Hygienisk kvalité hö

K

kali

Ni som fodrar med hö, har ni någon uppfattning om hur höet klarat den fuktiga hösten vad gäller lagringskvalité och hygien?
MVH Kali

Sv: Hygienisk kvalité hö

Ni som fodrar med hö, har ni någon uppfattning om hur höet klarat den fuktiga hösten vad gäller lagringskvalité och hygien?
MVH Kali

Ja du, tyvärr verkar det bli en upprepning från förra "vintern" dvs min bonde kommer inte att ha hö till mig ända fram till sommaren. Jag köper hö en gång i månaden eftersom vi har så dåligt med plats på loftet. Bonden har sagt att han i bästa fall har hö till mig två gånger till.

Jag hade dock större problem förra vintern med att mina balar blev fort dåliga men nu har jag täckt höet med tjocka filtar och det verkar faktiskt fungera. Den fukt som ev finns i luften lägger sig utanpå filtarna och höet håller sig torrt.

Denna vinter har jag bäddat in höet med halm och saltat det så det har klarat sig bra. Förra året fick vi massor förstört. Men jag tycker inte att det har varit riktigt lika fuktigt denna vinter.

tar eget hö hemma till våra kusar. ett jätte bra tips e å palla upp balar med halm först å lägga höt på halmen. sen backar du in allt hö med mer halmbalar så det blir ett "halmpacket". för säkerhets skull så stör du stensalt över höt. halmen å saltet drar åt sig fukten så höt håller sig. se upp med hörn dock!!

Synligt har inte mitt hö tagit några smällar denna milda och blöta vinter. Ska få ta del av kvalitéanalys vid nästa leverans, så det ska bli spännande att se.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
995
Senast: caballus
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 283
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka