Hyaluronsyra?

Sv: Hyaluronsyra?

Jag tänker på IronWills inlägg om att Chondrogen kostar ca 300:-/månad att ge. Om man då ska ge 15 mg/dag Bioglucomin blir det en hel liten burk per månad och då en kostnad på vad burken kostar, dvs 479:- på det stället jag tittade.

IronWill skrev ju dock att hon gav varannan dag bara dessutom är det ju ponny hon har. Och nu tillkom också fakta att hon köpte största förpackningen vilket alltid ger lägre pris.

Billigaste jag hittade var via nätet 1200:-/50 dagsdoser (tillkommer väl frakt också antar jag) Direkt av vet kostar samma 1500:- och räcker alltså inte 2 fulla månader. Vilket ger ett dagspris på mellan 25-30:- alltså mellan 750 och 900:- beroende på var du köper.

Så nej nästan upp mot dubbelt så dyrt som biofarmabs blir det till stor häst.

Jag ger Trikem HA till min gamla ponny och på henne är det stor skillnad. Utan börjar hon haka mer bak. Så visst ger det effekt. Har tidigare gett conquer.

Tror jag börjar med att prova Trikems, då jag kan få tag i det billigt, sedan kör vidare på de andra. Min häst får vara försökskanin helt enkelt.

Funderar på det där med att ge morgon och kväll, min häst fodras inte med kraftfoder morgon och kväll, så hoppas då inte resultatet blir sämre om man enbart ger en gång/dag. Varannan dag hade passat oss utmärkt.

På den jag har som visar tydligt svar vid tillförsel av HA (blir en helt annan häst att rida) så har det ingen effekt alls, den blir precis som den är utan att rida. Sen om den har någon effekt ändå det kan jag naturligtvis inte säga hundra MEN den har uppenbarligen mkt mkt liten effekt annars iom att hästen uppenbarligen inte märker av den så som den gör med den andra.

Just det här att testa olika och se om det blir olika effekt ärenda sättet jag har kommit på att överhuvudtaget bli klok på hur effektiva de är men det kräver ju då att man har en häst som är tydlig. Hade förr min gamla tävlingshäst som också var extrem tydlig men då med glocusamin effektivt sätt att testa var att köra en burk på honom, tyvärr var erfarenheten samma de billiga sorterna hade ingen effekt.

Man är ju minst sagt rätt utlämnad i denna tillskottsdjungel som inte är särskilt hårt kontrollerad de kan för sjutton sälja vanligt florsocker till oss utan att vi har en susning.

Det är svårt med tillskott eftersom man inte vet hur ens häst tar upp produkterna och exakt vad och i vilken propotion som passar respektive häst bäst. Man får prova sig fram precis som du gjort. Problemet är väl att med att testa så vet du vad som fungerar bra och inte på just den hästen. Det är inte alls säkert att det är likadant om man provar på en annan häst. Vi hade tex ett äldre halvblod här för några år sedan. Hon blev väldigt stel och ägaren provade ge henne Glulcosamin. Först köpte han en dyrare sort och den fungerade bra, men eftersom den var så dyr provade han köpa från Börjes. Den billigaste sorten som han hittade då. Den hade en otroligt bra effekt på hästen. Hon blev mjuk, smidig och pigg igen. En helt annan häst. Ägaren provade också att hålla upp och hästen blev sämre och stel igen på bara någon vecka, så hästen fick sin Glucosamin resten av livet. Det bevisar inte att billiga sorter alltid är bra, men att det fungerade alldeles utmärkt på just den hästen.

Är det någon karens på den här typen av tillskott?

Funderar på om min häst skulle vara hjälpt av detta som lätt får problem med framknäna. Dessutom tar hon alltid väldigt lång tid att värma upp, svår att få mjuk liksom och lösgjord.

KL

Kanske inte får skriva så här men: MSM marknadsförs ju att göra typ samma saker som både glucosamin och HA, men mkt billigare, någon som provat MSM?

Det är inte alls säkert att det är likadant om man provar på en annan häst.

Det är inte så konstigt att olika ledtillskott inverkar olika på olika hästar eftersom de har lite olika effekt.

Glukosamin har förmågan att minska antalet inflammatoriska cytokiner och enzymer som bryter ner brosk. Glukosamin har även visat sig kunna förhindra/hämma en sammanpressning av ”glappet” i leden. Lindrar även smärta och är anti-resorptiv.

Kondroitinsulfat har i princip samma effekt som glukosamin men verkar ha lite sämre effekt om den ges ensam. Bäst effekt får man om man ger både glukosamin och kondroitinsulfat.

Hyaluronsyra hämmar inflammation och är smärtlindrande och påverkar ledvätskan i leden.

Om man vill spara pengar kan man köpa glukosamin, kondroitinsulfat i pulverform och blanda sitt eget ”ledtillskott”. Man kan även ge hyaluron (HA) i pulverform men HA tas bäst upp i gelform. Man kan dock köpa HA-pulver och tillverka sin egen HA-gel. Kostnaden för glukosamin + kondroitinsulfat blir ca. 4,50 kr/dag och för HA ca. 1,80 kr/dag.

Är det någon karens på den här typen av tillskott?

Funderar på om min häst skulle vara hjälpt av detta som lätt får problem med framknäna. Dessutom tar hon alltid väldigt lång tid att värma upp, svår att få mjuk liksom och lösgjord.

Japp, 96 timmar.

KL

Kanske inte får skriva så här men: MSM marknadsförs ju att göra typ samma saker som både glucosamin och HA, men mkt billigare, någon som provat MSM?

Finns inga vetenskapliga bevis på att MSM fungerar för lederna Men finns i alla fall en studie att MSM ger en positiv effekt mot fria radikaler hos tävlingshästar. (Artikeln om någon är intresserad).

Men det finns inga studier som har kunnat bevisa att MSM och glukosamin kan tas upp av hästar överhuvudtaget. Och tyvärr är det flesta studier om dessa tillskott till häst dåligt gjorda (vissa saknar kontrollgrupp).

KL

Jag fegade och köpte inte Trikems hyaloronsyra... Är inne på att faktiskt prova Chondrogen, just eftersom man bara ska ge varannan dag och min häst ska ut på bete här nu i slutet på veckan, dvs större chans att jag kommer ihåg att ge henne det, 2 gånger/dag blir ju helt omöjligt då.

Min får bara en gång om dagen (Trikems). Skriv gärna sen och berätta hur det gick med din och vad du gav den, skulle vara kul att veta hur det gick! :)

KL

Jag fegade och köpte inte Trikems hyaloronsyra... Är inne på att faktiskt prova Chondrogen, just eftersom man bara ska ge varannan dag och min häst ska ut på bete här nu i slutet på veckan, dvs större chans att jag kommer ihåg att ge henne det, 2 gånger/dag blir ju helt omöjligt då.

Jag ger Trikems hyaluronsyra + övriga ledtillskott 1 gång per dag för jag är inte i stallet oftare.

Men generellt säger man ju att det är bättre att dela upp givorna, ex Selen som man kan ge 1 gång/mån enl doseringsinfon på burken, jag delar upp och ger en gång i veckan istället.

Kl
Jag har köpt bioglucosamin + HA till min häst och kollade därför också karenstiden på den.

Enligt karenslistan är det rekommenderad karens på 96 timmar men inte fastställd som det är på en del andra fodertillskott, tex djävulsklo.

Är det någon som förstår skillnaden? Mellan fastställd och rekommenderad alltså.:)

Glukosamin, Hyaluron finns naturligt i kroppen så det är svårt att sätta "gränsen" vad är naturligt i just den hästen. Det är ju bara överskott som egentligen är doping. Djävulsklo är inte kroppsegen så att säga!

Sett att det florerar många märken här men jag nämner väl samtidigt då även "Superjoint" som har 11gram HA per kilo så den är helt ok =) "Flexijoint" finns nog oxå att hitta om man googlar lite. Innehåller oxå glucosamin, Hyaluron o MSM mm... Inget av produkterna varken i denna el ovanstående märken i trådarna botar ju ngn pålagring el dyl men visst. Helt klart underlättar det för hästarna att röra sig utan smärta o med bättre leder!

delvis kl
Var kan man få tag i det så billigt?
Kör just nu med Biofarmas Glukosamin o MSM från Emin. Skulle gärna prova HA på min men hon har troligtvis IR. Vågar man ge HA då?

Var hittar du Chondrogen så billigt ? Sist jag letade runt var det billigaste jag hittade den lilla burken för 1200:- (vet tog 1500 för den) ? Nu pratar jag alltså om den sort som säljs i sverige finns en hög med kopior som heter samma sak utomlands men att vara säker på att det är samma är ju som ett lotteri. Kommer så väl ihåg Flexijoint historien där det såldes en massa kopior från USA som visade sig vara helt effektlösa.

Hämtat fr blocket!
Equimins Ltd är ett familjeägt företag med ett rikt kulturarv och en mycket tydlig filosofi att producera förstklassiga varor till bra priser. I mer än 30 år.... deras Flexijointen är väl originalet så vitt ja vet!

Equimins Ltd är ISO9001 Certifierade och exporterar idag till 42 st länder...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
902
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama