Hypotetiskt hundköp :p

Dansksvensk gårdshund eller en pudel

verkar vara en bra ras för dina önskemål.

Tycker dock att du bör tänka en eller några gånger till innan du väljer en italiensk vinthund. Rasen är helt underbar men det är en grupp 10-hund, en sightdog. Den behöver mycket motion och stimulans, blir lätt överenergisk och den är avvaktande mot folk och inte direkt lättränad. Vet sådana som tränar agility jättebra en gång av 10 men de andra nio gångerna vill de inte alls. Många har jätteproblem med att ha sina lösa och under året har jag sett 15 omplaceringshundar på blocket (på ca 130 födda valpar i år). Fördelar med rasen är att den är helt underbar om du vill ha en kapplöpningshund och att den kan hänga med på de längsta ridturerna utan problem.

Sv: Hypotetiskt hundköp :p

Kolla in lite på papillonsidan oxå, helt underbara hundar, som även används inom agility och bruks.
Små och behändiga men ändå robusta och tåliga. En smart och kvicktänkt hund som garanterat kommer att förgylla din tillvaro och lysa upp din vardag.
En papillon inte bara stjäl ditt hjärta den tar hela din själ!!! Kika gärna in på min hemsida om min Tagg finns lite att kika på där i bilder och filmer och underbara historier.

Jamen en liten italienare eller whippet borde väl passa? Mysiga, okomplicerade hundar som inte kräver överdrivet motionering. Hänger glada med på det mesta, annars bara ligger och myser med en i soffan:) Perfekta sällskapshundar!

Gilly

Italienska vinthunden är underbar! En lätt sköt hudn med fart i. Är inte den som behöver tränas flera timmar varje dag utan nöjer sig med att få springa lö och rejsa en sväng.

Min älskade Brisa
Angel.jpg

Sv: Dansksvensk gårdshund eller en pudel

Tycker dock att du bör tänka en eller några gånger till innan du väljer en italiensk vinthund. Rasen är helt underbar men det är en grupp 10-hund, en sightdog. Den behöver mycket motion och stimulans, blir lätt överenergisk och den är avvaktande mot folk och inte direkt lättränad. Vet sådana som tränar agility jättebra en gång av 10 men de andra nio gångerna vill de inte alls. Många har jätteproblem med att ha sina lösa och under året har jag sett 15 omplaceringshundar på blocket (på ca 130 födda valpar i år). Fördelar med rasen är att den är helt underbar om du vill ha en kapplöpningshund och att den kan hänga med på de längsta ridturerna utan problem.

Har du själv erfarenheter av vinthund? Det låter inte så... Vinthundar generellt kräver inte mycket motion och stimulans, de flesta raserna är ju faktiskt inte speciellt krävande alls (klart under genomsnittet). Och kapplöpningshund... mja, IG används väl inte till kapplöpning i sverige? Visst kör vissa LC med sina hundar men inte kapp väl?
Sen jätteproblem med att ha hunden lös, det kan ju också diskuteras, generellt är väl IG en av vintisarna som är lättare att ha lösa just för att de inte har så stor aktionsradie. Sen får man ju passa för vilt men just IG skulle jag inte vara så orolig för..

Sv: Dansksvensk gårdshund eller en pudel

verkar vara en bra ras för dina önskemål.

:eek:
Min erfarenhet av italienare stämmer inte alls överens med din. Min italienare sticker aldrig ifrån mig. Och det är de inte kända för att göra heller. Lugnare hund än italinaren har jag heller aldrig sett.

Länka gärna till omplaceringshundarna, jag har själv aldrig sett någon trots att jag skannar marknaden efter vuxna hundar (italienare).

Hunden ska alltid trava när man cyklar. Börjar den galoppera så går det för fort.

Varför inte en dvärgpinscher. De brukar bli det man gör dem till. Och de hänger med på det mesta. Golfrunda, cykling, agility, spår, lydnad t ex. Det är en stor hund i litet format.

Vi har hand om en Lagotto. Rasen är ganska energisk och mår bäst av ett aktivt familjeliv, det är väl inte den rasen man först tänker som nybörjarhund, även om det säkert kan gå bra det med. Tino ska tydligen ha ett ovanligt bra och stabilt temperament för rasen, men jag har hört om andra lagottos som är ganska nervösa och så. Tino är väldigt lättlärd och väldigt... vad ska man säga. personlig på något sätt, han "pratar" väldigt mycket - älskar det ;) :p T ex när man kliar honom så gör han ett lite sådär njutande läte, haha ;) Jag träffade på en annan lagotto som också "pratade" mycket på samma sätt, men jag har ingen aning om det är typiskt för rasen eller något. Antagligen är det bara beroende på individen.
Min erfarenhet av lagotton är att det tar ganska lång tid för dem att mogna. Tino var ganska jobbig de första åren, eller inte farligt, men i vissa situationer. T.ex. så blev han jätteuppspelt så fort man kom nära en sjö, han blev helt till sig. Nu älskar ju Lagotton vatten, men han kunde inte ta det lugnt för fem öre.
Nu är han 5, har lugnat sig lite och går inte upp i varv på samma sätt, men vatten älskar han givetvis fortfarande :p
Mer om lagotton då.. Entusiastiska, glada och positiva hundar som njuter av livet och som vill vara med på allt. De är för övrigt otroligt söta, haha, vilket du säkert har märkt ;) De har ett så fint uttryck.
Nillah

Glömde säga att de ofta fungerar bra ihop med andra djur. Beror väl lite på vad för slags djur och på individen, men katter tror jag brukar funka.

Hi hi, du som är lika mycket kattmänniska som jag - ända ut i fingerspetsarna.

Jag erkänner att jag numera också har en hund !
Det är en Australisk Terrier - jag tror du också skulle gilla den sorten !

Hon har samma soff-potatistalanger som dina katter ! Men är också en mycket trevlig hund - dvs lydig, följsam, glad (butter vid regnväder) rolig... ja kort sagt den bästa hunden.

Men jag tror att alla som har en viss ras kommer att förorda sin egen ras.

Av de raser du funderar på, tycker jag Italiensk vinthund skulle passa bäst, så som du beskriver dina önskemål.
Fast jag hade nog gått upp en storlek och tagit Whippet istället.
Robustare än Italienare som onekligen ser lite ynkliga ut.

De ligger lika gärna i sängen som de går på långpromenad.
Hänger glatt med på cykeltur och går utmärkt att tävla Agility med.
Med andra ord en hund som är aktiv men inte någon som kräver aktivitet varje dag.
De har lättsköt päls, är sunda/friska inga rassjukdomar som jag känner till i vart fall.
Påminner lite av katt i sättet!
Snälla mot andra hundar, går utmärkt i flock.
En ras alltså som är lätt att ha med överallt, folk blir inte rädda för dom och de bråkar inte med andra hundar

Här kan du läsa mer om Whippet:
http://www.whippetklubben.nu/

Och nej jag har inte Whippet så det är inte av den orsaken jag rek dom, utan därför att du skrev att du vill ha en hund som kan följa med överallt
Och då behövs det en hund som folk inte blir rädda för (vilket många kan vara för Staff tex) och en hund som går bra med andra hundar (vilket inte alltid terrier raserna gör)
Ingen päls som kan dra in en massa skit är ju också ett + när man går bort till andra.
Lugn och sansad inomhus, de märks nästan inte också bra när man går bort.
Men ändå en hund som tycker om att röra på sig och som du kan cykla med och träna/tävla
Finns Whippet som tävlar både lydnad och agility.
Bruks vet jag inte, omöjligt är det nog inte, men ingen av de raser du har varit inne på är ju inte heller kända för att tävla bruks.
Och så har de ju specialaren Whippet race!

Robustare än Italienare som onekligen ser lite ynkliga ut.

Det är stor skillnad på att vara ynklig och att se ynklig ut. Min trekilos italienare är med mig på långa vandringar (2,5 mil som mest i krävande terräng), segling och mina löpturer på uppemot 1,5 mil.

Här är hon med när vi seglar (vindstilla för tillfället)
http://4.bp.blogspot.com/_Tj23Kx_bD.../zGcSSAs5uIw/s320/image-upload-113-766991.jpg

Här är det matpaus på en av långvandringarna
http://3.bp.blogspot.com/_-AKcDHsS4.../hidkuaurlh8/s320/image-upload-282-779646.jpg

Jag vet inte när min hund skulle begränsa mig, det är bara på ställen där hunden inte är välkommen det är besvärligare.

Senast ändrad:

Får erkänna att jag inte träffat så många Italienare mer än sett dom på utställning.
Och de ser i mina ögon ut att vara lite frusna och ynkliga.
Kan bero på att de har så tunna ben, tänker alltid ”risk för benbrott där” men det behöver det ju inte alls vara.
Verkar vara trevliga små hundar i vart fall även om de inte riktigt är i min smak.

Men TS var ju även inne på Vavva och Prazsky Krysarik.
De sistnämnda är nog det minsta och ynkligast jag har sett, så om man nu gillar små hundar och det verkar ju TS göra, så är ju inte en Italienare ynkligare än dom snare tvärsom.

Som sagt tycker det är väldigt trevliga hundar som skulle passa bra till de önskemål TS har skrivit, även om jag heller hade gått upp en storlek och tagit Whippet.
Passar också bättre till cykling och Agility.

Jag trodde i sju år att min nästa hund var en whippet men så halkade jag in på italienare som på ett bananskal och så fick det bli.

Visst har de smala ben men titta på en häst som väger ett halvt ton, till den vikten tycker jag de också har smala ben. Min hund väger som sagt bara 3 kg!

Och ge mig ett bra argument till varför whipparna passar bättre till agility? Enligt min (begränsade) erfarenhet är inte någon vinthund särskilt lämpad till agility även om jag och råttan gått några kurser och vi underhåller iaf publiken ;)

Min hund och jag cyklar också, men då sitter hon i cykelkorgen :D

Men säkrast är att träffa många olika raser och bilda sig en egen uppfattning.

Apropå Italienare, har dom några speciella ras bundna sjukdommar?

Jag tycker de är spännande ras, men har ingen erfarenhet av vinthundar mer än en vän som har två Whippet.. Och dom är de lataste, mest bekväma och bortskämda små frusna(nja skakar för jag ska tycka synd om:D) saker som vandrat (bli búren om det pnte passar med vädret) på denna planet.. :angel::love:
ENDA gången det var action i dem, var när de fick ett totalt oväntat tokryck och lekte tafatt med vår bastard Bella.. ( Hon hade skitkul och busjaga dem, Dock låg hon ju typ alltid tio meter efter. :D)
Annars gillar jag typen på Whippet, älskar teckningarna på vissa brindle skäckar. :love:
Finns det sådana teckningar på italienare?(har för mig att det är icke önskvärt med skäckar? (kan även ha heeelt fel. ) :D)

(Zizzy, (Mästarinnan på att skriva paranterer i paranteser) som allt är väldans nyfiken på denna lilla söta ras, dock ska ev italenare som är mina vara fetare än "idelaet". :angel:)

Basilika;11732992 Och ge mig ett bra argument till varför whipparna passar bättre till agility? Enligt min (begränsade) erfarenhet är inte någon vinthund särskilt lämpad till agility även om jag och råttan gått några kurser och vi underhåller iaf publiken ;) QUOTE skrev:
Det är väl mest för att jag har sett flera Whippet som tävlar agility (finns bilder på Whippet klubbens hemsida också)
Italienare har jag aldrig sett någon och har inte en susning om det finns heller.
Hittar ingen på rasklubbens hemsida heller.
De whippet jag har sett på Agility har varit duktiga/snabba och följsamma.
Så inte är de dåliga Agility hundar.
Klipper ut från Whippet klubbens hemsida (finns mer om detta, men tycker detta kan räcka)

Varför agility är en bra sport för whippeten
En whippet är snabb, vändbar och smidig, alltsammans egenskaper som kommer väl till pass på agilityplanen. Den är också oftast rädd om sina ben, och kommer därför att vilja undvika att riva hindren den hoppar över.
Vad man bör tänka på när man börjar träna agility
Det allra viktigaste är att du har god kontakt med din whippet. En
god kontakt är grunden för ett bra samarbete, och samarbete är
i sin tur grunden för agilityträning.
Din hund måste kunna vara lös och komma på inkallning, även till-
sammans med andra hundar. Detta är ett måste, för nästan alla banor är oinhägnade, och det är oftast flera lösa hundar som tränar samtidigt. Har du en whippet med mycket spring i benen - låt den
springa av sig innan, så den kan koncentrera sig på dig och på träningen. Lär dig när din hund blir mentalt trött och sluta träna
innan den blir det. Din whippet ska tycka det är roligt att träna!
Innan ni kommer till det stadiet att nästa hinder är belöning är det
bra att ha någon sorts belöning som bara används just på agility-
planen. Hitta något som din hund verkligen gillar och använd som
belöning. Kanske din hund inte är så förtjust i godsaker, men säg
den whippet som inte gillar att jaga? Låt den då jaga en boll, fris-
bee eller ett stycke mjuk päls som belöning. Eller gillar den att dricka
te ur samma mugg som du? Ta med temuggen till träningen. Det är
bara din fantasi som sätter gränserna!
Vilka hinder kan vara svåra för en whippet?
Hopphindren utgör oftast inget problem för en whippet, eftersom
den är smidig och lättfotad av naturen. Däremot kan platta säcken
och bordet vara sådana hinder som din hund inte tycker om till en
början, och det av en och samma anledning - en whippet tycker sällan om att bli våt, och släpet till den platta säcken kan vara både vått och kallt. Det finns olika knep för att lära hunden att tycka om säcken - en boll är aldrig fel. Bordet var tidigare ett större problem då hunden (oavsett väderlek) var tvungen att ligga på bordet, men numera räcker det med att hunden står.
Andra svårigheter, som inte direkt är rasbundna, kan vara kontakt-
fälten på balanshindren och slalomet. Slalomet tar tid att träna in,
det får du räkna med! Inte för att whippeten är en vinthund utan för
att det är ett svårt hinder. Få hundar kan räkna, och det kan vara
svårt att förklara för hunden att den måste ta 12 portar i stället för 8, och att den alltid måste börja från höger

Apropå Italienare, har dom några speciella ras bundna sjukdommar?
De är avlade på att springa fort, utseendet har inte haft någon betydelse under aveln. Därav är det friska hundar.

en vän som har två Whippet.. Och dom är de lataste, mest bekväma och bortskämda små frusna..
Det är nog skenet som bedrar. Min hund ligger bara still och sover inne. Hon ser frusen ut eftersom hon darrar ofta. Ute är det full spruta! Det gäller även för de whippar jag träffat.

Varför agility är en bra sport för whippeten
Ja, whippar och italienare är ju som sagt lika. Det jag menade är att varken whippar eller italienare är i allmänhet de som blir champions på agilityplanen. Det är ju som du förmodligen redan vet mest BC och Shelties.

Italienarnas rasklubbssida är under all kritik. Det står ju i princip bara utställnings resultat där. Men om man läser om italienare på andra ställen står det ofta att de lämpar sig för agility just av de anledningar som du nämner för whipparna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka