Hypotetisk fråga...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sussisus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 5 616

sussisus

Trådstartare
Om jag hade ett sto och tog hästen till Danmark för att betäcka henne där med en dansk avelsgodkänd hingst (som har helt svensk stam) - vad händer? :confused:
Vad får fölisen för färg på sina papper? :confused:

Hingsten är förövrigt isabellfärgade Bellonard PAH 38 - som den 17/4 i år blev avelsgodkänd i Danmark! :)
Hans stam är:
e Bernstein u Bellou 17167 e Lombard 592 u Pia Bella 8994 e Chick 413
(alltså den så kallade Bella-stammen)

Tänkte på de stoägare som vill avla på färg och få avkommor med rätt färg och papper (om det nu blir det förstås ;) - det är ju därför jag frågar).

Palominoförbundets godkännande gäller inte i Sverige så avkomman får inte gröna papper. Betäcker du däremot med en DV godkänd hingst (Danskt Varmblod) så får avkomman gröna papper. Det finns på ASVH´s sida vilka utländska rasförbund som är "godkända" av ASVH = ger gröna papper.

Därför att just denna stofamilj inte har någon godkänd hingst här i Sverige. ( :( tycker jag, som försöker hålla koll på Bella-hästarna).
Så enkelt är det. :)

Arro-Bell finns förstås, men han är bara avelsvärderad.

I Sverige gör det inget större värde på din fölis om du hade åkt till Danmark för att använda en godkänd palomino jämfört med att tex använda enbart avelsvärderade Arro-Bell som finns här i Sverige.Fölets värde som häst så sett skulle vara ungefär detsamma.Varken dansk palomino eller pintoförening smäller högt här...tyvärr. ;)

Jo, jag vet. ;)
Om jag nu nån gång i framtiden skulle skaffa häst och återuppta mitt ridande så skulle jag förmodligen av rent nostalgiska skäl leta efter Bella-häst. För de hänger ihop med min första tid i stallet.

Fast visst är det bra synd på en sån snygging? :love: :D
Bellonard och Bellonard - igen

Alltså, för mig spelar det ingen roll vilken färg en Bella-häst har (för det är stammen som räknas för min del :)), men om hästen nu skulle råka vara isabell...

Det blir en livmodersimport.
Jag köpte ett svensk sto (islänning) som var betäckt i Danmark, jag fick "riktiga" papper på hennes avkomma (avkomman är den som jag har på min användarbild :love:).
M vH Mannis

Fast du fick "riktiga papper" på hennes avkomma på grund av att dess pappa var godkänd av islandsavelsförbundet (vet inte vad dom heter). Det som Sussisus undrar är om en hingst som är godkänd av danska palominoförbundet men inte Danskt Varmblod skulle ge avkommor med gröna papper i Sverige. Det är olika regler för olika raser.

Var inne och kikade på Palominos hemsida i Danmark, han är inte isabell utan guldfux (fux med ljus man och svans) misstänkte det på bilderna och det står på hingstlistan. Dessutom har han ännu ej gjort något "bruksprov" (materialpröve) och är inreggad i deras sämsta avdelning, rangerar sina i olika avdelningar efter hur bra poäng de fått, så det är nog inte mkt att satsa på att betäcka med. Dessutom får du köra stoet till Norge i stället för det är där han är uppstallad enligt hingstlistan.

Att han står i Norge, är fux, och vilket avdelning han är reggad i är inte det frågan handlar om, utan ifall ASVH godkänner hingstar som är godkända av danska palominoförbundet.

Var skulle flax-genen kommit ifrån i den stammen? På bilderna är han solklar isabell...

Jag har redan tidigare svarat ifall han får gröna papper eller ej. Gick in och tittade för att jag var nyfiken, och tänkte att det finns ju en liten chans att han skulle kunna visas fram och godkännas i Sverige då han ju har helt svensk stam. Men av det resultatet han måste ha fått i Danmark (för att hamna i den avdelningen stod inte poängen där) så lär han inte ha en chans att bli godkänd här.

På en av bilderna ser han ut som en isabell men inte på den andra. Palominoförbundet har angivit honom som guldfux och man tycker de som sysslar med ren palominoavel borde ha lite koll på det. Jag är ingen expert på var flax-genen skulle ha kommit ifrån så det kan jag inte svara på. Har själv tidigare haft ett halvblod som såg exakt ut som honom i färgen (på den ena bilden) och den var fux därav att jag reagerade på färgen.

Jag kollade upp hans bedömningar på HesteData och 2002 hade han kropp: 8-8-8-7, ben: 5-6, rörelser: 6-8-7, Helhet: 7
2004 fick han kropp: 7-7-7-7, ben: 6-6, rörelser: 7-7-7, helhet 7.
Håller med om att det är tveksamt om han skulle kunna godkännas i Sverige, men det var fortfarande inte frågan.

Man skulle kunna tycka att de som sysslar med "palomino-avel" skulle veta vad de gör, men tyvärr är så inte fallet. Inte heller när det gäller skäckavel vet de som håller på vad som krävs.

Det man måste kolla FÖRST när det gäller en hästs färgmöjligheter är vad föräldrarna har för färg, då kan man avgöra vilka färger som ens är möjliga för hästen att få. Flax-genen har inte någon av dessa föräldrar, eller bakom sig, alltså är "guldfux" (vilket INTE är fux med flax (hihi) på svenska) helt uteslutet.

Isabeller kan se ut som fuxar, men den här tycker jag faktiskt såg ut som en otvivelaktig isabell. Varför skulle man vilja ha in en vanlig fux i isabellaveln? Väldigt meningslöst, fuxar finns det ju hur många som helst.

Vilken av bilderna tycker du han ser ut som en fux på? Han är ju solklar isabell på båda bilderna, dessutom den mysiga djupa färgen.

Varför fuxar i isabellaveln? Därför att det inte precis svämmar över av bra isabeller! Och isabell är ju fux med gulanlag. Isabell + fux är ju 50% chans för isabell och 50% för fux, inga andra inlag inblandade. I isabellavel föredrar man fuxar med lite djupare nyans, typ rödfuxar. Inte de där blaskiga ljusa fuxarna.

Själv tycker jag hingsten ser närmast ut att vara fux på fotona! Sen vilken nyans låter jag vara osagt. Men det finns ju ett enkelt sätt att ta reda på vilken färg han har. Betäck med fuxsto och se vad som ploppar ut!

Det finns fler fuxhingstar i registret för den danska palominoföreningen.

Liknande trådar

Avel Blev förvirrad av att läsa på asvh:s sida så jag frågar här. Vad har följande häst för färg på sina papper? Avkomma e. godkänd...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka