Hyperlipidemi

mariajonsson

Trådstartare
Har ett ponnysto som stå på klinik med diagnos hyperlipidemi. Vet sa att diagnosen är inte bra. Med betoning på inte!

I lördags kastade hon fölet,som bara hade tre veckor kvar. I morgon får vi svar på blodproverna
Erfarenheter mottages tacksamt.

Sv: Hyperlipidemi

Min shettis fick det i vintras efter en vaccination. Jourvet (som jag hade kontakt med flera ggr/dag + var ute och slangade honom) hade aldrig hört talas om detta så tyvärr gick han hemma i tre dagar utan att äta och dricka.
Till slut fick jag panik och åkte till djursjukhus, då var han så illa däran att de var ytterst tveksamma.
Tre dagar med dropp men det vände inte. På fjärde dagen bad de oss att komma och sonen och jag satt med honom hela eftermiddagen och då vände det. Så han kunde komma hem efter ytterligare en vecka.

Vi hade tur, hans lever hade inte livshotande skador, blodprovet visade katastrofala värden, men som sagt, ett leverprov visade sig ok.

Har för mig att ameo här inne miste ett sto efter fölning i hiperlipedemi.

Hoppas att ditt sto klarar sig.

Tack för svar. Det var skönt att höra att din klarade sig. En av mina vänner miste ett sto för två år sedan i hyperlipidemi, så jag känner mig inte särskilt hoppfull. Har din häst några men av sjukdomen i dag eller är han som vilken liten shettis som helst?

Maria

Hej,
ledsen för att du förlorat ditt föl och att stoet lider av Hyperlipidemi.
Jag håller just nu på med att behandla mitt sto för samma sak och enligt min veterinär så är det mycket allvarligt, ca 65% av stona överlever inte.
Då mitt sto fortfarande är dräktigt ca 6 veckor kvar så har vi beslutat att inte skicka i väg henne till kliniken utan vi behandlar henne hemma.
Vi har fått veta att det är jätteviktigt att hon äter så vi handmatar henne i stort sett dygnet runt när vi inte går om kring med henne så hon får beta av det lilla gräs som äntligen börjat visa sig här. Hon får också glykosdropp ca 12 timmar per dygn. Det började med att hon i början av förra veckan blev mkt trött, fick diarre och inte ville äta, inte ens kraftfoder som hon älskar. Först trodde vi att det var kolik men icke. Vi fick diagnosen i lördags och sen så har jag och maken haft skiftgång dygnet runt för att se till att hon får i sig något att äta.
Blir hon inte bättre så kommer vi vara tvungen att abortera fölet.
Hon verkar ngt piggare idag men...

Han har inga men idag, och fungerar som vanligt. Dock är jag extremt noga med vad han äter och att han under inga omständigheter går upp i vikt.

Jag kan tillägga att min åt överhuvud taget ingenting. Jag har förstått att vi hade tur med att han klarade sig. Däremot tog det ca 6 ceckor för honom att återhämta sig.

För mig var det vaccination och hög feber som var orsaken till att han slutade äta och fick sjukdomen, jag är ju livrädd att vaccinera igen...

Håller verkligen tummarna för er.

Maria, hur har det gått för dig?
Mitt sto har klarat sig och fick ett hingstföl ca två veckor för tidigt som också har klarat sig.
Efter fyra veckors dygnetruntpassning/behandling så vände det och värdena blev normala igen.
/Kicki

Så roligt att dina klarade sig. :) Jag kan bara gissa vilket enormt jobb ni lagt ner.
Sämre gick det för mitt sto. Hon stod på klinik ett dygn till dess vi fick svar på hennes levervärden. :( De var så ruskigt dåliga så veterinären gav oss inget hopp. I kombination med att hon vägrade äta minsta lilla så beslutade vi att hon skulle få somna in.
Så fort det kan gå. Från att på torsdagen ha ett friskt sto och se fram mot en fölning, så på tisdag vara utan både föl och sto.
(och sedan rättar jag mig själv, det heter hyperlipemi, och inget annat. :o )

Maria

Maria, jag är så ledsen för din skull. :cry:
Jag hoppas att ingen annan får gå igenom detta.

Jag är också ledsen för din skull ! Som det kan vända !

Det är ändå rätt att låta en svårt sjuk häst få somna hur tungt och jobbigt det än är.

Det var faktiskt lätt att ta bort pomperipossa efter som hon var så sjuk.
Men då det blev svårt för mig var när vår kille på tioår sa: Hej då lilla hästen, nu får du snart vara med ditt lilla föl igen.
Då brast det för mig, och jag stängde in mig i sadelkammaren!
En lååång stund.

maria

Beklagar verkligen.

Det är just så läskigt med sjukdomen, att det går så fort.

Jag klarade knappt att läsa om vad din son sa.
Barn är fantastiskt kloka.:love:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 270
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka