Hysteriskt slickande på nosen????

R

Rockport

En av mina hundar slickar sig ibland hysteriskt på nosen, inte runt läpparna. Jag fråga en vet och fick till svar att det kan vara nervöst, men jag är inte så säker på det för han kan vakna och börja slicka. Han håller på i några sekunder. Han kanske mår illa men han kräks nästan aldrig. :confused:
Någon som har sett detta förut. Han är 3år och blandis och riktigt lugn och inte understimulerad.

Sv: Hysteriskt slickande på nosen????

Om du upplever det som illamående så kan det ju vara det. Min ena hund mår ofta illa på morgonen och slickar sig då ljudligt och snabbt runt munnen. Man ser att hon mår illa och försöker låta bli att kräkas. Det är inte så att det är Labrador i din hund? :D

Nej, han är frisk o kry och äter bra och magen fungerar perfekt. Jag provade att byta foder men det var ingen skilnad. Han äter Hills prescription diet som finns bara hos vet.

Det är just det att han slickar sig bara om nosen. Han är riktig gatukorsning men jag tror inte Labbe.

En vän till mig hade en schäfer för ganska många år sedan. Denna fick plötslig slickhysteri och slickade nosen nästan lite hysteriskt periodvis.
Precis som din kunden den vakna och sätta igång och slicka. Den kunde när hon tränade plötsligt stanna upp mitt i momentet och slicka..
Den kunde avbryta lek med andra hundar och ställa sig och slicka.

Slickandet kunde pågå från ett par sekunder till upp till ett par minuter.

Den hunden visade sig ha noskvalster. Eftersom den inte visade andra symptom på kvalster så tog det ett tag innan den fick behandling. Men när den behandlats mot kvalster så försvann slickandet.

Fy låter mycket obehagligt men ska ringa vet i morgon o kolla.
tack

Jag tycker absolut det låter som noskvalster - speciellt när du säjer att han kan vakna och slicka. Så har mina oxå gjort. Hurra för Ivomec :)

Jag skulle också gissa på noskvalster, en provbehandling skulle nog vara lämpligt.
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama