eventuellt kalk

Skulle detta fungera så kan du se fram emot en billig foderkostnad i vinter :D.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tja, om hon bara får lite energi också, som det är nu känns hon trött och omotiverad. Inte tjurig på jobb men lite grand "javisst kan vi göra det, snart..." Förstår du hur jag menar?

Om jag ska spåna om varför hästen är trött så kanske näringen i betet har minskat rejält, dvs du kanske behöver öka hö/hösilage rejält? Jag har samma problem med mycket protein i hösilaget i år. Jag har plockat bort lusern helt, prövat att öka betfor till 1 kg (men det verkade sätta sig i huvudet så jag fick minska igen), olja, och bytt kraftfoder, provar just nu Debyfoder Sport med 12.5 MJ och 83 g smb rp/kg. Jag såg att Mustang Active har ungefär samma värden, men det skiljer sig inte så mycket från Mustang original, så jag vet inte om det gör så stor skillnad utan att räkna på det. Men om du kan ge några dl olja så får du ju upp enbart energin utan något protein.

Jo, plockade hem Kraffts olja men undrar eg. om den är så mycket bättre än stordunkarna med rapsolja man köper i affären är? Billigare är de ju, någon som vet vilken olja som är mest prisvärd?

Om jag har fattat det hela rätt så går det bra med vanliga vegetabiliska oljor, jag kör med raps. Det finns många trådar om olja som foder här på Buke, men jag kommer inte ihåg om jag har sett något om just Kraffts olja.

Tja, om hon bara får lite energi också, som det är nu känns hon trött och omotiverad. Inte tjurig på jobb men lite grand "javisst kan vi göra det, snart..." Förstår du hur jag menar?

Det kan ju också vara pälsfällningen som spökar.

Energin får hon genom blandningen av olja och betfor.

Har ni växlat hagarna hela sommaren och/eller klippt dom så behöver det inte vara någon fara med näringen i gräset. Knepet är att avgöra om det är på tillväxt eller inte. Det är ju fortfarande varm (i alla fall här i Göteborg) och i våra hagar växer det så det knakar (även om det växer lite långsammare än vad det gjorde i somras). Men det hela beror som sagt på hur ni har skött hagarna.

Kort grönt gräs är oftast bra. Längre lite brunfärgat gräs är det antagligen lite för lite energi i nu.

Mvh

Tora

Betet har varit bra här helt fram tills alldeles nyss, nu är det i stort sett slut men vi fodrar med hösilage ute morgon och kväll, ökar lite försiktigt och är nu uppe i 7-8 kg / häst. Det börjar dra i hop sig till installning också, hittills har de bara stått inne enstaka nätter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka