Hyresvärd som går in i lägenheten

Myzan87

Trådstartare
Får man som hyresvärd gå in i en lägenhet hur som helst?

En nära vän till mej hyrde en lägenhet i länga utav sin morbror. De fick veta vid inflyttningen att det endast fanns en nyckel till lägenheten och ville de ha en till fick min vän kopiera det själv.

När de kom hem en dag så var katterna ute (innekatter som absolut inte skulle ut) och till råga på allt så blev en katt dräktig, en hade klättrat upp i ett träd och tog några dagar att få ner, och en kom efter några dagar självmant. Den fjärde katten var lätt att fånga. De hade ingen aning hur de hade lyckats komma ut.

Sen de sa upp kontraktet för 3 månader sedan har hyresvärden bara skickat sms om det varit något. Min vän flyttade 1½ vecka tidigare för att kunna städa hela lägenheten och få bort kattdoften. Och innan de träffas för att gå igenom städningen och överlämnandet av lägenheten, går hyresvärden in på eget bevåg och inspekterar samt meddelar via sms/mms in i minsta detalj vad som är glömt. Har hyresvärden rätt att gå in i huset utan att hyresgästen gett tillåtelse för att själv inspektera?

Jag har själv sett huset. Det är mögel i badrummet, det regnar in så vattnet rinner längs med vardagsrumstaket och det är missfärgat där. Fönster som håller på att trilla i hopa bara man petar lite på dom. Min vän och hennes sambo lade nytt klickgolv ovanpå det gamla golvet och jag fick veta nu i efterhand att det var fullt med larver i det gamla golvet och uppätet :crazy:

Så här i efterhand har min vän fått upp ögonen hur illa det var ställt. Lägenheten inte städad när de flyttade in. Fast eftersom de flyttade in godtog de att det såg ut som det gjorde..

Sv: Hyresvärd som går in i lägenheten

Får man som hyresvärd gå in i en lägenhet hur som helst?
Nej det är noga reglerat i "Hyreslagen" vilket är 12 kap i Jordabalken.

Min vän flyttade 1½ vecka tidigare för att kunna städa hela lägenheten och få bort kattdoften. Och innan de träffas för att gå igenom städningen och överlämnandet av lägenheten, går hyresvärden in på eget bevåg och inspekterar samt meddelar via sms/mms in i minsta detalj vad som är glömt. Har hyresvärden rätt att gå in i huset utan att hyresgästen gett tillåtelse för att själv inspektera?

Men i ovanstående fall så kan man tolka det som att hyresgästerna är avflyttade och då så får hyresvärden omedelbart gå in och återta lägenheten.

Men i ovanstående fall så kan man tolka det som att hyresgästerna är avflyttade och då så får hyresvärden omedelbart gå in och återta lägenheten.
Nja...
Om lägenheten kan betraktas som övergiven får hyresvärden gå in. MEN: lägenheten betraktas inte som övergiven om hyran är inbetald. Oavsett andra tecken på att ingen längre bor.

Om hyresgästerna däremot returnerar samtliga nycklar: då får hyresvärden gå in och har även juridisk möjlighet att lämna nycklarna i förtid till ny hyresgäst.

Och detta med katterna... Mest troligt har ju hyresvärden varit inne i lägenheten då. Det är inte lagligt förfarande att gå in utan hyresgästens tillstånd - akut nödsituation undantaget.

Oseriösa hyresvärdar borde inte få hyresgäster... men får det ändå, på många av våra bostadsorter.

MEN: lägenheten betraktas inte som övergiven om hyran är inbetald. Oavsett andra tecken på att ingen längre bor.

Det är en bedömningsfråga.
Om den är helt tömd och uppsagd så kan hyresgästen betraktas som avflyttad.

Och även om den innehåller hyresgästens saker så kan den betraktas som övergiven trots att hyran kommer in.
Det är inte så himla enkelt det där.
Men om hyran kommer in och sakerna är kvar så tar det litet längre tid att som hyresvärd få tillbaka lägenheten.

Jag tror att det största problemet i detta fallet är släktskapet mellan hyresgäst och hyresvärd, det blir litet svårt med gränser inom familjen.

En nära vän till mej hyrde en lägenhet i länga utav sin morbror.

Men ca 10 dagar innan hyresavtalet upphör är det ju fullkomligt normalt att möbler m m är flyttade och att avflyttningsstädning pågår. Att som hyresvärd då ens gå in för att kolla om lägenheten kan betraktas som övergiven är ju både onödigt och oseriöst. Vid en prövning i Hyresnämnden tror jag att hyresvärden skulle anses ha gjort fel.

Jag tror att det största problemet i detta fallet är släktskapet mellan hyresgäst och hyresvärd, det blir litet svårt med gränser inom familjen.

Riktigt! Vi vet ju inte riktigt på vilka premisser man hyrt (- Ni kan ju bo här ute ett tag...) eller med skriftligt hyresavtal enligt konstens alla regler.

Fast dom hade flyttat för att kunna städa hela lägenheten ordentligt.

De hade hotet över sig att om lägenheten luktade katt så skulle dom få betala för sanering, vilket jag inte skrev i första inlägget men borde ha gjort.

Vid en prövning i Hyresnämnden tror jag att hyresvärden skulle anses ha gjort fel.

Mot vilken paragraf skulle Hyresnämnden pröva det?

Jag kan inte komma på någon lag som det bryter mot.
Hemfridsbrott blir det ju inte då ingen bor där.
Olaga intrång kan det inte heller bli då hyresvärden ju äger stället.

Så det finns nog inget att ta på.

Det där är ett hyresavtal för uthyrning av privatbostad.
Om lägenheten inte tidigare har varit hyresvärdens hem och efter hyrestiden skall återgå till att vara det så är det fel avtal att använda.

Om hyresvärden hade bett om tillstånd för avflyttningsbesiktning så hade inte hyresgästen kunnat vägra. Att trampa in utan att be om tillstånd är däremot inte ok.
Det är hyresgästen som ensamt disponerar över sin lägenhet. Det innebär att hyresvärden inte har rätt att bereda sig tillträde till lägenheten utan hyresgästens medgivande. Dock har hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn över denna, 12:26 JB. Exempel på sådan situation är besiktningar som sker med vissa tidsmellanrum, eller som sker med anledning av hyresgästens förestående avflyttning.
Källa: http://lawline.se/answers/6773

Jag har inte kunnat hitta hur detta skulle kunna lagföras.
I vanliga fall så är det ett hemfridsbrott, men i detta fallet så bor det ju ingen där.

Räknas det som privat bostad om hyresvärdens dotter ska bo där sen? Oklart om dottern ska betala hyra eller om hon flyttar dit bara för att få något eget.

På gården ligger ett hus som består av 2 lägenheter där min vän har hyrt ena lägenheten och nu på senare tid har hennes kusin flyttat in i andra delen. Oklart om kusinen är barn till morbrodern som äger huset eller om det är min väns mosters barn. Husen står tidvis tomma på hyresgäster och används då till annat av hyresvärden.

Mot vilken paragraf skulle Hyresnämnden pröva det?

Jag kan inte komma på någon lag som det bryter mot.
Hemfridsbrott blir det ju inte då ingen bor där.
Olaga intrång kan det inte heller bli då hyresvärden ju äger stället.

Så det finns nog inget att ta på.

Regleras i Hyreslagen 27§ 1 st.

Där framgår bl a att lägenheten aldrig kan anses vara övergiven om hyresgästen betalat hyran. Alltså var lägenheten inte övergiven. (Eftersom hyresvärden dessutom bor så att han har full koll på trafiken till och från lägenheten finns det ju ingen tvekan om att lägenheten inte är övergiven). Han var väl nyfiken, helt enkelt. Men han gjorde fel juridiskt.

Eftersom lägenheten inte var övergiven har hyresvärden ingen rätt till tillträde utan godkännande (Hyreslagen 26 §).

Jo men hur skall det lagföras.

Att säga "ajbaja" så får du inte göra är ju en sak.
Men att lagföra det en annan.

Hur kan straffet bli?

Det kan fortfarande inte vara hemfridsbrott då ingen bor där.
Hyresvärden har ingen rätt att gå in, så hyresgästen måste inte släppa in.
Men vad kan hyresgästen åberopa att hyresvärden brutit mot?

Det är ju inget hem längre, ingen bor där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 496
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 392
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka