Hyra eller på foder?

M

mirage_

Vad är skillnaden på att hyra en häst och att ha en häst på foder? :confused:

Sv: Hyra eller på foder?

för mig är skillnaden på att hyra häst och att ta på foder den att när man hyr häst så betalar man en summa pengar för att få låna hästen + att man betalar alla kostnaderna för hästen.
oftast hyr man häst utav någon som sysslar med hästuthyrning.
När man tar häst på foder så tar man hand om hästen åt någon annan utan att betala en hyravgift men man får stå för alla kostnaderna själv. ehh kanske lite dåligt förklarat :crazy:
hoppas du förstår ändå :)

Men betalar man veterinär och hovslagare när man hyr över bara en sommar då?

Det beror väl lite på, ägaren har väl hästen försäkrad så då blir
inte veterinären svindyr, men det måste du prata
med ägaren om.
Skoningen brukar vanligtvis du stå för, om inte ägaren skor själv.

Jag hade en s.k. "hyrponny" förut innan jag fick egen, när man hyr en häst/ponny betalar man en summa pengar till hästägaren + så betalar man alla kostnader. Det är ofta s.k. uthyrningsstall (en eller flera personer som har massa hästar och hyr ut) som just hyr ut. Vanliga privatpersoner brukar oftast låna ut gratis = på foder. Fast man betalar då stallhyra, foder, hovis, ja allt sånt där. Jag personligen föredrar att hyra häst från uthyrningsstall då dom är 100 % seriösa, har bara friska bra hästar och dom tar tillbaka hästen om man inte är nöjd. =)=) Jag rekomenderar att du hyr (om du ska) från ett ställe som heter Karlshems gård (www.karlshem.se), ligger på ekerö (stockholm). Där hyrde jag, kanonbra ställe!!!

Hyra - lägger en summa för att få hyra hästen, plus hästens omkostnader. Vanligast är väl att även utrustning medföljer hästen!?

Foder - bekostar hästens omkostnader.

de e nog ingen större skillnad förutom att man betalar lite till ägaren.
foderkontrakt e ju samma som hyres..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder. Men två...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 718
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Acto
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama