Hyra ut sin häst istället för foder

bondelinda

Trådstartare
Hej!

Har lite funderingar på att hyra ut en av mina hästar, mest pga att jag själv ändrat intresse till mer ridning och hästen funkar bättre till körning. Jag är väldigt mån om denna häst som jag ägt i 5år och vill inte sälja henne. Samtidigt har jag lagt ner massor av jobb på henne så jag vill inte bara lämna ut henne "gratis" på foder.

Behöver jag något speciellt tillstånd för att hyra ut häst? Kan man göra det som privatperson? Jag har jordbruksverksamhet på gården och denna hästen är medräknad som "arbetshäst".

Samtidigt väcktes en tanke att om detta fungerar kanske ha en liten sidoverksamhet med uthyrning av hästar i perioder, jag tycker det är väldigt kul och utvecklande att utbilda och träna hästar. Men jag har ingen stor gård och kan inte ha hand om mer än 3 hästar åt gången.
 
Sv: Hyra ut sin häst istället för foder

Du kan säkert hyra ut, dock får du ju andra skyldigheter också iom att du blir uthyrare. Jag har inte stenkoll på juridiken när det gäller just hästar, men risken är att du blir skyldig att blir skyldig att t.ex. tillhandahålla en likvärdig häst vid problem (om hästen t.ex. skadas under uthyrningen och inte kan ridas under resten av perioden).
 
Sv: Hyra ut sin häst istället för foder

Hade aldrig hyrt ut enstaka hästar..låter alldeles för krångligt.

Inte bara det att du förmodligen som nämnt förväntas leverera en ersättningshäst om den blir skadad eller annat utan du kommer ha betydligt större ansvar för foder, uppstallning etc eftersom att när man hyr vill man också att det ska vara bekvämt och uthyraren ska ordna det mesta så att man betalar ett "paketpris" där en hel del ska ingå, annars tror jag ytterst få vill nappa på erbjudandet..Sommarhästar är liksom en sak jämfört med att hyra ut så som jag antar att du tänkt, dvs över längre tid.

I övrigt, vad menar du med låna ut "gratis"?
Under tiden så kostar ju hästen dig i princip ingenting och det är väl det som är själva grejen med foder att slippa större ekonomiskt, planerings och tidsmässigt ansvar?

Räkna iaf inte med att någon kommer att vilja betala både hyra till dig för själva hästen och samtidigt stå för allt ekonomiskt löpande ansvar för hästens uppehälle, utan hyr man då vill man ha det väldigt simpelt och slippa mycket arbete och kanske utgifter.

Ställ dig frågan: Vad är så attraktivt med din häst att någon kan tänka sig hyra den?
Under vilka tidsperioder ska hästen hyras (hur lång tid)?
Ska hästen stå kvar eller kan den flyttas?
Hur mycket arbete ska du lägga ner?
Och viktigast av allt: Vågar du lita på personen du hyr den till, vad är i så fall skillnaden mot att du ingår ett fodervärdsskap?
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra ut sin häst istället för foder

När jag själv funderade på att hyra häst för några år sedan tyckte jag fördelarna var att man kunde välja en häst efter det man ville ha den till, liksom om jag ville börja tävla hoppning kunde jag hyra en "färdig hopphäst" utan att investera massa pengar och jobb, utan bara betala den tid jag använde hästen (tävlingssäsongen t ex).

Lite så tänker jag med min brukshäst, den är fullt användbar, jag har hållit den i kondition i vinter och kan användas till vårbruk, härliga turer med vagn etc direkt. Givetvis följer utrustningen med i form av sele etc. Hyrestagaren behöver inte köpa hästen, hen får använda den under odlingssäsongen (sommar) och behöver inte hålla den i vinter. Givetvis får hon hyra den längre om det skulle passa. Jag har redan en som är intresserad.
 
Sv: Hyra ut sin häst istället för foder

Eftersom hästen är medtagen i ditt företag, finns det säkert massor av regler för hur du ska göra, oavsett om du lånar ut den på foder eller om du hyr ut.

Om du hyr ut, ska förstås intäkten tas upp i deklarationen samtidigt som du rimligen inte kan göra avdrag för exempelvis foderkostnader eller liknande.


Skulle själv inte hyra häst - betala en månadsavgift förutom de löpande kostnaderna.

Men jag anser ju att jag själv som regel tillför något till de hästar jag kan vara intresserade av och då är det ju skillnad.
 
Sv: Hyra ut sin häst istället för foder

Men vad är det som ska vara så "färdigt" då, altså vad ska du som uthyrare ordna? Jag själv tror ju att det kommer att bli betydligt krångligare än att bara ha ut hästen på foder.
Vad ska du stå för och vad ska hyrestagaren stå för?

Välja häst efter vad man ska ha den till gör ju det flesta och jag känner till flera fall där fodervärden haft fina, välutbildade tävlingshästar i full kondition under ett år tex.

Dina avsikter du beskriver är ju nästan detsamma som fodervärdskap förutom att det skiljer sig lite i ditt ansvar som utyrare och det merjobb som det medför.

Så fortfarande, varför just hyra ut?

Skillnaden för mig är iaf hyra ut = sälja ett koncept, låna ut/fodervärd = hjälpa till/hjälpa varandra
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra ut sin häst istället för foder

Jag tycker att det låter som en kul ide, bara lurigt med hur det ska genomföras praktiskt/kontraktsmässigt + risken finns att du får en trasig häst tillbaka.


Fördelen med att hyra häst är ju att dels få det över den finaste perioden på året (sommaren/våren/tidig höst), får med seldon, kanske hyra vagn också?
Fodervärd brukar man inte få vara över den glassigaste perioden på året- att hyra, och betala för lånet kan vara verkligen värt det, att inte behöva stressa under den mörka tiden på året, som är slitig, skitig och rätt trist.

Många vuxna ryttare rider på ridskola just för att det inte finns tid till egen häst på vintern, inte för att de inte har råd, och hyr ridskolans hästar 1 vecka -1 månad på sommaren.

Det är ju ett helt koncept. Nu kan jag visserligen inte köra, men kan tänka mig att det skulle vara trevligt att ha körhäst under en begränsad period.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 850
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 924
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 977
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är sedan två år tillbaka fodervärd åt ett 20 årigt halvblodsto. Det är en trevlig häst helt enkelt och jag tycker om henne. De...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp