Eastwick
Trådstartare
Efter att ha haft unghästar i flera års tid har fokus legat på protein och det har jag ganska bra kläm på nu tycker jag.
Problemet i år blev att jag nu står med en färdigväxt tävlingshäst i stället och hur jag än vänder på det så släpar energin.
Hästen har även kännts lite trött det sista vilket kan ha att göra med att hon matchats för kvaliten och jobbat ganska intensivt i sommar men jag vill ändå kolla över hennes foderstat för att utesluta att hon får för lite.
Hästen är HBL med 75% fullblod och tål en ganska hög proteingiva.
Så här ser det ut i dag.
Går på bete.
Ca 6 kg hö (8,3MJ/kg foder 59g SRP/kg foder)
Slussar nu över på hösilage med värdet 6,8 MJ 55g SRP /kg foder
0,5 kg lusern
2 kg Mustang Orginal
0,35 Betfor
Kommer att byta ut orginalen mot ett högenergifoder samt lägga till olja men problemet är att alla energifoder innehåller ganska mycket protein också vilket jag ju inte behöver.
Någon som har åsikter??
Problemet i år blev att jag nu står med en färdigväxt tävlingshäst i stället och hur jag än vänder på det så släpar energin.
Hästen har även kännts lite trött det sista vilket kan ha att göra med att hon matchats för kvaliten och jobbat ganska intensivt i sommar men jag vill ändå kolla över hennes foderstat för att utesluta att hon får för lite.
Hästen är HBL med 75% fullblod och tål en ganska hög proteingiva.
Så här ser det ut i dag.
Går på bete.
Ca 6 kg hö (8,3MJ/kg foder 59g SRP/kg foder)
Slussar nu över på hösilage med värdet 6,8 MJ 55g SRP /kg foder
0,5 kg lusern
2 kg Mustang Orginal
0,35 Betfor
Kommer att byta ut orginalen mot ett högenergifoder samt lägga till olja men problemet är att alla energifoder innehåller ganska mycket protein också vilket jag ju inte behöver.
Någon som har åsikter??