Hyra möblerat boende?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur fungerar det egentligen?
Är det vanligt att den som hyr möblerar om och flyttar ut möbler i förrådet?

Beror väl på hur stort det är... sådana som hyr lägenhet (1:a) lär ju hyra möblerat av en anledning och kanske pynta det lite mer personligt...

När jag har hyrt ut min möblerad så har inga möbler flyttats på iaf :)

Jag hyr ut möblerat och det är i det närmaste hela havet stormar på det.
Därför undrar jag.
Om man hyr möblerat vad förväntar man sig att få göra?
Jag förstår om någon inte vill bo med mina möbler, men då kanske man
1) skulle letat efter ett ommöblerat boende att hyra
2) fråga värden om det är ok att magasinera eller ställa alla möbler i ett rum...

alltid lär man sig något, skriv in det i kontraktet nästa gång! (jag hade personligen inte tänkt på det innan men, man lär sig... )

Jag förstår om någon inte vill bo med mina möbler, men då kanske man
1) skulle letat efter ett ommöblerat boende att hyra
Folk är desperata, det finns ju nästan ingenstans att bo alls i det området.
Och särskilt inte om man vill bo i hus på marken.
2) fråga värden om det är ok att magasinera eller ställa alla möbler i ett rum...
Jag hade varit nöjd med att få möjligheten att få ta hand om mina möbler innan de drogs runt med på hela gården och bara släpptes hipp som happ här och där.
De kunde ju lämpligtvis ställas i det möbelförråd som jag har.
Som det nu är så tror jag att vissa har blivit och kommer att bli förstörda.
Men det får jag ta när hyresgästerna flyttar om de alls kommer att göra det.
Alla tre verkar att trivas alldeles förträffligt även om jag inte alltid är helt road.

Jag har också funderat på att för egen del hyra möblerat rum för kortare perioder i Storstaden.
Och då bara för den tid som jag behöver.
Vissa möblerade rum ser verkligen för trista ut så då skulle jag själv vilja ändra på möblemanget.

Vanligt och vanligt... Det vet jag inte om jag kan svara på.

Däremot borde väl både sunt förnuft och juridik ange att man ska vara normalt aktsam med de inventarier man förfogar över?

Däremot borde väl både sunt förnuft och juridik ange att man ska vara normalt aktsam med de inventarier man förfogar över?
Jo men frågan är ju vad som kan räknas som normalt aktsam?
Flytta runt på grejorna är ju egentligen ganska så normalt.
Folk både möblerar om och byter bostad och det runtbärandet på möbler anses nog som normalt.

Fast du skrev

och då trodde jag att gränsen var passerad?
Men tro räcker ju liksom inte för att agera.
Bevis på att de blivit det av oaktsamhet behövs nog.
Dessutom så kan jag inget göra förrän jag skall ha tillbaka möblerna.
Nu är de ju uthyrda och disponeras inte av mig.

Jag hyrde möblerat hus förut - jag frågade om lov att möblera om och magasinerade några av ägarens möbler i ett rum på övervåningen, till exempel soffa och fåtöljer. Gardiner, vissa mattor med mera tvättade jag och vek och la undan.
Hade ju bott i hus tidigare så hade med mig allt sådant själv.

Vid flytt ställde jag tillbaka de gamla möblerna och hängde upp gardiner mm.

Köksbord, säng och tyngre möbler hade jag dock kvar men fick flytta runt dem som jag ville i huset.

Jag har bott som student i möblerade rum/lägenheter. Det är alldeles vanligt att man ställer om möblerna efter plats och tycke. Man hyr boende och möbler, inte en specifiserad layout av möbler som man inte får röra. Vill hyresvärden inte att man flyttar på något, så får de ange det i kontraktet.

Däremot så ska allt återlämnas i samma skick som när man fick förfogande över lägenheten och möblerna, undantaget normalt slitage. Att saker blir helt förstörda för att man har flyttat de utomhus, är inte normalt slitage. Att en soffa blir ex vis lite nött och nedsutten efter 10 års uthyrning skulle kunna vara normalt slitage. Måste man flytta ut möblerna så ska de givetvis magasineras varsamt så skador inte uppstår, annars blir man ersättningsskyldig.

När man flyttar ut så ställer man allt tillbaka exakt som det stod från början.

Så att magasinera nånting på ett sätt så att det blir förstört är givetvis inte ok, det tror jag man kan vara överens om, frågan är om man kan påpeka det och kräva någon slags ersättning innan hyresgästen flyttat ut?

Det beror nog lite på hur man har gjort upp under tiden. När jag hyrde möblerat så fanns det en säng, sänglampa, köksbord, stolar och en soffa och lite porslin. Soffan kompletterade jag med ytterligare en soffa eftersom rummet var stort och vi behövde fler sittplatser. Porslinet ställde jag undan i ett av köksskåpen och använde mitt eget porslin, gardiner fanns inga så det satte jag upp osv. Men jag bodde på samma gård som hyresvärde och frågade om det var några frågetecken. Tex så stod det en trasig fåtölj bredvid soffan när jag flyttade in, hyresvärden varnade för att sitta i den i och med att den var trasig så den kom vi överens om att ta bort och hjälptes åt att bära undan den dit hyresvärden ville ha den. Däremot tyckte hyresvärden att jag kunde lämna mina saker när jag flyttade eftersom de var så trevliga, något jag inte gick med på... ;)

När jag hyrde möblerat i Aspudden i början på -70talet såg det ut som man hämtat möblerna från Myrorna eller soptippen. Dvs -40tals möbler :nailbiting:. Då var vi desperata så det fick bli så och jag tror inte vi bodde där så jättelänge. Byta ut var inte att tänka på.
Men det gick bra ändå :cool:

När man flyttar ut så ställer man allt tillbaka exakt som det stod från början.
Ah.
Det är ju enkelt både nu när jag hyr ut och om jag skulle hyra för egen del.
Jag har goda möjligheter att magasinera saker på annan plats utan att de tar det minsta skada.
Så jag kan ju då utan vidare byta ut sådant som jag inte gilla, som en obekväm säng t.ex.

Fast du skrev

Och då trodde jag att gränsen var passerad?
men OM man ser sina möbler å misstänker att de kan ta skada, kan man inte bara prata med de som hyr då?

Jag hade ju världens gulligaste kille som sms:a å fråga om han fick låna elvispen till å med :)
(han hade tillgång till vissa saker i köket å vissa lådor var mina, samma med mina garderober, jag tömde så många han behövde å sen buntband på resten.... kort period!)

Jag hyr delvis möblerat. Vi kom överens innan jag flyttade in vilka möbler som dom hade och tillgå och som jag kände var helt okej för mig att ha kvar. Inget krångel alls.

men OM man ser sina möbler å misstänker att de kan ta skada, kan man inte bara prata med de som hyr då?
Med vissa men med andra så är det inget som hjälper.
Det finns de som säger emot och de som säger javisst och struntar i det i alla fall.

I framtiden så skall jag välja hyresgäster efter andra kriterier än förut.

Liknande trådar

Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
655
Senast: Acto
·
Hemmet Finns det hyresbolag som hyr ut fristående villor? När jag var yngre bodde vi i en villa som vi hyrde av ett fastighetsbolag men är det...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
789
Senast: Mirre
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka