Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

lillamy73

Trådstartare
Suck.

Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt.
Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett spjälstaket.

Har påtalat flera gånger under vintern att hon måste fundera på varför.

Till saken var den ena hästen smal när den kom hit och att den var det skyllde hon på förra stallägaren.
Hon bestämde foderstat till sin häst och vi fodrar det hon väger upp.
Under tiden hon varit här så har hon vid ett par tillfällen inte kommit till sina hästar utan när jag sms:at henne så säger hon att hon glömde komma den dagen.

Sedan köpte hon en ohanterad ett åring nu snart två år gammal.
När han kom så var han ny kastrerad.
Sa till henne att pungen inte ser normal ut och hästen hade feber.
Det tog tre dagar innan jag fick henne att förstå att hästen behöver veterinär vård.

Hästen ifråga har under tiden här rasat i vikt. Nu ser han ut som en vinthund.
Har påtalat att hästen behöver mat, hjälpt henne att räkna foderstat.
Varje månad vid den här tiden tar hennes lucern slut och hästarna blir utan tills lönen kommer. När lönen slängs de på lucern igen...

Har kliat mig i huvudet och funderat på varför hästarna är smala.
Så hemsk som man är börjar jag kontroll väga hennes hö. Då visar det sig att hästarna inte får uträknad hö mängd. Minus 1,4 kilo mindre per dag.
Försöker påtala det lite fint till henne att vågen är bra att använda.

Hon har en billig hyra för att vi ska kunna hjälpas åt med hästarnas morgon fodringar, middagsfodringar och kvällsfodringar.
Men hon blir putt om hon måste ta något som är obekvämt för henne.

Just nu är hästarna på lösdrift. Hade inte varit något problem om hon hade ströat upp den. Men golvet i lösdriften är hårt och det rinner in vatten iden(lösdrift ingår inte i hyran). Då väljer hästarna att lägga sig ute i skiten.
Så fort det var fint väder i vintras så fick hästarna vara ute. Hade inte varit något som helst problem om hon ströat upp och de inte hade varit smala. De fick komma in när de hade sprängt staketet.

Känner mig frustrerad. Har ont i magen av att se hästen.
Har förstått att det hela handlar om pengar.
Ska hästarna vara inne behövs strö= vara ute, veterinär vård kostar= vänta, hovslagare kostar= Vänta. Att fodra upp smala hästar kostar.

Vad jag egentligen vill komma med detta inlägget vet jag inte?
Någon som har några råd?
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Sluta säga åt fint. Säg som det är - "dina hästar mår inte bra, antingen börjar du sköta om dem på ett vettigt vis eller så får du flytta härifrån". Alternativt hota med djurskyddet, eller säg att du riskerar att hamna hos djurskyddet pga henne.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Vet inte om jag läser korrekt men står du för lösdriften ? Isåfall är det på dig att den är dränerad och i gott skick .

Exakta kilon foder som anledning till problem om det är 1,4 kg som brister låter konstigt i resonemang ?
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Är det du som äger stallet/står för uthyrningen? För isf ligger faktiskt ansvaret på dig att se till att ingen häst far illa i stallet, där ingår foder och även miljö i lösdriften du beskriver. Det innebär kort och gott att om ägaren inte fodrar ordentligt så får du antingen kasta ut henne och hästarna (om hon vägrar ändra sig), eller själv se till att hästarna fodras, och fakturera eventuella kostnader till ägaren, precis som man får göra om en inhyrd häst inte får veterinärvård.

Även om det är en inackorderad häst så är det stallägaren/uthyraren som hamnar i skiten om det dyker upp inspektörer då det är denne som har ansvaret för hästarna som vistas på anläggningen.

Tycker det är dags att ställa ultimatum, antingen får hon se till att hästarna fodras, eller så får hon leta ny stallplats.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Tror inte 1,4 kg gör ngn större skillnad. Varför får de inte fri tillgång om de nu går på lösdrift?
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Som jag skrev tidigare ingår lösdrift inte i hyran. Endast boxplats och hagar.
Så dränera en lösdrift för att någon inte orkar ta in sina hästar gör jag inte.

Angående foder så väger jag om hennes påsar så att hästarna får rätt mängd foder.Det uppdagades att hästen blivit smal när hon rakade av den pälsen för att den fått loppor. Inte lätt att se genom en tjock raggig päls.
Efter det har hästen nu fått en foderstat som den ska öka i vikt av.
Men som sagt var jag kontroll väger maten varje dag. För som jag skrev så fattas det foder när hon väger den.

1,4 kilo är mycket om hästen inte har mer än 5 per dag i vanliga fall.
3,6 kilo om dagen anser inte jag är normalt.
De hade med lätthet hållit vikten om de hade fått sina fulla fem kilo.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Börja med att säg upp henne. Du kan inte ha ansvar för hennes hästar på det här sättet, det är hennes ansvar att axla.

Sedan passar du på att meddela att om hon inte börjar sköta sina hästar ordentligt (foder etc) så kommer du att ta ut djurskyddsinspektören för att kontrollera.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Fast om det är du som är stallägare och tillåter lösdrift hos din inackordering så har du ansvaret för att lösdriften är i skick.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Så du menar att bara för att ni har avtalat om att man tar in sin häst själv och hon inte tog in sina så lät du dom gå kvar ute??
Med en lösdrift som inte är spånad? Istället för att gå och ta in dom?

Har själv haft inackorderingar och vet till fullo att man kan bli galen pga av att hyresgäster inte sköter sig. men hästarna får ju inte lida för det...
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Som andra redan skrivit är det inte så enkelt att du "bara" kan skylla på hästägaren i det här fallet. Tyvärr faller mycket ansvar på dig som stallägare enligt djurskyddslagstiftningen eftersom du tar på dig delar av deras skötsel.
Hon har en billig hyra för att vi ska kunna hjälpas åt med hästarnas morgon fodringar, middagsfodringar och kvällsfodringar.
Detta gör att du får ansvar för att även hennes hästar mår bra och är det så att hon inte kommer, inte gör, inte har råd etc så faller det på dig att göra det istället.
Gäller så väl foder som lösdrift, stall, hagar och allt annat som har med hästarnas välbefinnande att göra.
Att du sedan kan/ska debitera för dina utlägg för detta är en helt annan sak. Men att hästarna inte får den mat de ska och är avmagrade är faktisk även ditt ansvar.

Tyvärr är det många som inte inser vilket ansvar det är att ta emot andras hästar enligt gällande lagstiftning.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Du kan gott o väl anmäla hyresgästen för djurskyddet, verkar som du påtalat och försökt lösa problemet från ditt håll utan gensvar. Att flytta verkar som det endast skulle ge hyresgästen mer tidsfrist, för uppenbarligen skall denna person inte ha hästar. Verkar ju inte ha råd helt enkelt.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Du har två val - att se till att hästarna får vad de behöver (och fakturera) eller kasta ut dem. Anmäler till djurskyddet så anmäler du dig själv då det är den som är ansvarig för stallet som

Så gott som alla unghästar klarar av och mår bra av fri tillgång på mat, och är den mager ska den definitivt ha det.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Jag måste fråga, är ni som säger det verkligen helt säkra på att stallägaren kan hållas ansvarig för att hästarna inte fodras ordentligt? Jag ifrågasätter inte, utan undrar ärligt om det stämmer. Var kan man läsa om detta? När jag googlar får jag upp det här uttalandet i en artikel i Lantbrukets affärstidning, 12/9 2010.

"Det är alltid så när det gäller hästhållning och annan djurhållning att det är den som är ansvarig hästhållare som är ansvarig för att djurskyddslagstiftningen uppfylls för det egna djuret, säger Sara Gabrielsson, handläggare på Jordbruksverket.

Det betyder i praktiken att den hästägare eller fodervärd som låter inackordera sin häst i ett stall måste se till att kraven uppfylls i det stallet. Ett inackorderingsstall ska förvisso ha tillstånd för sin verksamhet och förbinder sig i och med det att följa de regler som finns."

Det finns ju inget som tyder på att stallägaren, dvs. TS inte följer reglerna. Hästägaren är ju den som inte ser till att hästen får tillräckligt med mat. Men som sagt, jag kan inget om detta utan funderar bara. Oavsett, så tycker jag att TS måste agera på något sätt. Om hästägaren inte omedelbart bättrar sig hade jag ringt Djurskyddet.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Om jag förstått det hela rätt så lägger du till de 1,4 kg som fattas?
Kan du inte ringa och prata med djurskyddet om hur det ligger till. Att bara kasta ut henne skulle ju innebära att hästarna flyttas med sköts dåligt någon annan stans. Om du ringt upp och påtalat problemet kan jag inte tänka mig att dom ger dig en anmärkning, även om jag vet att det är du som är ytterst ansvarig.
Islänningar äter väl inte så mycket, men det känns ändå som om det bör finnas ytterligare någon orsak om hästen ser ut som ett staket. Kan det vara så att den magraste inte får någon mat för att den andra tar alltihop? Hur är det med mask?
Det är nog meningslöst att försöka få till en bättring "den snälla vägen".:(
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Fast jag har bara skrivit om lösdriften . De där 1,4 kilona som saknas ställer jag mig helt frågande till - är hästen så mager borde den väl i princip få äta så mycket den vill .
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Med hästhållaren så syftar de är på stallägaren här skulle jag tro. Det blir dock lite smknepigt när ägaren också är inblandad i skötslen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Jag tror att tolkningen baseras på ett underlåtenhetsresonemang om 3 och 36 §§ djurskyddslagen i kombination med RH 1994:1 (som dock handlar om 9 §).

kl
Är inte helt säker på att den tolkningen som jag sett framföras på Buke håller – om en ganska långtgående omvårdnadsskyldighet för alla stallägare som tillhandahåller någon form av service. Skrev ihop en analys av rättsfallet om det men då jag är för trött för att läsa igenom den, vill jag inte posta den. Har jag tid så återkommer jag.
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Såklart det inte håller ang påståenden på bukefalos ;) du är inte skyldig så som påstås att beordra vad dina inackorderingar ska äta exakt på kilot eller hur de ska stå i hull enligt eget tycke ;)

Däremot är du skyldig att upprätthålla standard på faciliteter så som lösdrift .
 
Sv: Hyresgäst som inte sköter sina hästar...

Ägaren är givietvis ytterst ansvarig för hästen, men kommer det klagomål om misskötta hästar är det TS som står i skottlinjen då hästarna står i hennes stall och det är hennes anläggning som får anmärkningar. Och drar ägaren så är det på TS det ligger att se till att hästarna har vad de behöver tills dess ansvaret kan lämnas till någon annan vilket kan ta tid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 765
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp