Hyresvärd som går in i lägenheten

Sv: Hyresvärd som går in i lägenheten

Troligtvis kan hyresvärden fällas för brott mot 26 § Hyreslagen.
Instans: Hyresnämnden
Påföljd: Skadestånd

Personligen tycker jag att det vore rimligt att hyresvärden tilldöms skadestånd. Detta är ett övertramp hur man än väljer att se det. Att bli kontaktad av en hyresvärd som påpekar att lägenheten inte är städad när det kvarstår flera dagar av hyresförhållandet! Och att han vet det för att han gått in och kontrollerat! Jag blir sällan arg, men hade blivit riktigt arg över detta.

Om hyresvärden skulle hävda att lägenheten var övergiven (vilket den juridiskt inte var om hyran var betald) innebär det också att hyresvärden återtar den samma datum. Då får han återbetala hyran för de dagar av september som hyresgästerna inte längre anses ha avtalet.

Som en parentes kan nämnas att hyresvärdens klantiga beteende kan slå tillbaka på honom själv. Tänk om hyresgästerna hävdar att värdesaker försvunnit? Men det är ju en helt annan historia (och helt annan lagstiftning).

Troligtvis kan hyresvärden fällas för brott mot 26 § Hyreslagen.
Instans: Hyresnämnden
Påföljd: Skadestånd

Det kommer inte att gå att få igenom en domstol.
Det finns ingen bevisad skada som hyresgästen hat lidit.

Om hyresvärden skulle hävda att lägenheten var övergiven (vilket den juridiskt inte var om hyran var betald) innebär det också att hyresvärden återtar den samma datum. Då får han återbetala hyran för de dagar av september som hyresgästerna inte längre anses ha avtalet.
Så fungerar det faktiskt inte.
Det kan t.o.m. bli så att hyresvärden har rätt till skadestånd för förlorade hyresintäkter om hyresgästerna bara drar.
Grunden för skadestånd är att det skall gå att mäta skadan i pengar.
Annars så blir det svårt att hävda den.

Som en parentes kan nämnas att hyresvärdens klantiga beteende kan slå tillbaka på honom själv. Tänk om hyresgästerna hävdar att värdesaker försvunnit? Men det är ju en helt annan historia (och helt annan lagstiftning).
De spelar ingen roll.
För att kunna döma någon för stöld så måste där finnas bevis.
Så det är tämligen hopplöst att få igenom i domstol.

Jag ägnar mig för närvarande och sedan en tid tillbaka åt att tröska mig genom det Svenska rättssystemet och det måste mycket till för att någon skall dömas för något alls.
Även om det egentligen är solklart.
En liten miss med formaliteten och det blir inget av det hela.

Så tro mig.
Det där blir det ingenting av.
Eftersom att ingen bodde i lägenheten.

Så fungerar det faktiskt inte.
Det kan t.o.m. bli så att hyresvärden har rätt till skadestånd för förlorade hyresintäkter om hyresgästerna bara drar.
Annars så blir det svårt att hävda den.

Vid övergiven lägenhet, där hyresvärden återtar lägenheten ett visst datum, upphör hyresdebiteringen samma datum som detta sker. Återtagandet medför nästan alltid merkostnader för hyresvärden, i form av förlorade hyresintäkter (tills man lyckats hitta ny hyresgäst) Dessa kostnader kan hyresvärden mycket riktigt få skadestånd för.

Det redan inbetalda hyresbeloppet kan hyresvärden behålla som säkerhet för det kommande skadeståndet.
Det är bara för hyresvärden att meddela att den gör så.

Jag upprepar.
Det där kommer hyresgästen ingen vart med.
Det finns liksom ingen skada.
Lägenheten var ju inte längre någons bostad.

Men om hyran är betald så är det ju någons bostad, oavsett om hyresgästen råkar befinna sig i den eller inte?

Det redan inbetalda hyresbeloppet kan hyresvärden behålla som säkerhet för det kommande skadeståndet.
Det är bara för hyresvärden att meddela att den gör så.

Absolut, där är vi överens. Skadeståndet blir ju nästan garanterat högre, så naturligtvis kan en kvittning ske.

Dock är vi ju inne på en icke-diskussion, eftersom det aldrig är juridiskt korrekt att återta en lägenhet som övergiven när hyran är betald för den. Lägenheten är inte övergiven.

Frågan kvarstår.

Vilken lagföring som kan ge ett fällande utslag och vad straffet i sådana fall kan bli?
Helt ärligt, det blir inget av det där.
Antagligen så går det att klassa om olaga intrång, men då ingen skada kan visas så kommer det att bara läggas ner.

Nej, inte alltid. Beror väl på vad det handlar om. Jag har fått skadestånd och beloppet var inte baserad på någon ekonomisk förlust eller liknande.

Frågan kvarstår.

Vilken lagföring som kan ge ett fällande utslag och vad straffet i sådana fall kan bli?
Helt ärligt, det blir inget av det där.
Antagligen så går det att klassa om olaga intrång, men då ingen skada kan visas så kommer det att bara läggas ner.

Den frågan kvarstår, ja. Men TS grundfråga var om hyresvärden hade rätt att gå in utan tillstånd i den här situationen, vilket TS fått svar på.

Sen får man väl utgå från att hyresvärdar i gemen liksom de flesta andra människor inte vill överträda lagar, bara för att påföljd inte säkert kan utdömas. Om jag i min yrkesutövning som hyresvärd uppmärksammas på att det jag gjort är olagligt, så är min naturliga reaktion inte att fundera på om jag kan fällas, utan att be om ursäkt.

Det där fungerar olika med olika människor.
Jag har råkat ur för flera sådana som bara funderar över vilket straff de kan få och om straffet uteblir så kör de triumferande på.
Det gick ju bra ju, på't igen.

Visst är det trist och jag skulle ju inte göra så för egen del.
Men det är därför som jag nu ägnar mig åt Svenskt Rättsväsende.

jag vet inte om jag förstått rätt, men flyttades det inte ut från den aktuella lägenheten i förtid för att vädra ur ev kattlukt? Då var ju m a o lägenheten tom då värden knallade in.....

om det bråkas då är det ju bara ren småsinthet det gäller.

Jo, det finns folk av olika sort, tyvärr. :( Aldrig fel att vara påläst. :)

Juridik är superintressant, men snårigt. Lag - praxis - tolkning...

Av de lagar jag försöker hålla mig uppdaterad kring är nog Hyreslagen den "flummigaste". T ex Aktiebolagslagen är mycket mer "exakt" känns det som.

Jag trodde att jag kunde hyreslagen.
Men det finns små snår att trassla in sig i i form av formaliteter.
Om man gör det minsta lilla fel med formaliteten så får man inte rätt även om man har rätt egentligen.

Så jag övar och lär.
Och kommer inte att göra samma misstag två gånger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 496
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 392
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka