Hypotetisk fråga

F

Fnurra

Vi säger att en ryttare som brukar tävla tex St George dressyr får för sig att starta i L:B. Ryttaren rider hästen i sin vanliga St Georgeform och de gör bra ifrån sig.
Nu till min fråga: Får ekipaget poängavdrag för att hästen går i hög form , dvs finns det ett formideal i varje klass? Det gör det väl inte?

Sv: Hypotetisk fråga

...nej ekipaget bör inte få mindre poäng om den går korrekt, dvs arbetar rätt.(det är målet...)
Däremot kan man alltid påpeka att hästen bör gå högre klasser där den då skulle höra hemma.
Det är inte alltid en sån högt utbildad häst vinner en lätt klass pg av att i de lätta klasserna innehåller programmen längre transport sträckor och en välutbildad häst är van att det hela tiden händer ngt vilket kan resultera i att programmet kan se ngt spänt ut....
Min åsikt vore kul att höra fler... ;)

Jag har fått snåla poäng och med slutkommentar i stil med: "Trevlig uppvisning blabla men tyvärr lite väl hög form för denna klass". Det var en Lätt C, förklass i division II...Så rätt eller fel, så förekommer det...

...Det är inte kul om man inte premeras för ett bra arbete man gjort på sin häst...men om domaren använder en sådan kommentar "för hög form för denna klass" kan det betyda att hästen har gått i en nästan för öppen form...
Har inte sagt att detta skulle gälla dej men du förstår säkert vad jag menar... :bump:

Varför skulle man plötsligt tävla lätta klasser med en sådan häst? Anledning, syfte? Behov av rosetter?

Nåväl, annars så tror jag faktiskt att det finns ett ideal på formen för varje klass, har för mig att jag läst det i någon handbok där de olika dressyrklasserna förklarades.

Äh , vet ingen anledning , bara undrade..Men det borde ju vara så att en korrekt form premieras högre än en mindre korrekt , oavsett klass

I mitten av 80-talet red jag en LB med min foderhäst, som var utbildad Msv. I protokollet stod det att hästen gick i Msv-form. Men om jag minns rätt var det bara det allmänna intrycket som påverkades av detta. Jag fick höga poäng i övrigt ock kände mig inte nerdömd.

Immer

När jag tävlingsdebuterade med min 4-åring i LC:1 var det ett överkvalificerat ekipage med. De var med för att den hästen vid en tävling innan fått "tokfnatt" och hoppat över dressyrstaketen ut från banan (pinsamt :( ), så ryttaren ville kolla om tokigheterna var tillfälliga eller ett nytt stort problem. De fick höga rättvisa betyg, men det kändes ju lite trist för mig i alla fall. :rofl:

Men för att åstadkomma en St George form måste hästen vara samlad dvs det beror inte bara på vart hästen har sin nacke. Jag kan tänka mig att det hade stått att hästen är för samlad för klassen och i såfall blir det poängavdrag eftersom det skall vara arbetstrav och galopp i LB och inte samlad trav och galopp.

bara man inte rider i samlade gångareter borde de inte ge nåt poängavdrag,men de e nog svaårt att rida i arbetsgångarter sådär bara..

Är det sant? Kan man få poängavdrag för att hästen är för samlad?? Hur funkar det då om man inte vill rida hästen "ur form" utan vill ha den samlad och bärig för hållbarhetens och bekvämlighetens skull? Självklart ska inte hästen stå och piaffera eller gå korta, höga eller sakta steg, är det arbetstrav så är det, men i arbetstrav bör väl hästen ändå kunna vara "på rumpan" och ha kortat linjen mellan fram- och bakbenen + höjt ryggen utan att få SÄMRE betyg?? Annars verkar tävlingsdressyr ganska värdelöst, har man en häst som har lätt för att samla sej men kanske inte 100% i rörelser och supersnygga gångarter, då kan man alltså knappt få godkänt i en LC?

Hästen ska inte visa några samlade gångarter i Lätt klass.
Ska det vara tex arbetstrav och du rider samlad trav så har du inte ridit korrekt.
Det står tydligt vad som ska utföras i programmen- är man osäker så står beskrivningar på hästens olika gångarter i TR.

"så har du inte ridit korrekt" kanske därför jag inte gillar tävlingsdressyr, för visst är man perfektionist, men då efter egna mallar och värderingar, inte TR´s.
Och "samlade gångarter", SOM SAGT, bör en häst kunna gå under sej med rumpan och med höjd framdel utan att gå en "samlad gångart" och då borde den även kunna korta upp sej något utan att det blir en annan gångart för det. I de lättare klasserna borde man vara ännu mer "fri" att ha vilken form/samling man vill så länge man följer ridvägarna och programmet.
Säg rent hypotetiskt- är ett för tidigt avbrott från trav vid en halt ett fel som klassas i samma nivå som om hästen skulle ta ett trampsteg innan den stannar? Den har ju isåfall i bägge fallen gått nåt steg i "fel gångart".. Skulle jag få en 4:a i båda fallen tycker jag man har missat nånting inom tävlingsdressyren, dvs att det faktiskt inte bara är steg och gångarter som är snyggt att se på.
Finns det inga tävlingar som graderar hur trevligt ekipaget är att se på snarare om de gör rörelserna på millimetern rätt??

En häst som går i så samlad trav som skall utföras i St George får poängavdrag i lätt klass eftersom det programet inte innehåller samlad trav.
Det handlar inte om att inte hästen skall vara bärig, den skall naturligtvis vara bärig i arbetstraven men inte så samlad.

Man kan väl säga att LB är en unghästklass och en klass för hästar som inte kommit så långt i sin utbildning i styrka och samling och jag måste ju hoppas på att du tex inte rider en sådan samlad trav på en unghäst eller en häst som inte har den styrkan att gå i en sådan samlad trav, eller??

Det är inte meningen att man skall rida LB på en häst som är utbildad mkt högre i detta fallet ST George och rida i ST George form och samling och gör man det så får man självklart poängavdrag om man inte kan rida i dom gångarterna som är avsedda för just den klassen.

En häst som har lättare för samling än t ex ökningar då? Den kommer aldrig ens komma upp i de klasser där den får visa sin fina bäriga piaff, för den har inte tillräckliga gångarter.
Det tråkiga är att man i dressyr mer eller mindre måste gå i en viss ordning och prioritera vissa saker. man kan inte gå efter vad hästen är bra på, för det spelar ingen roll om hästen har naturlig talang för något, man måste ändå börja i "rätt" ordning och får kanske inte utvecka det hästen faktiskt är bra på. Vissa hästar kanske bara har kapacitet till att lära sej hälften av rörelserna i ett st george-program men den lär sej dom rörelserna jättebra. Pga sina brister kanske den kommer till LA på sin höjd och får då inte möjlighet att visa upp sina starka sidor.

Ni pratar ju om att "inte rida en MSV-häst i LC", men en häst kanske kan gå i MSV-form utan att ens kunna placera sej i LB.
Kan ni inte visa bilder eller något exempel på vad skillnaden mellan bärighet och samling är? Jag menar, kan en häst gå så värst bärigt om den inte är samlad? Nu snackar vi förstås inte piaffsamlad utan bara något uppkortad i kroppen. Den kan ju inte sätta bakbenen under tyngdpunkten och höja framdelen/manken om den inte kortar upp sej.? Och vad är annars bärighet?

Totola skrev:
Är det sant? Kan man få poängavdrag för att hästen är för samlad?? Hur funkar det då om man inte vill rida hästen "ur form" utan vill ha den samlad och bärig för hållbarhetens och bekvämlighetens skull? Självklart ska inte hästen stå och piaffera eller gå korta, höga eller sakta steg, är det arbetstrav så är det, men i arbetstrav bör väl hästen ändå kunna vara "på rumpan" och ha kortat linjen mellan fram- och bakbenen + höjt ryggen utan att få SÄMRE betyg?? Annars verkar tävlingsdressyr ganska värdelöst, har man en häst som har lätt för att samla sej men kanske inte 100% i rörelser och supersnygga gångarter, då kan man alltså knappt få godkänt i en LC?

Varför ska man rida hästen i lätta klasser om den kan allt annat..klart att alla kan få godkännt i lc fast att den inte har några gångarter!!

det handlar ju inte om knappt godkänt utan snarare om att man missar några poäng där hästen är för samlad för klassen i fråga.

sen är det så att en snygg (eller kanske inte ens det) häst utan gångarter kan komma upp i riktigt höga klasser.......men det beror ju åxå på vem som sitter på.....

Lancet skrev:
Varför ska man rida hästen i lätta klasser om den kan allt annat..klart att alla kan få godkännt i lc fast att den inte har några gångarter!!

Min kommentar gällde snarare hästar som har lätt för samling, men kanske inte en del annat. Har hästen inte bra mellangångarter, eller att den är svårstyrd eller går i för sakta tempo, eller helt enkelt att den inte kan gå högre klasser pga momenten eller vissa brister, om den då dessutom får avdrag för det hästen är BRA på, ja då måste det kännas ganska värdelöst att rida ett dressyrprogram överhuvudtaget.

Sen om man rider hästar som kanske är redo för högre klasser men t ex för att det är en ung häst som man vill tävla med utan någon press men bara för att vänja den vid tävlingssituationen, eller att hästen är mycket utbildad menryttaren inte tävlat förut osv. Då tycker jag det verkar mycket klokt att tävla LC eller LB.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 254
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka