Hyra ut rum

Rufss

Trådstartare
Någon som hyrt ut rum, erfarenheter? Vi ska göra det och skulle vara intressant att höra hur ni tyckt det varit och tips och råd i största allmänhet

Sv: Hyra ut rum

Vi hyrde ut rum. Dels till vänner men även främmande studenter.

Hyr inte ut till vän lärde vi oss. Ena hade inte råd betala hyran fast han hade inkomst, han söp bort sina pengar. Andra började sälja sex hemma hos oss! Studenterna var inga problem alls. De betalade en deposition, skötte studierna och städar efter sig :) Tips är kräva referenser tex.

Deposition och ett giltigt kontrakt är det viktigaste!
Har hyrt ut mitt eget rum, möblerat och allt, (visserligen i Tyskland) när jag varit hemma i Sverige och det har fungerat bra alla gånger.
Har haft en annons ute och folk mailade och ringde sen fick de komma hit och titta på rummet och så innan jag bestämde mig. Två gånger hyrde jag ut till folk jag inte träffat innan, men pratat antingen via telefon eller Skype samt fått kopia på deras legitimation i förväg.

Viktigt är att man också gör upp i förväg om vem som ska sköta städning/underhåll samt hur det ska gå till. Vad som krävs för att den som hyr ska få tillbaka sin deposition etc.

KL
Hur räknar man ut skälig hyra? Vill inte ta för lite men inte för mycket heller då risken för återbetalning inte är särskilt lockande.
Det är ett stort inte nyrustat rum med tillgång till kokvrå (egen) och egen ingång. Fullt möblerat. Tror det skulle passa student.

Var jättenoga med vem du tar in, ja. Min moster hyrde ut ett rum i källaren och det slutade med att huset höll på att brinna upp... :grin:

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
457
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
384
Senast: Seaside
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka