Hyra ut ett helt stall

M

Mule

Jag behöver hjälp med mina tankar och har lite frågor!
Jag bor på en gård med ett stall där det idag finns 4 boxar med splitter ny boxinredning. Sadelkammaren är nyrenoverad med fina skjutgarderober och är mycket hemtrevlig. Ridbana med hinder, stora kuperade hagar och även rasthagar finns.
Nu till min fråga - Finns (eller ja det finns väl alltid någon..) det stort utbud av folk som vill hyra ett helt stall till sig själv?
Jag har idag inga egna hästar själv och tänker inte skaffa mig några ännu då jag fick ta bort min trotjänare efter 24 år tillsammans. Jag vill inte leva utan hästar runt omkring mig och tänkte att hyra ut stallet till EN person, inte flera då jag inte vill ha allt för mycket spring på gården.
Tanken är att denne person får ha stallet som sitt eget, det finns plats att bygga till en box i framtiden när jag känner att jag vill skaffa mig en egen häst igen.
Hur skulle man göra upp ett kontrakt? Gör man det på vanligt vis eller behöver det bli mer ingående när det är så pass mycket mer denne ska hyra? Vad skulle man kunna ta i hyra? Är det bättre att hyra ut till en person eller är det bättre att yra ut till flera olika? Hur hade ni gjort?
Tankar som dyker upp så här på natten :p

Sv: Hyra ut ett helt stall

Jag skulle fundera många gånger innan jag hyrde ut. Speciellt om det är nyrenoverat... Jag (egoist?) skulle inte vilja att någon annan slet på mitt fina stall. Om mina hästar biter på inredningen så är det en sak, men att någon annans gör det i 1-2-3-5 år, så det ser tråkigt och gammalt ut den dag jag vill ha "tillbaka" stallet skulle kännas trist. Men jag kanske bara är tjurig?

Definitivt bara en eller högst 2 olika hästägare iaf. Känns som att det är lättare att överblicka. O ett kontrakt där du kan säga upp hyresgästen "utan anledning" (t ex att du bara vill ha tillbaka det o förvara saker i det istället för hästar). O en stor deposition som kan täcka ev reparationskostnader. (Tänk om de sparkar sönder 2 boxar, dina fina garderober är sönder, hindermaterialet är sönder o ridbanan inte skött alls på 3 år...

Men det kan såklart bli kanonbra! Du kanske sitter o fikar med hyresgästen flera gånger i veckan o så. Fundera du, det kommer säkert att bli bra! Lycka till! :)

Det blir fråga om arrende, och där har du ju t ex lång uppsägningstid. Säger som ovanstående, det är svårt att skydda sig mot slitage etc.

Vi tittade på ett stall som vi var på G och skulle hyra, men de valde i slutänden att inte ta in hästar där. De hade precis renoverat, och när vi pratade med dem ville de egentligen inte att hästar skulle stå och slita på stallet, vårt återställandeåtagande var så omfattandet att det aldrig hade gått att lösa med mindre än att man satte in ny inredning.

Tänk en extra vända och titta på juridiken runt arrende.

Jag glömde att skriva att inredningen i stallet är tegelväggar och fronter i plast, inte sådär jättemycket som kan bli slitet. Självklart skulle jag skriva in i kontraktet att det som förstörs skall åtgärdas i ursprungligt skick (dvs. helt och snyggt) men slitskador kommer man aldrig ifrån.
Att dom skall sköta ridbana och så ska skrivas in i kontrakt, detsamma gäller hagarnas staket och mockning utav hagar. Men ja, det kanske är bättre med 2 personer? Usch så svårt, vill ju inte att stallet ska stå tomt, då lär det väl ruttna bort :angel:

Vad är skillnaden på arrende och att hyra som hyresgäst? Om dom skulle vara två som hyr blir det arrende då också? Ska läsa på om Arrende men blir det automatiskt det när det bara blir en som hyr? Ska absolut kollas upp! :)

Hade det inte var lättare att hyra ut till 2 i alla fall?
Jag hade inte velat skött ett stall själv, speciellt inte om det inte ligger på ens egna gård. Det blir mycket åkande för den som hyr. Men är man gjord av pengar så går det ju :p

Ja jag vet inte :D Eftersom det är 4 boxar finns det säkert folk som har 2-3 hästar egna som står uppstallade någonstans som hellre vill ha ett "eget stall". Alla boxar behöver ju inte användas. Men jag har börjat tänka om man skulle ha två trots allt.

Jag och min stallpolare hyr så. Nu stod vi i och för sig redan i stallet när stallägaren bestämde sig för att sluta med hästar. De övriga inakorderingarna flyttade då när plötsligt ingen hjälp med in och utsläpp fanns mer. Nu är vi ensamma i ett stall med 8 boxar. Vi ville stå kvar och ha ett stall för oss själva. Vi är båda lite pedaniska med våra grejjer och var less på storstall och spring med okända människor. Tittade runt på mindre stall med det föll aldrig någon av oss i smaken när man plötsligt var som en gäst i deras hem och vissa rutiner föll oss inte i smaken eller passade våra hästar. Många av ställena var också rätt skabbiga eller noll ordning existerade.

Vi hyr bara stallet med tillhörande hagar och paddock. Vi står för allt själva. Staket, elagrigat, frakta bort gödselstack, Hålla rent och fint runt omkring, harva paddock och all hästskötsel. Nu kände ju ägaren både oss och hästarna så de visste vad de hyrde ut till och det har funkat jättebra. Vi har fått laga vattenledningar två gånger som frysit sönder, vi har bytt varmvattenberedaren som fick en flipp i våras och bytt blandare i spolspiltan. Ägarna ser det som att stallet blir omhändertaget. Det är prat på att gården på sikt ska säljas och då den är en hästgård ser det väl bra ut för deras skull antar jag om stallet funkar och det står några hästar där och gör reklam ;)

Något kontrakt har vi inte men skulle jag veta att vi skulle stå här för alltid så skulle jag nog vilja ha ett. Kontrakt är ju alltid att rekomendera.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är skillnaden på arrende och att hyra som hyresgäst? Om dom skulle vara två som hyr blir det arrende då också? Ska läsa på om Arrende men blir det automatiskt det när det bara blir en som hyr? Ska absolut kollas upp! :)
Två helt olika lagstiftningar. Så det är en hel del skillnad bl a så behöver inte en hyresgäst "laga" fastigheten på samma sätt som en arrendator som måste stå för underhållet. Sedan kommer en hyresgäst att få besittningsrätt inom en viss tid vilket innebär att den inte går att säga upp om den inte missköter sig, då kan den istället vräkas.
En arrendator kan sägas upp men det kan bli först när avtalet går ut och uppsägningen måste lämnas innan det. En arrendator kan också får förköpsrätt om man som ägare bestämmer sig för att sälja fastigheten. Så det finns väldigt stora skillnader mellan att hyra och arrendera.

Jag menar inte att kapa tråden men jag befinner mig i likartad situation som TS.

Pga av sjukdom i familjen avslutar vi vår uppfödning.
Vi har 3 ha bete, ridbana 20x60 m, 3 hästboxar, 4 ponnyboxar.
Vi hade också gärna sett hästar på gården istället för tomma stallar men kan inte praktiskt hjälpa till med hästarna.
Du verkar kunnig på området, tacksam för Din info.

Fastigheten kan, man vet ju inte vad som händer, vara till salu om ett par tre år och därför är vi inte intresserade av arrendeavtal.
Vi är medlemmar i LRF, kommer i första hand vända oss dit om de nu är kunniga i sådana ärenden?
Dina synpunkter är guld värda eftersom jag nu har hela ansvaret för fastigheten men kanske bäst att låta stallarna stå tomma?
Mvh Farmor

Jag själv hör till kategorin, vill hya ett helt stall, tyvärr är det väldigt svårt att hitta här i mina trakter

Mycket intressant tråd:bow:. Antagligen blir jag tvungen att hyra ett helt stall med hagar under någon period om nåt år eller så. Vi behöver nämligen renovera våra egna stallbyggnader så småningom och det görs ju lättast när stall och hagar är helt tomma. Och eftersom sådana arbeten alltid tar längre tid än planerat vore det säkrast att då hyra /arrendera nåt stall i varje fall på 1-2 års tid.

Så alla ni som har erfarenheter, skriv gärna om dessa då jag tror det är ganska många som har nytta av infon.

Som medlem i LRF är det bästa du kan göra att ta hjälp av dem. För de (deras jurister) är verkligen kunniga på det här området. Så ni får garanterat bäst hjälp efter era egna förutsättningar av dem. ;)

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 401
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 724
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar