10 kg?!En gör som en måste. Min katt var uppe och snuddade på 10 kg efter några månader av fri tillgång. Nu är hon tillbaka på 4,5 kg igen efter portionerad mat i 2 år. Alla är olika.
Jisses!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
10 kg?!En gör som en måste. Min katt var uppe och snuddade på 10 kg efter några månader av fri tillgång. Nu är hon tillbaka på 4,5 kg igen efter portionerad mat i 2 år. Alla är olika.
Eller så är det för att dom endast är innekatter och inte rör sig som dom ska.Fri tillgång är verkligen inte för alla.
Många katter lider av övervikt idag och mycket på grund utav att de får äta hur mycket dom vill.
Inaktivitet är absolut en bidragande orsak, men i slutändan handlar det om att katten får i sig för mycket energi. Alla kan eller vill inte heller ha utekatter så då måste maten begränsas.Eller så är det för att dom endast är innekatter och inte rör sig som dom ska.
”Konstig sanning och sanning”. Skulle mer säga det är olika åsikter. Alla tycker olika och gör på olika vis.Inaktivitet är absolut en bidragande orsak, men i slutändan handlar det om att katten får i sig för mycket energi. Alla kan eller vill inte heller ha utekatter så då måste maten begränsas.
Det är någon konstig sanning där ute som säger att alla katter ska ha fri tillgång och att det skulle vara bättre, vilket inte stämmer. Maten och utfodringen ska anpassas individen.
Det är väldigt många djurägare som tror att det är så en ”ska” göra. Vilket också i många fall leder till övervikt.”Konstig sanning och sanning”. Skulle mer säga det är olika åsikter. Alla tycker olika och gör på olika vis.
Ja, och jag hade såklart stoppat det tidigare om jag inte intutats om och om igen att hon skulle lugna sig efter att hon "vant sig" vid fri tillgång. Vissa vänjer sig aldrig. Kan tillägga att hon alltid fått mycket gott om motion, men på slutet där blev det ju svårt för henne att röra sig. Riktigt arg på mig själv för att jag lät det gå så långt, och därför också ganska bestämt på att nej, det är inte "olika åsikter"; du måste anpassa till individen.10 kg?!
Jisses!
Ja det är ju din åsikt som inte alla delar.Det är väldigt många djurägare som tror att det är så en ”ska” göra. Vilket också i många fall leder till övervikt.
Ja, och jag hade såklart stoppat det tidigare om jag inte intutats om och om igen att hon skulle lugna sig efter att hon "vant sig" vid fri tillgång. Vissa vänjer sig aldrig. Kan tillägga att hon alltid fått mycket gott om motion, men på slutet där blev det ju svårt för henne att röra sig. Riktigt arg på mig själv för att jag lät det gå så långt, och därför också ganska bestämt på att nej, det är inte "olika åsikter"; du måste anpassa till individen.
Ja det är ju din åsikt som inte alla delar.
Nej min åsikt är att det fungerar för vissa, men inte alla!Självklart är det olika åsikter eftersom det passar olika till olika katter precis som du själv skriver. Min åsikt är att det fungerar eftersom det gör det för mina katter men din åsikt är att det inte fungerar eller hur?
Enorm bedrift dock att du lyckades banta din katt så mycket, långt ifrån alla klarar det! Det kan inte ha varit lätt varken för dig eller kattenJa, och jag hade såklart stoppat det tidigare om jag inte intutats om och om igen att hon skulle lugna sig efter att hon "vant sig" vid fri tillgång. Vissa vänjer sig aldrig. Kan tillägga att hon alltid fått mycket gott om motion, men på slutet där blev det ju svårt för henne att röra sig. Riktigt arg på mig själv för att jag lät det gå så långt, och därför också ganska bestämt på att nej, det är inte "olika åsikter"; du måste anpassa till individen.
Det var, och är, fruktansvärt jobbigt! Somrarna är lättare, då kan hon ligga och dåsa i solen länge utan att komma ihåg att hon "måste" äta, men vinter och höst är fruktansvärt jobbiga fortfarande. Hon skriker som en stucken gris, och det enda som hjälper är mat, brasa, eller att jag bär runt på henne. Lägg till det att jag jobbar hemifrån ... det är bra att jag älskar min kattEnorm bedrift dock att du lyckades banta din katt så mycket, långt ifrån alla klarar det! Det kan inte ha varit lätt varken för dig eller katten
Eller så är det för att dom endast är innekatter och inte rör sig som dom ska.
Håller helt med, majoriteten av friska katter har någon form av övervikt och tyvärr tror många djurägare att de är normalviktiga och blir alldeles förskräckta vid upplysning.Vår hankatt (kastrerad) är utekatt på gård, jagar och är ung och skulle rulla (!) fram på fri tillgång.
Vi hade fri tillgång till katterna tidigare och det fungerade bra men denna är lite för glupsk trots lågenergifoder för kastrerade innekatter. Han fick fri tillgång redan från start så inget med att han inte var van detta och hetsåt på grund av det.
Alla (rätt många) fungerar inte på fri tillgång. De flesta katter är tom lite för runda, betydligt mer än hälften av de som jag vaccinerat (dvs friska katterna man mött i arbetet).
Självklart är det olika åsikter eftersom det passar olika till olika katter precis som du själv skriver. Min åsikt är att det fungerar eftersom det gör det för mina katter men din åsikt är att det inte fungerar eller hur?